N43/53 degvielas piegāde
Daudzi ir dzirdējuši par HPFP (high-pressure sūknis) atsaukumiem N43/53 to pirmsākumos, arī šobrīd lietotiem auto kļūdas par degvielas spiedienu nav retums. Diemžēl HPFP bieži vien tiek kļūdaini diagnosticēts kā vainīgais degvielas piegādes elements.
Šajā postā - viss, kas būtu jāzina par degvielas apgādi. Attiecas uz visiem BMW tiešās iesmidzināšanas benzīna dzinējiem, specifiski parametri - uz N43/53.
N43/N53 ir divi degvielas sūkņi:
LPFP ir līdzstrāvas (DC) motors, kas tiek barots no 12V borta tīkla ar PWM palīdzību. Sūkņa kontroli veic sūkņa vadības modulis, kas novietots auto aizmugurē, bagāžas nodalījumā.
Kā jau minēts, LPFP sūknis nodrošina stabilizētu 5000 hPa spiedienu, ko kontrolē zemspiediena degvielas maģistrāles sensors, kas ir novietots netālu no HPFP.
HPFP vada solenoīds, kas tiek vadīts ar PWM un ir izvietots sūknī.
HPFP spiedienu kontrolē augstspiediena degvielas maģistrāles sensors, kas ir novietots maģistrāles beigās, aiz pēdējā cilindra.
Attēlā ar sarkanu atzīmēts zemspiediena sensors:
Attēlā ar sarkanu atzīmēts augstspiediena sensors:
Zemspiediena sūknis.
Attēlā: BMW degvielas bākas uzbūve
Kā degvielas sūknis pārsūknē degvielu uz 'savu' pusi?
Daļa no degvielas sūkņa radītās plūsmas tiek novadīta caur fuel pipe (11), kur ar radīto degvielas plūsmu 'paķer līdzi' degvielu, kas ir pasažiera puses konteinerā un novada to uz sūkņa (2) konteineru (3).
Kā pārbaudīt, vai degvielas pārsūknēšana darbojas?
Izmantojot INPA, no main menu:
Lever-type sensor 2: vadītāja puses degvielas līmeņa sensors
Ja kopējais degvielas daudzums mazāk kā puse bākas (37 litri/E60), VISAI degvielai jābūt sasūknētai sūkņa pusē (otras puses sensoram jārāda 0 litri). Ja kopējais degvielas daudzums ir lielāks, lielākā tās daļa (37 litri/E60) ir jābūt degvielas sūkņa pusē (lielākais rādījums - 1.sensoram).
Protams, dinamiski braucot, degviela no sūkņa puses daļēji var pārlīt otrā ('nepareizajā') pusē. Tādā gadījumā īslaicīgi iespējams palielināts vadītāja puses (sensor 2) rādījums, taču tad sūknim nekavējoši jāsūknē degviela uz savu, 'pareizo' pusi. Pārsūknēšanas ātrumam jābūt ap: 1 litrs 5 .. 7 sekundēs. T.i., pirmā sensora rādījumiem jāpieaug, bet otras puses rādījumiem jāsamazinās, līdz:
Kā pārbaudīt degvielas pārsūknēšanu pēc sistēmas remonta (sūkņa nomaiņa, degvielas sietiņu, filtru nomaiņa, u.t.t.)?
Ieteicamais kopējais degvielas daudzums bākā: līdz/ap 20 .. 25 litriem. Pārliet 5 .. 10 litrus no sūkņa puses konteinera uz vadītāja puses konteineru. Iedarbināt dzinēju, novērot degvielas līmeņa rādītājus. Ar ātrumu 1 litrs 5 .. 7 sekundēs pirmā sensora rādījumam jāpieaug par vienu litru, otrā sensora rādījumam - jāsamazinās par vienu litru, līdz 0 rādījumam.
Kā novērtēt degvielas spiedienus?
Ar INPA atvērt ../F5/F2/F6
Zemspiediena sūkņa spiediens: labā puse, 5. bar;
Augstspiediena sūkņa spiediens: labā puse, 6. bar.
Video redzama korekti strādājoša dzinēja degvielas padeve:
Video sākuma posmā: idle.
Kā redzams, 5000 hPa tiek uzturēts (sensora rādījums) robežās 4970 .. 5030 hPa, t.i.: +/- 0,6%
200.000 hPa tiek uzturēts (sensora rādījums) robežās 198.000 .. 202.000 hPa, t.i.: +/- 1%
Video 26.; 36. sekundē akseleratora pedālis tiek strauji nospiests 'kick down' režīmā, atlaists, tiklīdz dzinējs sasniedz 6000 RPM.
Kā redzam, zemspiediena sūknis nodrošina stabilus 5000 hPa strauja degvielas patēriņa brīdī, ap 20% (jeb 1000 hPa) over-shoot pēc degvielas patēriņa straujas samazināšanās.
Augstspiediena sūknis nodrošina stabilus 200.000 hPa degvielas strauja patēriņa pieauguma brīdī un ap 38.000 hP (jeb ap 19%) over-shoot strauja degvielas patēriņa krituma apstākļos.
Zemspiediena sūkņa PWM redzams: ../F6/F1/F5
Korektas vērtības tukšgaitā: 50 .. 60%; vienmērīgi braucot (50 .. 100km/h) PWM pieaug par aptuveni 5 .. 10%.
Video redzama korekta sūkņa darbība:
10.;24. sekundē veikta iepriekšminētā akseleratora pedāļa nospiešana 'kick down' režīmā, pārējā laikā - idle režīms. Kā redzam, strauja degvielas patēriņa gadījumā sūknim pievadītais PWM pieaug līdz 75%, pēc tam 3 sekundes (kamēr spiediens krīt no 6000 līdz 5000 hPa) tiek uzturēts 53% līmenī.
Augstspiediena sūkņa testa bloks: INPA ../F6/F2/F6
Piezīme: sūkņa manuāla vadība iespējama tikai Homogēnā režīmā. Ja dzinējs strādā Stratified charge, ieslēgt Homogēnu režīmu pirms sūkņa manuālas vadības.
Kā diagnosticēt degvielas padevi?
1. Novērtēt LPFP un HPFP nodrošinātos spiedienus un to uzturēšanas stabilitāti (HPFP tukšgaitā nodrošina 150 .. 200.000 hPa; dzinēja darbības režīmā: 200.000 hPa). Turklāt - ja LPFP spiediens ir nestabils ('jitter' virs +/-1%) - ir tikai pašsaprotami, ka arī HPFP spiediens būs nestabils;
2. novērtēt LPFP spēju uzturēt spiedienu: LPFP spiediens pēc dzinēja izslēgšanas drīkst nokristies līdz 4500 hPa (ne zemāk) 15 sekunžu laikā;
3. novērtēt HPFP spiediena krituma ātrumu pēc dzinēja izslēgšanas. Kritums no 200.000 hPa līdz 5000 hPa: 3 .. 4 sekundes, ne ātrāk;
4. pārbaudīt LPFP spēju nodrošināt vajadzīgo spiedienu strauji pieaugoša un liela degvielas patēriņa gadījumos. Novērtēt LPFP PWM:
Izplatītākās specifiskās kļūdas (kļūdas, kas precīzi nenorāda uz bojāto komponentu):
29F1 fuel pressure, plausibility (HPFP spiediens)
2AAF fuel pumpe, plausibility (LPFP spiediens)
Viens no populāriem iemesliem iepriekšminēto kļūdu (par plausibility) ierakstīšanu - degvielas sistēmā tiek ierauts gaiss. Iemesls - LPFP (pietiekošā apjomā) nepārsūknē degvielu uz 'savu' pusi (iemesli - bojāts sūknis, aizsērējis siets atpakaļgaitas fuel pipe; atpakaļgaitas fuel pipe nehermētiskums bākā).
Šajā postā - viss, kas būtu jāzina par degvielas apgādi. Attiecas uz visiem BMW tiešās iesmidzināšanas benzīna dzinējiem, specifiski parametri - uz N43/53.
N43/N53 ir divi degvielas sūkņi:
- LPFP (low-pressure sūknis) - novietots degvielas tvertnē, pasažiera pusē;
- HPFP - novietots motortelpā, ar ķēdes piedziņu no dzinēja.
- nodrošina HPFP ar degvielu (spiediens 5000 hPa);
- pārsūknē degvielu no bākas vadītāja puses konteinera uz pasažiera (sūkņa) pusi
- nodrošina stabilizētu augstspiediena maģistrāles spiedienu 150 .. 200.000 hPa standarta režīmā;
- 5000 un 100.000 hPa stabilizēts spiediens avārijas režīmos.
LPFP ir līdzstrāvas (DC) motors, kas tiek barots no 12V borta tīkla ar PWM palīdzību. Sūkņa kontroli veic sūkņa vadības modulis, kas novietots auto aizmugurē, bagāžas nodalījumā.
Kā jau minēts, LPFP sūknis nodrošina stabilizētu 5000 hPa spiedienu, ko kontrolē zemspiediena degvielas maģistrāles sensors, kas ir novietots netālu no HPFP.
HPFP vada solenoīds, kas tiek vadīts ar PWM un ir izvietots sūknī.
HPFP spiedienu kontrolē augstspiediena degvielas maģistrāles sensors, kas ir novietots maģistrāles beigās, aiz pēdējā cilindra.
Attēlā ar sarkanu atzīmēts zemspiediena sensors:
Attēlā ar sarkanu atzīmēts augstspiediena sensors:
Zemspiediena sūknis.
Attēlā: BMW degvielas bākas uzbūve
Kā degvielas sūknis pārsūknē degvielu uz 'savu' pusi?
Daļa no degvielas sūkņa radītās plūsmas tiek novadīta caur fuel pipe (11), kur ar radīto degvielas plūsmu 'paķer līdzi' degvielu, kas ir pasažiera puses konteinerā un novada to uz sūkņa (2) konteineru (3).
Kā pārbaudīt, vai degvielas pārsūknēšana darbojas?
Izmantojot INPA, no main menu:
- izvēlēties Body;
- izvēlēties Instrument cluster;
- nospiest F5 (Read Status);
- izvēlēties F1 (Read Status Analog 1).
Lever-type sensor 2: vadītāja puses degvielas līmeņa sensors
Ja kopējais degvielas daudzums mazāk kā puse bākas (37 litri/E60), VISAI degvielai jābūt sasūknētai sūkņa pusē (otras puses sensoram jārāda 0 litri). Ja kopējais degvielas daudzums ir lielāks, lielākā tās daļa (37 litri/E60) ir jābūt degvielas sūkņa pusē (lielākais rādījums - 1.sensoram).
Protams, dinamiski braucot, degviela no sūkņa puses daļēji var pārlīt otrā ('nepareizajā') pusē. Tādā gadījumā īslaicīgi iespējams palielināts vadītāja puses (sensor 2) rādījums, taču tad sūknim nekavējoši jāsūknē degviela uz savu, 'pareizo' pusi. Pārsūknēšanas ātrumam jābūt ap: 1 litrs 5 .. 7 sekundēs. T.i., pirmā sensora rādījumiem jāpieaug, bet otras puses rādījumiem jāsamazinās, līdz:
- piepildīts konteiners sūkņa pusē (37 litri/E60) VAI:
- sensor 2 rāda 0 litrus: nav vairs degvielas, ko pārsūknēt.
