Auto ar N43/N53 dzinēju iegāde

Šajā postā apkopošu ieteikumus, kas būtu jāņem vērā, iegādājoties auto ar šādu dzinēju. Protams, daļa ieteikumu ir vispārīgāki un attiecas uz visiem benzīna dzinējiem, bet - centīšos akcentēt arī tos, kas raksturīgi tieši šiem, specifiskajiem spēka agregātiem.

Apskatu sākšu ar saviļņojošo brīdi - naudas līdzekļi ir sarūpēti, vairāki auto apzināti, to apskate saorganizēta. Jūsu priekšā - pirmais vai kārtējais kandidāts uz iegādi.
Aprīkojums u.c. argumenti - jūsu ziņā. Šajā postā - tikai tas, kas attiecas uz dzinēju.

1. Iedarbinam dzinēju. Panelī deg EML ('check engine') indikators? Es ieteiktu šādam auto 'iet ar līkumu'. Protams, katram dzinējam var gadīties kļūme. Bet, ja īpašnieks to nav novērsis auto 'atrādīšanas' brīdī, vai, vēl trakāk, uzskata, ka šī ikona nav 'nekas traks' - tā jau ir problēma. Daudzi uzskata, ka dzeltenas krāsas ikonām ir tikai informatīva nozīme un mierīgi turpina braukt ar EML degošu indikatoru. N43/N53 sērijas dzinējiem EML indikators deg tikai ārkārtējos gadījumos. Piemēram, NOx sistēmas defekti, samazināta CO katalizatoru efektivitāte (ja vien tā nav pilnīga 0), virkne citu dārgu problēmu (sprauslas ieskaitot) neliks iededzināt EML indikatoru. Tajā pat laikā, šo problēmu novēršana var maksāt vairākus tūkstošus EUR. EML tiek iededzināts, piemēram, ja ir fundamentālas problēmas ar degvielas spiediena uzturēšanu, CO katalizatoru veiktspēja ir nulle, ir grupveida misfire, utml. Katrā ziņā - EML liecina par nopietnām funkcionalitātes problēmām. Arī tad, ja KOMBI/CID redzami citi paziņojumi, piem., nokavēti servisa intervāli, nestrādājoša ABS/DSC sistēma, utml. - tas neliecina par labi koptu auto;

2. Dzinējs iedarbojas nevis strauji, bet pirmās sekundes negribīgi uzņem apgriezienus, raustās. Šis ir tipisks simptoms, ja ir problēmas ar degvielas spiediena sasniegšanu vai tekošām sprauslām. Pirmajā gadījumā - nav degvielas, ko izsmidzināt, otrajā - kādā(os) cilindrā(os) ir satecējusi degviela, tās ir par daudz (par šo - arī sadaļā par eļļu);

3. Dzinējs tukšgaitā strādā nevienmērīgi, apgriezieni vai nu 'peld' vai raustās. Šiem dzinējiem tipiska problēma - auksta dzinēja gadījumā: sprauslu 'tecēšana'. Ņemot vērā, ka sprauslu tīrīšana var nelīdzēt, bet jaunas sprauslas maksā dārgi (ap 300 EUR/pcs) - būtu ieteicama nopietnāka diagnostika. Katrā ziņā, simptoms, kam jāpievērš uzmanība. Jā, var paveikties - iemesls var būt kādas aizdedzes spoles defekts, bet - tā būs veiksme, nevis likumsakarība;

4. Defekts, kura nozīmi grūti pārvērtēt. It kā nebūtiska problēma, kas noved pie 3 .. 5000 EUR lieliem tēriņiem. Precīzāk - CO katalizatoru maiņas, Lambda zondu maiņas, NOx sensora maiņas, iespējams, arī NOx katalizatora defekta. Kas tas ir? Kartera ventilācija! Bojātas kartera ventilācijas gadījumā strauji pieaug eļļas patēriņš, kas izraisa iepriekšminēto elementu bojājumus. Kā ātri pārbaudīt kartera ventilāciju?
a) iedarbināt dzinēju (nespiest akseleratora pedāli - tā tiks garantēta dzinēja darbība Homogēna maisījuma režīmā);
b) atvērt eļļas uzpildīšanas korķi.
Ja korķa atvēršanas brīdī strauji mainās dzinēja darbība - tukšgaita kļūst nevienmērīga, dzinējs raustās: kartera ventilācijas sistēma ir bojāta, un šāds dzinējs būtu jāvērtē ļoti kritiski. Katrā ziņā, jāveic nopietna izplūdes sistēmas veiktspējas pārbaude.
Ja atverot eļļas uzpildes korķi, jūtama asa smaka - acīmredzot, eļļa ir sajaukusies ar degvielu. Tas ir iespējams divos gadījumos:
a) tek sprauslas - degviela pēc auto noslāpēšanas satek karterī;
b) ir nodilums dzinēja virzuļgrupai, degvielas saspiešanas taktī (Homogēnā režīmā) tiek iespiesta karterī.
Ja jūtama asa degvielas smaka - ļoti rūpīgi jāpārvērtē šāda auto iegāde.


Pašsaprotami, ka pieredzējis auto lietotājs ieklausīsies dzinēja 'dziesmā' - vai nav dzirdama kāda klaboņa, skaļa tikšķēšana, vai graboņa (kloķvārpstas šāļu izdilums, kompensatoru, eļļošanas problēmas, ķēdes garboņa attiecīgi), bet - ja dzinējam nav manītas iepriekšminētās problēmas, noteikti būtu jāveic vēl pāris diagnostikas testi.
Iemesls - virkne problēmu nav redzamas/dzirdamas, bet var dārgi izmaksāt.

Nepieciešamais aprīkojums: INPA (ieteicams), ISTA D/+. Cita diagnostikas programmatūra būs ļoti mazefektīva.

