Tukšgaita. Mehāniskās efektivitātes mērījumi

Kā jau minēts citos postos, mūsdienu dzinēji tukšgaitā veic cilindru mehāniskās efektivitātes mērījumus. Mērījumi tiek veikti, balstoties uz īslaicīgām īslaicīgām ātruma izmaiņām. Ja dzinējs identificē atšķirīgu no ideālās cilindru efektivitāti, tas maina degvielas padevi katrā cilindrā tā, lai izlīdzsvarotu cilindru efektivitāti un nodrošinātu pēc iespējas plūdenāku tukšgaitu.

N43/N53 sērijas dzinēji tukšgaitā darbojas sekojošos sežīmos:
a) Homogēns maisījums ar Lambda 1.00
b) Stratified charge ar Lambda 2.00 .. 2.50

Katrā no režīmiem MSD veic neatkarīgus mehāniskās efektivitātes mērījumus.

Homogēna maisījuma piemērotās korekcijas (pēdējā testa rezultāts) diemžēl nav pieejamas.
Stratified charge piemērotās korekcijas (pēdējā testa rezultāts) ir pieejamas ../F5/SHift + F6/F5

Katras sprauslas bar iezīmē vērtību pieļaujamo koridoru - maksimālo/minimālo vērtību. Testa rezultāti norāda piemērotās korekcijas, lai sasniegtu izlīdzinātu tukšgaitu.

Abu režīmu ''darba'' rezultāts redzams ../F5/F7

Kā minēts iepriekšējos postos, normālu MSD darbību tukšgaitā raksturo:
visu cilindru Rough run dati fluktuē ap 0 vērtību, t.i.: ne retāk kā 5 .. 10 sekundēs katram bar jāmaina ''polaritāte'' no negatīvas uz pozitīvu.
Iespējamas sekojošas problēmsituācijas:
a) Rough run bar periodiski ir korekti, bet periodiski spēcīgi fluktuē, jūtama dzinēja darbības nevienmērība (raustīšanās);
b) Rough run dati rāda ilgstošu, paliekošu nevienmērību (dīzeļa dzinēja sajūta), iespējama arī papildus fluktuēšana.

Pirmajā situācijā - acīmredzot, vainīgas ir misfires. Attiecīgi - jāskata misfire skaitītāji ar EML327, kā aprakstīts šeit.
Otrajā situācijā - acīmredzot, MSD strādā avārijas režīmā. Diemžēl bieži vien šīs situācijas ir raksturīgas ar sekojošo:
a) nav ierakstītas kļūdas par šo avārijas režīmu (kā sekas nebalansētam degmaisījumam var būt kļūdas par misfire, bet tās jau ir sekas MSD funkcionalitātes traucējumiem);
b) normāla funkcionalitāte neatjaunojas, pat ja tiek uzstādīti ideāli komponenti (sprauslas, spoles, sveces) un nodzēstas kļūdas.
Piezīme: regulāri kāda cilindra misfire var būt iemesls paliekošam disbalanasam (MSD rēķina katra cilindra vidējo efektivitāti, misfire cikli ar 0 efektivitāti arī tiek ieskaitīti kopējā aprēķinā). 


Iemesli, kādēļ ir traucēta tukšgaitas cilindru efektivitātes izlīdzināšana:
a) nekorekta sprauslu piekodēšana (datu ar nekorektu kontrolsummu ievade), apraksts šeit;
b) kādam cilindram nepieciešamā korekcija ir izgājusi ārpus maksimālajiem limitiem (parametru absolūtajām vērtībām - neatbilstoša sprauslas ražība pie tās īsiem atvērumiem).

Par a gadījumu: kā minēts citos postos - pārbaudīt (atkārtoti ievadīt) kodējumu.
B gadījums ir sarežģītāks.
Diemžēl:
a) Homogēnam režīmam - nav nekādu indikatoru, kas norādītu uz šo problēmu (ne statusa biti, ne atbilstošas kļūdas); kā jau minēts iepriekš - nav pieejami arī pēdējo piemēroto korekciju dati;
b) Stratified charge: kā minēts iepriekš, ir pieejami pēdējo piemēroto korekciju dati ../F5/Shift + F6/F5

Ja kādai sprauslai nepieciešamā korekcija (lai sasniegtu izlīdzinātu tukšgaitu) pārsniedz pieļaujās robežas, MSD pārtrauc turpmāku tukšgaitas izlīdzināšanu.