Kā pārbaudīt degvielas pārsūknēšanu pēc sistēmas remonta (sūkņa nomaiņa, degvielas sietiņu, filtru nomaiņa, u.t.t.)?
Ieteicamais kopējais degvielas daudzums bākā: līdz/ap 20 .. 25 litriem. Pārliet 5 .. 10 litrus no sūkņa puses konteinera uz vadītāja puses konteineru. Iedarbināt dzinēju, novērot degvielas līmeņa rādītājus. Ar ātrumu 1 litrs 5 .. 7 sekundēs pirmā sensora rādījumam jāpieaug par vienu litru, otrā sensora rādījumam - jāsamazinās par vienu litru, līdz 0 rādījumam.
Kā novērtēt degvielas spiedienus?
Ar INPA atvērt ../F5/F2/F6
Zemspiediena sūkņa spiediens: labā puse, 5. bar;
Augstspiediena sūkņa spiediens: labā puse, 6. bar.
Video redzama korekti strādājoša dzinēja degvielas padeve:
Kā redzams, 5000 hPa tiek uzturēts (sensora rādījums) robežās 4970 .. 5030 hPa, t.i.: +/- 0,6%
200.000 hPa tiek uzturēts (sensora rādījums) robežās 198.000 .. 202.000 hPa, t.i.: +/- 1%
Video 26.; 36. sekundē akseleratora pedālis tiek strauji nospiests 'kick down' režīmā, atlaists, tiklīdz dzinējs sasniedz 6000 RPM.
Kā redzam, zemspiediena sūknis nodrošina stabilus 5000 hPa strauja degvielas patēriņa brīdī, ap 20% (jeb 1000 hPa) over-shoot pēc degvielas patēriņa straujas samazināšanās.
Augstspiediena sūknis nodrošina stabilus 200.000 hPa degvielas strauja patēriņa pieauguma brīdī un ap 38.000 hP (jeb ap 19%) over-shoot strauja degvielas patēriņa krituma apstākļos.
Zemspiediena sūkņa PWM redzams: ../F6/F1/F5
Korektas vērtības tukšgaitā: 50 .. 60%; vienmērīgi braucot (50 .. 100km/h) PWM pieaug par aptuveni 5 .. 10%.
Video redzama korekta sūkņa darbība:
10.;24. sekundē veikta iepriekšminētā akseleratora pedāļa nospiešana 'kick down' režīmā, pārējā laikā - idle režīms. Kā redzam, strauja degvielas patēriņa gadījumā sūknim pievadītais PWM pieaug līdz 75%, pēc tam 3 sekundes (kamēr spiediens krīt no 6000 līdz 5000 hPa) tiek uzturēts 53% līmenī.
Augstspiediena sūkņa testa bloks: INPA ../F6/F2/F6
Piezīme: sūkņa manuāla vadība iespējama tikai Homogēnā režīmā. Ja dzinējs strādā Stratified charge, ieslēgt Homogēnu režīmu pirms sūkņa manuālas vadības.
Kā diagnosticēt degvielas padevi?
1. Novērtēt LPFP un HPFP nodrošinātos spiedienus un to uzturēšanas stabilitāti (HPFP tukšgaitā nodrošina 150 .. 200.000 hPa; dzinēja darbības režīmā: 200.000 hPa). Turklāt - ja LPFP spiediens ir nestabils ('jitter' virs +/-1%) - ir tikai pašsaprotami, ka arī HPFP spiediens būs nestabils;
2. novērtēt LPFP spēju uzturēt spiedienu: LPFP spiediens pēc dzinēja izslēgšanas drīkst nokristies līdz 4500 hPa (ne zemāk) 15 sekunžu laikā;
3. novērtēt HPFP spiediena krituma ātrumu pēc dzinēja izslēgšanas. Kritums no 200.000 hPa līdz 5000 hPa: 3 .. 4 sekundes, ne ātrāk;
4. pārbaudīt LPFP spēju nodrošināt vajadzīgo spiedienu strauji pieaugoša un liela degvielas patēriņa gadījumos. Novērtēt LPFP PWM:
- tukšgaitā, strauji nospiežot akseleratora pedāli 'kick down' režīmā;
- strauji paātrinoties 2.;3. ātrumos.