5. Kļūdu apskate ar INPA/ISTA. Ļoti ieteicams izmantot INPA, jo tā satur 3 gab. kļūdu sarakstus. Pat, ja aktuālais kļūdu saraksts ir 'iztīrīts', history sarakstā kļūdas būs saglabājušās. Ja arī history saraksts ir tukšs - šim apstāklim jāpievērš papildus uzmanība. Tik cītīga kļūdu dzēšana ir aizdomīga. Labā ziņa - piem., 30E9 kļūda (par nepietiekamu NOx katalizatora veiktspēju) nav nodzēšama un būs redzama uzreiz (tas gan neliedz šo kļūdu uz laiku noslēpt - skat. piebildi posta beigās)!
Kādām kļūdām pievērst īpašu uzmanību? Visām, kuru novēršana var prasīt lielus kapitālieguldījumus:
a) kļūdas par degvielas spiedienu, īpaši: HPFP;
b) kļūdas par CO katalizatoru veiktspēju;
c) kļūdas par NOx sistēmas defektiem.
Jā, NOx sistēmas remontam šobrīd ir pieejams risinājums (NOXEM), taču - arī tie ir izdevumi. Katrā ziņā - NOx sistēmas problēmu risinājums ir ar paredzamiem izdevumiem, bet - vienlaikus ir arī iemesls prasīt būtisku atlaidi.
Kļūdas par CO katalizatoru veiktspēju var būt nepamatoti ierakstītas, ja auto ilgstoši brauc ļoti īsus pārbraucienus pilsētā, taču - noteikti ir papildus uzmantības vērtas. Jauni CO katalizatori un Lambda zondes izmaksaās virs 1000 .. 1500 EUR.
Kļūdas par HPFP var būt ierakstītas dēļ nekorekta degvielas zemspiediena, taču - ļaunākajā gadījumā var nākties remontēt/mainīt dārgo (ap 2000 EUR) augstspiediena sūkni - tas jāpatur prātā.
Diemžēl, sprauslu problēmas tieši redzamas parasti nav, tās ir 'noslēpušās' zem citām kļūdām un simptomiem:
a) kļūdas: misfires, fuel trim, utml;
b) simptomi: auksta dzinēja nenormāla darbība, palielināts CO/CH siltam dzinējam - auto nevar iziet TA (relatīvi palielināts arī strādājot Stratified charge, kaut TA var iziet), vibrējoša darbība.
NOx sistēmas kļūdas:
30EA - nepieciešama NOx katalizatora desulfatēšana. Šī kļūda var būt noglabāta arī Info memory sarakstā, un izdzēsta vairs atkārtoti neparādās kļūdu sarakstā (attiecīgi - problēma var būt 'noslēpusies'). Uzmanību - ja ir noglabāta šī kļūda, NAV garantēta normāla NOx katalizatora veikspēja (tas var būt bojāts);
30E9 - diemžēl, ražotāja piedāvātais remonts ir dārgs (virs 2000 EUR), vienīgā lētāka alternatīva: NOXEM;
kļūdas par NOx sensoru. Uzmanību: tikai pēc NOx sensora maiņas dzinēja vadības sistēma atsāks NOx katalizatora veiktspējas pārbaudi/mērīšanu. T.i.: ja ir kļūdas par NOx sensoru, iespējams papildus defekts/izdevumi - iespējams, ka ir bojāts NOx katalizators.
Piezīme: NOx katalizatora vidējais darbamūžs ir ap 150.000km, pie nosacījuma - NOx sensors ir darba kārtībā, braukšanas profils - atbilstošs (tiek nodrošināta regulāra NOx katalizatora attīrīšana, braucot arātrumu virs 110km/h). Diemžēl, ļoti bieži ir gadījumi, kad NOx katalizators ir bojāts automašīnām ar nobraukumu jau pie 70 .. 100.000km, jo savlaicīgi nav nomainīts bojātais NOx sensors.

6.  Ja ir iespējama izbraukuma sesija (tā būtu ļoti vēlama), galvenais kritējs, kā ātri novērtēt šos dzinējus - vai tas darbojas Stratified charge. Stratified charge šie dzinēji ieslēdz tikai tad, ja visas dzinēja sistēmas darbojas bez aizrādījumiem. Šim nolūkam  - INPA atvērt ../F5/F6 (der arī ../F9/F1), vai atbilstošus live data, izmantojot ISTA un novērtēt abu banku platjoslas zondu Lambda rādījumus. Vienmērīgi braucot 60 .. 90km/h (max 5..10 min laikā) Lambda ir jākāpj uz 2.5 .. 3.0. Ja tas nenotiek - acīredzot, dzinējam ir kādas (iespējams, slēptas, piem., 30EA minētā, vai NOx sensora slēpti defekti) problēmas.
Ja dzinējs strādā Stratified charge - tā ir laba zīme. Diemžēl, tas neizslēdz nopietnu problēmu iespējamību. Piemēram, NOx sensora veiktspēja tiek novērtēta vairāku simtu km laikā, kas nozīmē - ja negodprātīgs pārdevējs būs veicis zināmas viltības, dzinējs uz pārdošanas brīdi strādās ideāli, bet pēc pārsimts km jūs uzzināsiet, ka NOx katalizators ir novecojis/bojāts. Tādēļ, ja iespējams, jāprasa garantijas laiks, lai dažu simtu km laikā pārliecinātos, ka neuzrodas kādas specifiskas kļūdas par dzinēja darbības traucējumiem.

Protams, nopērkot šādu auto, ļoti vēlama būtu pilna dzinēja elektronikas diagnostika - tikai tā parādīs, vai dzinējam nav kādas specifiskas problēmas.

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām