Kādas sprauslas stāsts
Šī stāsta 'varonis' - N53B30 O0.
Pirms pāris mēnešiem, ilgāka izbrauciena laikā tika pamanīta nevienmērīga dzinēja darbība. Misfire skaitītāju apskate ar ELM327 adapteri parādīja, ka 6.cilindrā ir palielināts misfire gadījumu skaits. Ilgākā (vairāk kā 2 stundas gara) braukšanas sesijā skaitītāji uzrādīja ap 30 konkrētās sesijas punktu, starp-sesiju reģistrs rādīja 5 vienības.
Aizdedzes spoles nomaiņa (tās resurss bija ap 150.000 km, kas ir ievērojami, ņemot vērā šo dzinēju aizdedzes sistēmas specifiku) it kā palīdzēja. Misfire skaitītāji tuvāko mēnesi bija ļoti tuvi 0. Pēc mēneša atkal sāka pieaugt misfire skaitītāju rādījumi 6.cilindrā. It kā nekas traks - ap 5..10 punktiem stundu garā sesijā, bet atsevišķos režīmos dzinējs uzvedās nedauz dīvaini - it kā reizēm strādātu ar 5.5 cilindriem. Tajā pat laikā - integratori un LTFT (gan offset, gan multiplikatīvās) rādīja korektu 'bildi'.
Šodien - negaidot pieauga misfire skaitītāji 6.cilindram, turklāt parādījās papildus pazīmes:
a) offset dapatācija 2.bankā pēkšņi nokritās no +0.7 mg/stk uz -0.3 mg/stk (pirmajai bankai offset LTFT bija ap +0.8 mg/stk);
b) multiplikatīvā adaptācija otrai bankai nokritās no +17% uz +12%;
c) Homogēnā maisījumā Rough run dati uzrādīja 4.cilindra (pēc firing order; 6.cilindrs pēc placement) palielinātu efektivitāti, kas nekonverģēja;
d) Stratified charge tukšgaitas individuālās adaptācijas uzrāda -2.5 mg/stk 6.cilindram, toties pozitīvu korekciju 4. un 5. cilindram;
e) ja tukšgaitā ieslēgts Stratified charge, atvēruma dati uzrāda gandrīz uz pusi samazinātu 6.ciindra atvēršanās laiku (0.1 ms pretstatā ap 0.2 ms pārējiem cilindriem). Tajā pat laikā - Rough run dati joprojām uzrāda 4.tā (pēc firing order; 6.tais pēc placement) palielinātu efektitāti.
MSD80 izveidojis nekorektas adaptācijas pēc iepriekšejiem misfire? Kļūme programmatūrā?
6. cilindra sprausla sākusi izsmidzināt neadekvātu (palielinātu) degvielas daudzumu?
Nekavējoši tiek veiktas standarta procedūras:
a) visu otrās grupas adaptāciju dzēšana: ../F8/F2/Shift + F9;
b) izveidotas jaunas spararata adaptācijas;
c) pāris īsās izbraukuma sesijās izveidotas jaunas sākotnējās adaptācijas.
Lūk, attēli, kas no tā sanāca.
1. dīvaini tas, ka MSD spītīgi atteicās attēlot offset tipa LTFT. Abām bankām tās bija 0.00; otrajai bankai vēl joprojām - pazemināta multiplikatīvā LTFT (salīdzinot ar pirmo banku un to, kāda šīs LTFT vērtība bija vēl dienu iepriekš):
Apskatot Rough run datus, nācās konstatēt, ka 6. cilindram (4.tajam pēc firing order) ir palielināta mehāniskā efektivitāte gan Homogēna maisījuma, gan Stratified charge režīmos:
Homogēna maisījuma režīmā veicot Lambda kontroli ar NOx sensora palīdzību, nācās secināt, ka vidējais maisījums patiesībā ir bagātināts:
Acīmredzot, degvielas maisījums starp cilindriem ir ļoti nekorekti nobalansēts. Papildus apstiprinājums tam - MSD80 nespēj korekti uzstādīt reference punktu 2. bankas kontroles zondei:
Paaugstināts kontroles zondes spriegums apstiprina - MSD80 nespēja nokalibrēt platjoslas zondi un/vai nespēja izlīdzināt degmaisījumu starp cilindriem (šajā situācijā - visas bankas vidējais degmaisījums ir trekns).
Apskatot ../F5/Shift + F6/F5, redzams, ka 6.cilindra tukšgaitas kompensācija Stratified charge ir neadekvāta - sprauslas atvēruma laiks ir būtiski samazināts:
Apskatot sprauslu live data (dzinējam strādājot Stratified charge) ../F5/Shift + F6/F1, var gūt apstiprinājumu, ka 6.cilindra sprausla tiešām tiek atvērta būtiski īsāku laiku:
Divas reizes īsāks atvēruma laiks, bet, salīdzinot ar pārējiem cilindriem - palielināta mehāniskā efektivitāte? Tas NAV normāli!
Tajā pat laikā - nekādu kļūdu MSD80 atmiņā!
Pēc brīža 6.cilindra sprauslas korekcija Stratified charge, tukšgaitā pārsniedza pieļaujamo normu:
Savukārt, atvēruma laiki Homogēnā maisījumā norādīja, ka cilindru individuālās korekcijas jau ir atslēgtas:
Kā apstiprinājums tam - pie šādiem, praktiski vienādiem sprauslu atvēruma datiem, Rough run dati uzrāda nenormālu situāciju:
Un joprojām - nekādu kļūdu MSD80 atmiņā, kaut jūtama paliekoša dzinēja vibrācija tukšgaitā, Rough run dati to aptiprina.
Vēl pēc brīža - dzinējs sāka darbu Mapped mode. Neskatoties uz eļļas temperatūru 100oC, dzinēja temperatūra tika pazemināta līdz precīziem 80oC. Un joprojām - nekādu kļūdu MSD80 atmiņā!
Skaidrs, ka problēmas cēlonis ir 6.tā cilindra sprausla, kura, ilgāk braucot (un dzinējam/sprauslai uzkarstot) laikā neaizveras jeb arī ievērojami tek. Vairāk izbrīna MSD80 'rīcība' - neskatoties uz to, ka:
a) jau no paša adaptāciju sākuma tā nespēja izlīdzināt cilindru darbību Homogēnā maisījumā (apstiprinājums tam - atslēgtas cilindru individuālās offset korekcijas pie paliekoša mehāniskā disbalansa);
b) MSD80 neapstiprināja offset tipa LTFT izveidošanu (acīmredzot, dēļ nespējas pabeigt cilindru degmaisījuma izlīdzināšanu);
c) arī Stratified charge režīmā veiktie mehāniskās efektivitātes testi tukšgaitā apstiprina nenormālu nepieciešamo korekciju 6.cilindram (vairāk kā -2.8 mg/stk, kas parasti izsauc kļūdu par trim control, cylinder X);
MSD80 atmiņā netika ierakstītas nekādas kļūdas!
Šī posta stāsts ļauj izdarīt vairākus secinājumus:
a) ja MSD80 nespēj sekmīgi pabeigt cilindru efektivitātes izlīdzināšanu kādā režīmā, tas šo funkcionaliāti atslēdz pilnīgi (nevis, piemēram, mēģina veikt maksimāli iespējamo korekciju);
b) ja kādas sprauslas nepieciešamā korekcija iziet ārpus koridora, var būt situācijas, kad kļūdas par fuel trim, cylinder X netiek saprātīgā laikaā (piemēram, 5..10 minūšu laikā) ierakstītas atmiņā (acīmredzot, kļūdas apstirpinājumam vajadzīgi vairāki nosacījumi: vai nu n secīgi testi, kas apstiprina šo problēmu, jeb problēmas apstiprinājums vairākās braukšanas sesijās vai braukšanas nosacījumos);
c) dzinējs pat bez kļūdu ierakstīšanas atmiņā var sākt izmantot arī citus ārkārtas režīmus (kā, piemēram, Mapped mode - šoreiz).
Paldies INPA, kas sniedz lielāko daļu nepieciešamās pamatinformācijas - problēmas cēlonis ir skaidri redzams. Bet, ko darīt dīlera speciālistiem, kuriem nekas no šī nav pieejams (dīlera centros, kā zināms - INPA izmantot nedrīkst)? Acīmredzot, tikai - bezspēcīgi noplātīt rokas - dzinējs vibrē, kļūdu nav. Turklāt, nelīdz arī jaunu adaptāciju izveidošana.
Pēc lēmuma pieņemšanas (6.cilindra sprausla tika atzīta par bojātu), tā tika nomainīta, tad - piekodēta jaunā sprausla, tika nodzēstas visas degvielas adaptācijas, izveidotas jaunas spararata un degvielas adaptācijas.
Pēc jaunu adapāciju izveidošanas, MSD80 korekti apstiprināja
a) offset LTFT +0.7/+0.8 mg/stk abām bankām;
b) multiplikatīvās LTFT +15/+18% abām bankām;
c) Stratified charge, tukšgaitas režīms piemēroja ap +0.5 mg/stk korekciju 6.cilindram;
d) Rough run dati uzrādīja korektu mehānisko balansu starp cilindriem, vibrācija tukšgaitā bija pazudusi gan Homogēnā maisījumā, gan Stratified charge.
Pēc pāris izbraukuma sesijām:
Kā redzams, gan offset, gan multiplikatīvās LTFT ir korektas abām bankām;
Abu banku kontroles zondu spriegumi - korekti;
NOx sensors apstiprina korektu vidējo Lambda vērtību;
Sprauslu korekcijas dati Stratified charge, tukšgaita;
Rough run dati ir korekti - regulāri maina 'polaritāti';
Pašsaprotami - atjaunots normāls dzinēja termālais režīms, Eco mode ieskaitot;
Misfire skaitītāji pēc divu stundu izbraukuma sesijas.
Pirms pāris mēnešiem, ilgāka izbrauciena laikā tika pamanīta nevienmērīga dzinēja darbība. Misfire skaitītāju apskate ar ELM327 adapteri parādīja, ka 6.cilindrā ir palielināts misfire gadījumu skaits. Ilgākā (vairāk kā 2 stundas gara) braukšanas sesijā skaitītāji uzrādīja ap 30 konkrētās sesijas punktu, starp-sesiju reģistrs rādīja 5 vienības.
Aizdedzes spoles nomaiņa (tās resurss bija ap 150.000 km, kas ir ievērojami, ņemot vērā šo dzinēju aizdedzes sistēmas specifiku) it kā palīdzēja. Misfire skaitītāji tuvāko mēnesi bija ļoti tuvi 0. Pēc mēneša atkal sāka pieaugt misfire skaitītāju rādījumi 6.cilindrā. It kā nekas traks - ap 5..10 punktiem stundu garā sesijā, bet atsevišķos režīmos dzinējs uzvedās nedauz dīvaini - it kā reizēm strādātu ar 5.5 cilindriem. Tajā pat laikā - integratori un LTFT (gan offset, gan multiplikatīvās) rādīja korektu 'bildi'.
Šodien - negaidot pieauga misfire skaitītāji 6.cilindram, turklāt parādījās papildus pazīmes:
a) offset dapatācija 2.bankā pēkšņi nokritās no +0.7 mg/stk uz -0.3 mg/stk (pirmajai bankai offset LTFT bija ap +0.8 mg/stk);
b) multiplikatīvā adaptācija otrai bankai nokritās no +17% uz +12%;
c) Homogēnā maisījumā Rough run dati uzrādīja 4.cilindra (pēc firing order; 6.cilindrs pēc placement) palielinātu efektivitāti, kas nekonverģēja;
d) Stratified charge tukšgaitas individuālās adaptācijas uzrāda -2.5 mg/stk 6.cilindram, toties pozitīvu korekciju 4. un 5. cilindram;
e) ja tukšgaitā ieslēgts Stratified charge, atvēruma dati uzrāda gandrīz uz pusi samazinātu 6.ciindra atvēršanās laiku (0.1 ms pretstatā ap 0.2 ms pārējiem cilindriem). Tajā pat laikā - Rough run dati joprojām uzrāda 4.tā (pēc firing order; 6.tais pēc placement) palielinātu efektitāti.
MSD80 izveidojis nekorektas adaptācijas pēc iepriekšejiem misfire? Kļūme programmatūrā?
6. cilindra sprausla sākusi izsmidzināt neadekvātu (palielinātu) degvielas daudzumu?
Nekavējoši tiek veiktas standarta procedūras:
a) visu otrās grupas adaptāciju dzēšana: ../F8/F2/Shift + F9;
b) izveidotas jaunas spararata adaptācijas;
c) pāris īsās izbraukuma sesijās izveidotas jaunas sākotnējās adaptācijas.
Lūk, attēli, kas no tā sanāca.
1. dīvaini tas, ka MSD spītīgi atteicās attēlot offset tipa LTFT. Abām bankām tās bija 0.00; otrajai bankai vēl joprojām - pazemināta multiplikatīvā LTFT (salīdzinot ar pirmo banku un to, kāda šīs LTFT vērtība bija vēl dienu iepriekš):
Apskatot Rough run datus, nācās konstatēt, ka 6. cilindram (4.tajam pēc firing order) ir palielināta mehāniskā efektivitāte gan Homogēna maisījuma, gan Stratified charge režīmos:
Acīmredzot, degvielas maisījums starp cilindriem ir ļoti nekorekti nobalansēts. Papildus apstiprinājums tam - MSD80 nespēj korekti uzstādīt reference punktu 2. bankas kontroles zondei:
Paaugstināts kontroles zondes spriegums apstiprina - MSD80 nespēja nokalibrēt platjoslas zondi un/vai nespēja izlīdzināt degmaisījumu starp cilindriem (šajā situācijā - visas bankas vidējais degmaisījums ir trekns).
Apskatot ../F5/Shift + F6/F5, redzams, ka 6.cilindra tukšgaitas kompensācija Stratified charge ir neadekvāta - sprauslas atvēruma laiks ir būtiski samazināts:
Apskatot sprauslu live data (dzinējam strādājot Stratified charge) ../F5/Shift + F6/F1, var gūt apstiprinājumu, ka 6.cilindra sprausla tiešām tiek atvērta būtiski īsāku laiku:
Divas reizes īsāks atvēruma laiks, bet, salīdzinot ar pārējiem cilindriem - palielināta mehāniskā efektivitāte? Tas NAV normāli!
Tajā pat laikā - nekādu kļūdu MSD80 atmiņā!
Pēc brīža 6.cilindra sprauslas korekcija Stratified charge, tukšgaitā pārsniedza pieļaujamo normu:
Savukārt, atvēruma laiki Homogēnā maisījumā norādīja, ka cilindru individuālās korekcijas jau ir atslēgtas:
Kā apstiprinājums tam - pie šādiem, praktiski vienādiem sprauslu atvēruma datiem, Rough run dati uzrāda nenormālu situāciju:
Un joprojām - nekādu kļūdu MSD80 atmiņā, kaut jūtama paliekoša dzinēja vibrācija tukšgaitā, Rough run dati to aptiprina.
Vēl pēc brīža - dzinējs sāka darbu Mapped mode. Neskatoties uz eļļas temperatūru 100oC, dzinēja temperatūra tika pazemināta līdz precīziem 80oC. Un joprojām - nekādu kļūdu MSD80 atmiņā!
Skaidrs, ka problēmas cēlonis ir 6.tā cilindra sprausla, kura, ilgāk braucot (un dzinējam/sprauslai uzkarstot) laikā neaizveras jeb arī ievērojami tek. Vairāk izbrīna MSD80 'rīcība' - neskatoties uz to, ka:
a) jau no paša adaptāciju sākuma tā nespēja izlīdzināt cilindru darbību Homogēnā maisījumā (apstiprinājums tam - atslēgtas cilindru individuālās offset korekcijas pie paliekoša mehāniskā disbalansa);
b) MSD80 neapstiprināja offset tipa LTFT izveidošanu (acīmredzot, dēļ nespējas pabeigt cilindru degmaisījuma izlīdzināšanu);
c) arī Stratified charge režīmā veiktie mehāniskās efektivitātes testi tukšgaitā apstiprina nenormālu nepieciešamo korekciju 6.cilindram (vairāk kā -2.8 mg/stk, kas parasti izsauc kļūdu par trim control, cylinder X);
MSD80 atmiņā netika ierakstītas nekādas kļūdas!
Šī posta stāsts ļauj izdarīt vairākus secinājumus:
a) ja MSD80 nespēj sekmīgi pabeigt cilindru efektivitātes izlīdzināšanu kādā režīmā, tas šo funkcionaliāti atslēdz pilnīgi (nevis, piemēram, mēģina veikt maksimāli iespējamo korekciju);
b) ja kādas sprauslas nepieciešamā korekcija iziet ārpus koridora, var būt situācijas, kad kļūdas par fuel trim, cylinder X netiek saprātīgā laikaā (piemēram, 5..10 minūšu laikā) ierakstītas atmiņā (acīmredzot, kļūdas apstirpinājumam vajadzīgi vairāki nosacījumi: vai nu n secīgi testi, kas apstiprina šo problēmu, jeb problēmas apstiprinājums vairākās braukšanas sesijās vai braukšanas nosacījumos);
c) dzinējs pat bez kļūdu ierakstīšanas atmiņā var sākt izmantot arī citus ārkārtas režīmus (kā, piemēram, Mapped mode - šoreiz).
Paldies INPA, kas sniedz lielāko daļu nepieciešamās pamatinformācijas - problēmas cēlonis ir skaidri redzams. Bet, ko darīt dīlera speciālistiem, kuriem nekas no šī nav pieejams (dīlera centros, kā zināms - INPA izmantot nedrīkst)? Acīmredzot, tikai - bezspēcīgi noplātīt rokas - dzinējs vibrē, kļūdu nav. Turklāt, nelīdz arī jaunu adaptāciju izveidošana.
Pēc lēmuma pieņemšanas (6.cilindra sprausla tika atzīta par bojātu), tā tika nomainīta, tad - piekodēta jaunā sprausla, tika nodzēstas visas degvielas adaptācijas, izveidotas jaunas spararata un degvielas adaptācijas.
Pēc jaunu adapāciju izveidošanas, MSD80 korekti apstiprināja
a) offset LTFT +0.7/+0.8 mg/stk abām bankām;
b) multiplikatīvās LTFT +15/+18% abām bankām;
c) Stratified charge, tukšgaitas režīms piemēroja ap +0.5 mg/stk korekciju 6.cilindram;
d) Rough run dati uzrādīja korektu mehānisko balansu starp cilindriem, vibrācija tukšgaitā bija pazudusi gan Homogēnā maisījumā, gan Stratified charge.
Pēc pāris izbraukuma sesijām:
Kā redzams, gan offset, gan multiplikatīvās LTFT ir korektas abām bankām;
Abu banku kontroles zondu spriegumi - korekti;
NOx sensors apstiprina korektu vidējo Lambda vērtību;
Sprauslu korekcijas dati Stratified charge, tukšgaita;
Rough run dati ir korekti - regulāri maina 'polaritāti';
Pašsaprotami - atjaunots normāls dzinēja termālais režīms, Eco mode ieskaitot;
Misfire skaitītāji pēc divu stundu izbraukuma sesijas.
Komentāri
Ierakstīt komentāru