Izplatītākās specifiskās kļūdas (kļūdas, kas precīzi nenorāda uz bojāto komponentu):
29F1 fuel pressure, plausibility (HPFP spiediens)
2AAF fuel pumpe, plausibility (LPFP spiediens)
Kļūdas par plausibility tiek ierakstītas, ja:
- pie konkrētas sūkņa jaudas (PWM elektriski pieprasītās LPFP vai konkrēta solenoīda PWM HPFP) to spiediens būtiski fluktuē - ir nestabils, jeb 'no otras puses':
- lai uzturētu stabilu spiedienu (pēc sensoru rādījumiem) nepieciešamā sūkņa jauda (PWM) būtiski svārstās un neatbilst sūkņa 'profilam' (PWM/jaudas kartei).
No augstāk izvietotajiem video redzams, ka HPFP spiediens, acīmredzami, ir būtiski atkarīgs no pievadītā LPFP spiediena, attiecīgi - vispirms rūpīgi jāizvērtē LPFP spēja nodrošināt kvalitatīvu 5000 hPa spiedienu!
Iespējamas situācijas, kad kļūdas par plausibility un pat nespēju uzturēt spiedienu tiek ierakstītas par HPFP, taču patiesībā tam (HPFP) ir nekvalitatīva degvielas padeve - jārisina problēmas ar zemspiediena sistēmu (taču pagaidām vēl LPFP sūkņa spiediens ar grūtībām, bet iekļaujas normā un kļūda par tā darbību vēl nav ierakstīta).
Gadās, ka - neuzmanīgi interpretējot kļūdu paziņojumus, LPFP (vai pat tikai degvielas sieta, filtra, pārsūknēšanas sistēmas elementu) vietā tiek mainīts daudz dārgākais HPFP.
Tikai tad, ja LPFP nodrošina stabilu spiedienu (jāpārbauda gan spiediens, gan vārsta PWM iepriekšminētajos režīmos), ir iemesls sākt HPFP pārbaudi.
Pat, ja ir ierakstītas kļūdas par HPFP plausibility un/vai nespēju uzturēt spiedienu un LPFP nodrošina kvalitatīvu 5000 hPa spiedienu, HPFP remonts jāsāk ar tā vārsta un spiediena sensora (un to pieslēguma) pārbaudi.
Gadās, ka - neuzmanīgi interpretējot kļūdu paziņojumus, LPFP (vai pat tikai degvielas sieta, filtra, pārsūknēšanas sistēmas elementu) vietā tiek mainīts daudz dārgākais HPFP.
Tikai tad, ja LPFP nodrošina stabilu spiedienu (jāpārbauda gan spiediens, gan vārsta PWM iepriekšminētajos režīmos), ir iemesls sākt HPFP pārbaudi.
Pat, ja ir ierakstītas kļūdas par HPFP plausibility un/vai nespēju uzturēt spiedienu un LPFP nodrošina kvalitatīvu 5000 hPa spiedienu, HPFP remonts jāsāk ar tā vārsta un spiediena sensora (un to pieslēguma) pārbaudi.
Viens no populāriem iemesliem iepriekšminēto kļūdu (par plausibility) ierakstīšanu - degvielas sistēmā tiek ierauts gaiss. Iemesls - LPFP (pietiekošā apjomā) nepārsūknē degvielu uz 'savu' pusi (iemesli - bojāts sūknis, aizsērējis siets atpakaļgaitas fuel pipe; atpakaļgaitas fuel pipe nehermētiskums bākā).
Komentāri
Ierakstīt komentāru