Piemērā: 6.cilindra sprauslai nepieciešamā korekcija iziet ārpus pieļautajiem limitiem (sprauslas atvēruma laiks ticis stipri samazināts, bet pat ar ļoti saīsinātu atvēruma laiku nav izdevies samazināt cilindra mehānisko efektivitāti):
Diemžēl, MSD normāla funkcionalitāte netiek atjaunota:
a) sākot jaunu/citu braukšanas sesiju;
b) attīrot MSD kļūdu atmiņu.


Ja Stratified charge vēl ir indikatori (kā minēts iepriekš), kas norāda uz šo problēmu, tad Homogēna maisījuma režīmam - tiešu pierādījumu nav.
Lūk, kā konkrētajā gadījumā izskatās Rough run dati, kas iegūti no dzinēja ar bojātu 6. cilindra (../F5/Shift + F6/F5 menu cilindru secība attēlota firing order, t.i.: 6. atbilst 4. cilindram) sprauslu:
Kā redzams, 6.cilindrs uzrāda paaugstinātu mehānisko efektivitāti (Stratified charge dati, kas redzami iepriekšējā attēlā, apstiprina - 6.cilindra degvielas padeve ir spēcīgi jāsamazina, lai normalizētu 6.cilindra efektivitāti, t.i.: apstiprina problēmu ar 6.cilindru), MSD atmiņā - ierakstītas kļūdas par 4. un 5. cilindru misfire (jo uz 6.cilindra bagātināta maisījuma fona 4. un 5. cilindra maisījums tiek koriģēts liess, lai visas bankas ietvaros tas būtu Homogēns).

Kā rīkoties, ja tukšgaitā novērojami nekorekti Rough run dati (kaut vai viena cilindra bar ilgstoša, paliekoša atšķirība no 0 vienā ''polaritātē'').
a) pārbaudīt ../F5/Shift + F6/F5, novērst problēmas ar cilindru(iem), kas uzrāda lielu(as) atšķirības no 0;
b) pēc problēmu novēršanas: nodzēst visu adaptāciju 2.grupu: ../F8/F2/Shift + F9;
c) veikt spararata un banku sākotnējās adaptācijas, kā aprakstīts šeit;
d) veikt izbraukuma un tukšgaitas (vairākas reizes pa 5 + 5min.) sesijas;
e) novērtēt tukšgaitas Rough run datus Homogēna režīma un Stratified charge.

Situāciju sarežģītāku dara tas, ka Homogēnam maisījumam un Stratified charge ir atšķirīgi algoritmi, kas nozīmē - Stratified charge dati var iekļauties pieļaujamās robežās, taču Homogēnā režīmā - būt ārpus pieļaujamajām robežām (un Homogēna režīma apstākļos tukšgaitas vienmērība netiks izlīdzināta). Tādēļ īpaša uzmanība jāpievērš situācijai, ja Stratified charge dati ir ārpus  +/-1.0 mg/stk.
Normāli strādājošu sprauslu gadījumā šie dati iekļaujas ap +/-0.75 mg/stk robežās.

Piezīme: ja dzinējam ir problēmas ar NOx sistēmu, Stratified charge netiek izmantots, tā tukšgaitas izlīdzināšanas algoritmi ir paralizēti. Traucēti ir arī Homogēna režīma tukšgaitas izlīdzināšanas algoritmi, paliekošs disbalanss starp cilindriem - diemžēl, ir tipiska parādība. Lai atrisinātu šo problēmu, jāatrisina problēmas ar NOx sistēmu, jānodzēš vecās un jāizveido jaunas adaptācijas. Tikai tad beigsies dzinēja vibrēšana tukšgaitā un nenovēršamie misfires.





Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām