MSD80 diagnostika
Šajā postā: iespējams, visu laiku sarežģītākās dzinēja vadības sistēmas diagnostika soli pa solim. Katrs no posmiem tiek saglabāts maksimāli īss, sīkākai informācijai būs ieliktas norādes uz postiem, kas sīkāk apraksta mezglu/tēmu.
Diagnostikai tiks izmantots:
1. INPA loader 2.023; ar OBD to USB savienotājvadu;
2. ISTA D;
3. ELM327 ar kādu no bezmaksas programmatūrām, kas lasa OBD mode 6 datus.
Ja būs nepieciešami kādi papildus rīki, tie tiks norādīti atbilstošajā sadaļā.
Sagatavošanās.
1. Esošo kļūdu freeze-frame noglabāšana datorā.
freeze frame redzams: ../F4/F1/F3
Freeze-frame piemērs: šeit.
Informācija par katru kļūdu redzama savā 'ekrānā'. Ir vairāki varianti, kā informāciju noglabāt: var izdrukāt virtuālajā printerī, izmantojot INPA rīkus, var noglabāt kā ekrānšāviņu, kaut vai nofotografēt ar telefona kameru - tam nav principiālas nozīmes.
Šis ir ļoti svarīgs sagatavošanās posms! Agrāk ierakstītās kļūdas sniegs daudz informācijas slēpto defektu gadījumā!
2. Esošo kļūdu dzēšana.
Kļūdu dzēšana ir svarīga, jo tikai pēc šīs procedūras dzinējs mēģinās atjaunot normālu funkcionalitāti. Kļūdas (pat ar pasīvu statusu) var paredzēt bojāto (vai iepriekš bojāto) elementu atslēgšanu un dzinēja darbu alternatīvajos (avārijas) režīmos.
Kļūdas, kuru stautss ir aktīvs (vorhanden) atjaunosies nekavējoties (dažu minūšu laikā). Ja kļūda atjaunojas nekavējoties - acīmredzot, MSD80 ir pamats uzskatīt, ka konkrētā problēma ir aktuāla. Parasti aktīvu statusu saglabā:
Ja MSD80 atjauno kādu kļūdu nekavējoties - šī problēma jānovērš pirms tālākas diagnostikas. Tā kā atjaunotas tiek 'vienkāršākās' kļūdas, tajās skaidri norādīts bojātais elements. Šajos gadījumos ērti izmantot ISTA D, izvēloties opciju 'Calculate test plan'. ISTA D satur shēmas, instrukcijas 'soli pa solim', kā pārbaudīt bojāto mezglu.
Šajā bloga ierakstā mēs apskatam situāciju, kas neiekļaujas ISTA D vienkāršo algoritmu scenārijā, t.i.: dzinējs, piemēram, strāda nevienmērīgi; defekti ir sporādiski (piem., kļūdas par fuel trim, misfirēm, utml.).
Tipsisks N43/N53 lietotājs jau ir izmēģinājis populārākos remonta veidus: aizdedzes sveču un spoļu maiņa, vismaz puse - jau nomainījusi arī sprauslas.
Piezīme: populārāko maiņas elementu defektu defekta iespējamība:
1. Aizdedzes sveces. Maiņas nepieciešamība: vidēja. N43/53 ir raksturīga multi-ignition izmantošana, t.i.: līdz 5 dzirksteles reizēm vienā reizē (ja tas strādā Stratified charge režīmā) - sveces nolietojas vairākas reizes ātrāk kā 'parastos' dzinējos;
2. Aizdedzes spoles. Defekta iespēja: ļoti augsta! Diemžēl, pat Bosch (par ilgmūžīgākajām atzītās) spoles var iziet no ierindas ļoti ātri pēc uzstādīšanas. Iemesls - konstruktīvs defekts MSD80 vadības blokā, aprakstīts šeit. Diemžēl reti kurš N43/53 īpašnieks pieļauj iejaukšanos auto elektrosistēmā, tādēļ snubbers tiek uzstādīti reti un spoļu resursa problēmas - paliek. Postā aprakstītie snubbers radikāli risina spoļu bojāšanās problēmu - tie ir ļoti efektīvs risinājums;
3. Sprauslas. Defekta iespēja: salīdzinoši neliela, sprauslas bieži tiek mainītas nepamatoti. Vēl vairāk - servisu nekompetences dēļ (reizēm pat dīleru centri) piedāvā mainīt visas sprauslas kopā, nespējot identificēt bojāto.
Diagnostika tukšgaitā.
1. aukstu Lambda zondu pārbaude neieslēgtam dzinējam
a) ieslēgt aizdedzi, dzinēju nestartēt
b) atvērt Analog values 6 bloku: ../F5/F2/F6
c) novērtēt divas apakšējās bar rindas:
kreisās puses bar jārāda 16K Ohm; labās puses bar jārāda 65K Ohm
d) atvērt degvielas maisījuma menu ../F5/F6
e) pārbaudīt kontroles zondu spriegumu, jābūt 0,42V N53 dzinējam; 0,42V 1.mās bankas rādījumam N43 dzinēja gadījumā
f) pārbaudīt wide-band zondu spriegumus, abu banku zondēm jābūt 2,0V +/-10%
Ja vērtības atšķiras, veikt dziļāku izpēti. Sīkāks apraksts šeit.
2. Sprauslu tecēšanas pārbaude (īpaši efektīva - aukstam dzinējam)
a) atvērt degvielas maisījuma menu: ../F5/F6
b) startēt dzinēju
c) sagaidīt, kad MSD80 sāk wide-band zondu apsildi (pirmās rindas bar sasniedz 99%, pēc pāris sekundēm stabilizējas 30..60% robežās)
d) novērot Lambda vērtības wide-band zondēm
e) novērot integratoru vērtības
Ja Lambda vērtības būtiski atšķiras no 1,00 (tipiska defekta gadījumā: ir zem 0,97, bet nekorektas ir arī vērtības virs 1,03), kā arī - ja integratori izslīd ārpus -15..+15%, veikt sīkāku sprauslu tecēšanas testu. Sīkāks testa apraksts šeit.
3. zondu Nernsta pretestību pārbaude
a) ieslēgt dzinēju, uzsildīt 5min.
b) atvērt fuel mixture menu ../F5/F6
c) pārbaudīt, ka visas četras zondes tiek apsildītas (pirmās divas rindas bar rāda 30 .. 60% PWM)
d) atvērt Analog module 6 ../F5/F2/F6
e) novērtēt Nernsta pretestību vērtības (divas apakšējo rindu bar vērtības)
Ja Nernst vērtības ir 0/256/512 Ohm: zondes ir uzsilušas.
1024 Ohm un vairāk - zonde ir novecojusi vai bojāta, tā jāmaina
4. Zondu pārbaude
a) uzsildīt dzinēju līdz darba temperatūrai
b) uzturēt dzinēja apriezienus 2000 RPM vismaz 10 sekundes
c) atvērt zondu testa moduli ../F9/F3
d) veikt testu, nospiežot F1
Pareizi testa rezultāti: Lambda 0,90/1,10 (+/-0,01) wide-band zondēm; <0,1/>0,8V kontroles zondei (zondēm).
Tipveida defekts: kontroles zondes ģenerē pazeminātu spriegumu. Ja testa spriegums uzrāda spriegumu <0,8V, zonde ir novecojusi vai aizsērējusi, tā jāmaina. Pēc maiņas
a) nodzēst adaptācijas (2nd group) ../F8/F2/Shift+F9, izveidot jaunas adaptācijas, kā aprakstīts šeit.
5. Kartera ventilācijas pārbaude
a) ja testu veic aukstam dzinējam - sagaidīt wide-band Lambda zondu apsildi (skat. iepriekš)
b) ieslēgt fuel mixture menu ../F5/F6
c) novērot integratorus un offset tipa adaptācijas
d) lēnām atvērt eļļas uzpildes korķi
Ja integratori pāris sekunžu laikā strauji pieaug un sasniedz +20 .. 30%, vai tiek pārrakstītas (palielinātas) offset tipa adaptācijas, kartera ventilācijas vārsts nestrādā korekti. Sīkāka kartera ventilācijas diagnostika aprakstīta šeit.
6. Intake manifold hermētiskuma novērtēšana
a) atvērt fuel mixture menu: ../F5/F6
b) novērtēt offset tipa adaptācijas
c) novērtēt integratorus
Ja offset tipa adaptācijas ir stipri virs 0 (virs 1,5 ..2,0 mg/stk) un/vai integratori sasniedz +15 .. 20% (pie normāla un stabila degvielas spiediena) abās bankās, iespējama gaisa piesūkšana ieplūdes kolektorā. Pārbaudīt ieplūdes kolektora hermētiskumu (ar dūmu testu), novērst gaisa pieplūdi.
Papildus - pārbaudīt EGR vārsta hermētiskumu (manuāli nobloķējot EGR vārsta kanālu). Ja offset adaptācijas normalizējas - risināt problēmu ar EGR sistēmu (tukšgaitā EGR vārsts tiek aizvērts).
7. Degvielas spiedienu pārbaude
a) atvērt Analogo vērtību bloku 6: ../F5/F2/F6
b) novērot labās puses bar No5 un No6
zemspiediena degvielas spiedienam jābūt 5000 hPa, uzturēšanas stabilitātei: 4950 .. 5050 hPa, ne sliktāk;
augstspiediena vērtībai jābūt 150.000 .. 200.000 hPa, īslaicīga nevienmērība (jittering) - ne vairāk kā +/-2000 hPa. Ja novērojama spiedienu atšķirība vai lielāka nestabilitāte, veikt papildus degvielas padeves sistēmas testu, kā aprakstīts šeit.
8. VANOS jittering pārbaude
a) atvērt VANOS menu: ../F5/F4
b) novērtēt offset adaptācijas abām sadales vārpstām. Ja kāda no tām ir ārpus +/-8,0..8,5%, veikt VANOS remontu (tas ir nepareizi samontēts);
c) novērtēt uzdotās un nomērītās pozīcijas vērtību atšķirības. Ja atšķirības lielākas par +/-0,5 grādiem, veikt sīkāku VANOS mezgla novērtēšanu un remontu. Apraksts šeit.
Ja novērota VANOS nestabilitāte, noteikti jāpārbauda eļļas spiediena stabilitāte.
9. Eļļas spiediena stabilitāte (var izlaist, ja VANOS strādā stabili)
a) atvērt eļļas spiediena menu: ../F6/F2/F2, novērot noteikto eļļas spiedienu, ja tas stipti fluktuē (virs +/-100 hPa):
b) novērtēt eļļas spiediena vārsta PWM
Ja vārsta PWM sasniedz 99% un/vai eļļas spiediens stipri fluktuē, veikt padziļinātu eļļas spiediena sistēmas inspekciju, sīkāks apraksts šeit.
Piezīme: pieprasītā spiediena vērtību novērtējot, samazināt par 1000 hPa
10. Misfire skaitītāju novērtēšana.
Ja auksts dzinējs darbojas būtiski nevienmērīgi, jāpārskata misfire skaitītāji.
a) pieslēgt EML327 adapteri, atvērt tā programmatūru, OBD mode 6
b) novērtēt aktuālās sesijas (un starpsesiju skaitītāju) cilindru misfire
Ja kāda cilindra misfire skaitītāji ir stipri atšķirīgi no 0, novērtēt šī cilindra sveci un aizdedzes spoli.
Ja svece ir ar melnu aplikumu - visticamākais iemesls: tekoša sprausla.
Kontrolei - nomainīt aizdedzes spoli pret jaunu, atkārtot testu.
Ja ir aizdomas par tekošu sprauslu, izņemt sprauslas un nodot uz pārbaudi/tīrīšanu.
Misfire skaitītāju atšifrējums šeit.
11. Rough run novērtēšana
a) atvērt Rough run ../F5/F7
b) ja spararata adaptācijas statuss ir neaktīvs (neiekrāsots) - nav veikta spararata adaptācija, cilindru efektivitātes rādījumi var būt nekorekti. Veikt spararata adaptācjas, kā aprakstīts šeit
c) novērtēt cilindru mehāniskās efektivitātes mērījumus
Samazināta mehāniskā efektivitāte - palielināta (virs 0) bar vērtība.
Ja kāds no cilindriem uzrāda regulāru samazinātu efektivitāti (bar stipri lielāks par pārējo cilindru atšķirībām no 0), ir pamatotas aizdomas par nekorektu sprauslas darbību. Pārbaudīt sprauslu atvērumu laikus (apraksts zemāk), nodot sprauslas uz darbības pārbaudi un tīrīšanu.
Piezīme: dažādām programmatūras versijām var būt ļoti atšķirīga jūtība pret cilindru nevienmērību. Ir MSD80 software versijas, kurām būtiska nevienmērība būs pie bar atšķirības 1,000 .. 1,500; ir software versijas, kurām būtiska nevienmērība būs jūtama pie bar atšķirību vērtības 0,010 .. 0,015. Tādēļ svarīgi ir nevis novērtēt bar atšķirības absolūtās vērtības (tā var būt mazas un tālu no sarkanā sektora), bet meklēt cilindru, kurš visvairāk atšķiras no pārējiem (bar vērtība ir pozitīva attiecībā pret pārējiem).
Piezīme: ja auksta dzinēja nevienmērība ir īpaši izteikta tieši pirmajās sekundēs pēc starta, šo testa posmu pārcelt kā otro, uzreiz pēc Lambda vērtību pārbaudes izslēgtam dzinējam.
Ja MSD80 konstatēs nevienmērību ilgāku laiku, tas mēģinās šo problēmu novērst, mainot sprauslu atvēruma laiku.
12. Sprauslu atvēruma laiku pārbaude
a) atvērst sprauslu atvēruma menu: ../F5/Shift+F6/F1
b) novērtēt sprauslu atvēruma laika atšķirības
Ja kādas sprauslas atvēruma laiks būtiski atšķiras (vairāk kā par 20..25% no pārējo sprauslu vidējota atvēruma) - nodot sprauslas uz to tīrīšanu.
Piezīme: Sprauslu atvēruma laikus atkārtoti salīdzināt ar Rough run datiem. Abos gadījumos:
a) pie līdzīga sprauslu atvēruma ir liela Rough run vērtību atšķirība
b) pie (pēc laika) izlīdzinātas Rough run mehāniskās efektivitātes kādas sprauslas atvēruma laiks ir būtiski atšķirīgāks kā citām
atšķirīgo cilindru atzīmēt, tā sprauslai veikt pārbaudi, tīrīšanu (ieteicams - visām sprauslām), vai konkrētās sprauslas nomaiņu.
Iepriekšminēto procedūru kopums garantēs vainīgā cilindra vai mezglu atrašanu aukstam vai siltam dzinējam tukšgaitā.
N43/N53 dzinējs tukšgaitā (arī silts, uzreiz pēc iedarbināšanas, ja netiek palielināti apgriezieni) strādā tikai Homogēna maisījuma apstākļos, attiecīgi - atkrīt diagnostika, kas saistīta ar Stratified charge režīmu (tā tiks apskatīta turpinājumā).
Ja dzinējs normāli darbojas tukšgaitā, bet nevienmērīgi darba režīmā un iepriekšējie testa posmi neatklāja nekādas novirzes no normas, jāturpina diagnostika ar izbraukuma sesiju, kuras laikā būs jānovēro vajadzīgie parametri.
Pirms izbraukuma sesijas
1. Pārbaudīt learnbits
a) atvērt learnbits: ../F5/Shift+F6/F2
b) ja nav iekrāsoti pirmās rindas learnbits, dzinējs kaut kādu iemeslu dēļ nav veicis sākotnējās adaptācijas!
Veikt vairākas īsas izbrauciena sesijas, vienmērīgi braucot 10..15min ar ātrumu 60..90km/h, ieturot pauzi tukšgaitā 5..10 minūtes. Pārliecināties, ka iekrāsojas augšējās rindas learnbits.
Ja iekrāsojas pirmās rindas learnbits, turpinār adaptāciju veidošanu, līdz iekrāsojas sekojoši learnbits:
X;X
X;X
0;0
X;X
Ja dzinējs darbojas tik nevienmērīgi, ka nav iespējama normāla adaptāciju izveidošana, šo posmu var izlaist.
Ja dzinējs nākošajās pāris braukšanas sesijās nesāk iekrāsot learnbits, pārbaudiet sprauslu kodējumu. Problēma aprakstīta šeit.
2.Novērtēt degmaisījuma multiplikatīvās adaptācijas
a) atvērt degvielas maisījuma menu: ../F5/F6
b) novērtēt multiplikatīvās adaptācijas
Ja abu banku adaptācijas atšķiras (vienā virzienā) vairāk kā +/-20%, ir jāpievērš īpaša uzmanība augstspiediena sensoram (tā rādījumi var būt nekorekti), sprauslu kodējumam (to ražība var būt neatbilstoša), noteikti jāveic Lambda zondu tests, kas aprakstīts šeit.
Ja starp banku multiplikatīvajām adaptācijām ir liela atšķirība (virs 10..15%), pastiprināta uzmanība jāpievērš Lambda zondēm, jāveic to tests; sprauslām (jāpievērš uzmanība Rough run testam).
3. Pārbaudīt NOx katalizatora stāvokli
a) atvērt NOx katalizatora menu: ../F9/Shift+F3/F1
b) ja katalizatora piesārņojuma līmenis ir 0mg, visticamākais: MSD80 ir ierakstīta (un kādreiz nodzēsta) 30EA kļūda jeb arī ierakstīta 30E9 kļūda. Risinājums: rīkoties saskaņā ar konkrētās kļūdas aprakstu, pēc normālas NOx katalizatora veiktspējas atjaunošanas atkārtot testus
c) ja katalizatora piesārņojums ir virs 3000mg, veikt katalizatora piespiedu desulfatēšanas sesiju, kā aprakstīts šeit, tad atkārtot testus
4. Termostata pārbaude
a) uzsildiet dzinēju, atveriet Analog values 6 moduli: ../F5/F2/F6
b) novērtējiet dzinēja darba t
c) novērtējiet eļļas, dzesēšanas t (pirms/pēc radiatora) rādījumus
Visiem t rādījumiem jābūt ticamiem. Ja kāds sensors rāda neadekvātu t, jārisina konkrētā problēma.
Dzinējam jāuzsilst līdz 90oC. Ja dzinēja t ir pazemināta, veiciet termostata darbības pārbaudi. Ja nepieciešams, nomainiet to. Sīkāks apraksts par termostatu šeit.
5. NOx sensora darbības pārbaude
a) atveriet NOx sensora menu: ../F5/Shift+F2/F1
b) uzsildiet dzinēju līdz 90oC: uzsāciet kustību, brauciet ar ātrumu vismaz 20km/h
c) uzsildiet izplūdi līdz 220oC, vismaz
d) divu minūšu laikā NOx sensoram jāsāk reportēt NOx vērtība, kas ir atšķirīga no 0ppm. Ja NOx sensors turpina rādīt 0ppm, veiciet padziļinātu izpēti, kas aprakstīta šeit. Ja nepieciešams, NOx sensors ir jānomaina.
Izbraukuma sesija problemātiskajā režīmā.
Mēģiniet braukt režīmā, kurā novērojama nevienmērība.
Tipiskie režīmi, kuros izpaužas defekti:
1. Kick-down režīms pie maziem apgriezieniem (zem 1500 .. 2000 RPM) - aizdedzes problēmas (sveces, spoles);
2. Režīms ar maksimāli liesu degvielas maisījumu (50 .. 60km/h, 6.ātrumā, Stratified charge: paredzētais Lambda ap 2,5 .. 3,0)
a) aizdedzes problēmas (spoles, sveces);
b) nekorekta Lambda (sasniedz 4 .. 5) - problēmas ar adaptācijām, to veidošanu;
3. mainīgs režīms (piem., vienmērīgi nospiežot/atlaižot akseleratora pedāli, braucot ar ātrumu 50 .. 60km/h) - VANOS (jittering, pozīciju kļūdas), droseļvārsts (jittering, pozīcijas sasniegšana);
4. straujas droseļvārsta atvēršanas brīdī - problēmas ar degvielas spiedienu (LPFP, HPFP). Problēmas apraksts šeit.
5. grūdienveida kustības nevienmērība (maigāka kā misfire gadījumos) - VANOS (pozīciju jittering).
Problemātiskajā režīmā:
1. jānovēro banku Lambda un dzinēja darba režīms
a) atveram fuel mode menu: ../F9/F1
b) novērojam Lambda abās bankās
Ja misfires sākas pie paaugstinātas Lambda (virs 3,0), acīmredzot, ir problēma ar adaptācijām. Ja vecās adaptācijas nesen nodzēstas, ļaujam dzinējam darboties citos, līdzīgos režīmos (piem., ar nedaudz lielāku ātrumu/slodzi), lai dzinējs pareizi noadaptē Lambda vērtības bankām;
c) ja nevienmērība manāma, dzinējam pārslēdzotiies uz Homogēnu maisījumu un atpakaļ uz Stratified charge:
a) jāļauj dzinējam atkārtoti pārslēgties šajos režīmos (kad/ja MSD80 identificēs problēmu šajos pārslēgšanās brīžos, tas veiks throttle jittering adaptācijas);
b) jāatjauno programmatūra - jaunākās MSD80 programmatūras versijas pārslēgšanos veic lēnāk un maigāk - nevienmērība nav identificējama (ja visi dzinēja komponenti ir darba kārtībā).
2. jāskata misfire skaitītāji
a) pieslēgt EML327 adapteru
b) nolasīt misfire skaitītājus
c) ticamākam rezultātam: izslēgt/ieslēgt aizdedzi, pēc nevienmērības novērtēt skaitītājus vēlreiz
Risināt problēmas ar misfire algoritmu identificēto cilindru (problēmu novēršanu sākt ar cilindru, kura skaitītājs uzrāda vislielāko misfire gadījumu skaitu).
Piezīme: testus veikt uz līdzena ceļa. Nelīdzena ceļa ietekme uz misfire skaitītājiem aprakstīta šeit.
3. jāpārbauda VANOS darbība. Iespējams, ka tieši šajos režīmos uzdotā un apstprinātā pozīcija būtiski atšķiras. Ja novērojamas būtiskas atšķirības (īslaicīgi - vairāku grādu; ilglaicīgas + jittering - ne vairāk kā +/-0,5 grādu robežās:
a) jāpārbauda eļļas spiediena stabilitāte, kā aprakstīts augstāk. Ja eļļas spiediens ir nestabils - risināt problēmu ar eļļas spiedienu. Ja eļļas spiediens ir stabils,
b) jārisina VANOS problēma.
4. jānovēro Lambda jittering
a) ieslēgt Lambda un darba režīmu menu ../F9/F1
b) novērot Lambda abās bankās Stratified režīmā, vienmērīgi (ideāli - kruīza režīmā) braucot 60 .. 90km/h
Ja ir novērojama būtiska Lambda jittering - ātras value izmaiņas up/down (vairāk kā +/-5% no Lambda vērtības) - jāveic sprauslu tīrīšana. Acīmredzot, sprauslu izsmidzinātais degvielas daudzums (vai beam) ir nestabils.
Papildus - jāpārbauda LPFP un HPFP spiedienu stabilitāte konkrētajos režīmos, kā aprakstīts augstāk.
5. aizdedzes sveču novērtēšana
a) izskrūvēt aizdedzes sveces
b) salīdzināt sveču izolatora nokrāsu
Ja izolators ir nevis gaiši pelēks, bet melns, ticamākais iemesls - sprauslas pilēšana. Nodot sprauslas uz pārbaudi (leakage testu) un tīrīšanu. Ja tīrīšana neatrisina problēmu - mainīt bojāto sprauslu.
Ja tumšākas ir tieši kādas no bankas svecēm, veikt nākošo testu.
6. Homogēna režīma Lambda novērtēšana
a) atvērt dzinēja režīmu menu ../F9/F1
b) pārslēgt dzinēju Homogēnā režīmā, nospiežot F1
Dažādos režīmos novērtēt Labda vērtības abās bankās. Ja kādā bankā Lambda ilgstoši (izņemot strauju paātrināšanos) ir zem 1,00, veikt papildus Lambda zondu testu, kā aprakstīts šeit. Iespējamais defekta cēlonis: samazināts kontroles zondu spriegums (zonde ir aizsērējusi un/vai novecojusi).
Piezīme: pēc testa atslēgt Homogēnu maisījumu: rež'mu menu ../F9/F1 nospiest F5
7. Sprauslu adaptāciju veidošanas novērtēšana
izbrauciena sesiju veikt 10..15min vienmērīgas braukšanas apstākļos (50 .. 100km/h), 5..10min ļaut dzinējam darboties tukšgaitā. Atkārtot vairākus ciklus.
a) atvērt sprauslu adaptācijas: ../F5/Shift+F6/F3
b) novērt sprauslu mērījumu datus. Normālas atšķirības: līdz +/-5%
c) atvērt Stratified charge tukšgaitas efektivitātes mērījumus: ../F5/Shift+F6/F5
d) novērtēt efektivitātes mērījumus. Normālas atšķirības: līdz +/-0,5mg/stk
e) novērtēt kopējās sprauslu korekcijas: ../F5/Shift+F6/F1 (4. lidz 6. rinda)
Ja kāda no sprauslām uzrāda ļot lielas atšķirības - veikt sprauslas pārbaudi, tīrīšanu vai nomaiņu, ja nepieciešams.
Veicot atkārtotus testus, cilindru efektivitātes atšķirībām būtu jāsamazinās. Ja tās paliek ievērojamas, piefiksēt, kuri cilindri regulāri maina savu (nomērīto) efektivitāti, veikt to sprauslu pārbaudi (ražība un noplūdes).
Diagnostikai tiks izmantots:
1. INPA loader 2.023; ar OBD to USB savienotājvadu;
2. ISTA D;
3. ELM327 ar kādu no bezmaksas programmatūrām, kas lasa OBD mode 6 datus.
Ja būs nepieciešami kādi papildus rīki, tie tiks norādīti atbilstošajā sadaļā.
Sagatavošanās.
1. Esošo kļūdu freeze-frame noglabāšana datorā.
freeze frame redzams: ../F4/F1/F3
Freeze-frame piemērs: šeit.
Informācija par katru kļūdu redzama savā 'ekrānā'. Ir vairāki varianti, kā informāciju noglabāt: var izdrukāt virtuālajā printerī, izmantojot INPA rīkus, var noglabāt kā ekrānšāviņu, kaut vai nofotografēt ar telefona kameru - tam nav principiālas nozīmes.
Šis ir ļoti svarīgs sagatavošanās posms! Agrāk ierakstītās kļūdas sniegs daudz informācijas slēpto defektu gadījumā!
2. Esošo kļūdu dzēšana.
Kļūdu dzēšana ir svarīga, jo tikai pēc šīs procedūras dzinējs mēģinās atjaunot normālu funkcionalitāti. Kļūdas (pat ar pasīvu statusu) var paredzēt bojāto (vai iepriekš bojāto) elementu atslēgšanu un dzinēja darbu alternatīvajos (avārijas) režīmos.
Kļūdas, kuru stautss ir aktīvs (vorhanden) atjaunosies nekavējoties (dažu minūšu laikā). Ja kļūda atjaunojas nekavējoties - acīmredzot, MSD80 ir pamats uzskatīt, ka konkrētā problēma ir aktuāla. Parasti aktīvu statusu saglabā:
- sensoru un/vai izpildmehānismu pieslēguma kļūdas
- specifiskas kļūdas, piem: 30E9; 30EA
Ja MSD80 atjauno kādu kļūdu nekavējoties - šī problēma jānovērš pirms tālākas diagnostikas. Tā kā atjaunotas tiek 'vienkāršākās' kļūdas, tajās skaidri norādīts bojātais elements. Šajos gadījumos ērti izmantot ISTA D, izvēloties opciju 'Calculate test plan'. ISTA D satur shēmas, instrukcijas 'soli pa solim', kā pārbaudīt bojāto mezglu.
Šajā bloga ierakstā mēs apskatam situāciju, kas neiekļaujas ISTA D vienkāršo algoritmu scenārijā, t.i.: dzinējs, piemēram, strāda nevienmērīgi; defekti ir sporādiski (piem., kļūdas par fuel trim, misfirēm, utml.).
Tipsisks N43/N53 lietotājs jau ir izmēģinājis populārākos remonta veidus: aizdedzes sveču un spoļu maiņa, vismaz puse - jau nomainījusi arī sprauslas.
Piezīme: populārāko maiņas elementu defektu defekta iespējamība:
1. Aizdedzes sveces. Maiņas nepieciešamība: vidēja. N43/53 ir raksturīga multi-ignition izmantošana, t.i.: līdz 5 dzirksteles reizēm vienā reizē (ja tas strādā Stratified charge režīmā) - sveces nolietojas vairākas reizes ātrāk kā 'parastos' dzinējos;
2. Aizdedzes spoles. Defekta iespēja: ļoti augsta! Diemžēl, pat Bosch (par ilgmūžīgākajām atzītās) spoles var iziet no ierindas ļoti ātri pēc uzstādīšanas. Iemesls - konstruktīvs defekts MSD80 vadības blokā, aprakstīts šeit. Diemžēl reti kurš N43/53 īpašnieks pieļauj iejaukšanos auto elektrosistēmā, tādēļ snubbers tiek uzstādīti reti un spoļu resursa problēmas - paliek. Postā aprakstītie snubbers radikāli risina spoļu bojāšanās problēmu - tie ir ļoti efektīvs risinājums;
3. Sprauslas. Defekta iespēja: salīdzinoši neliela, sprauslas bieži tiek mainītas nepamatoti. Vēl vairāk - servisu nekompetences dēļ (reizēm pat dīleru centri) piedāvā mainīt visas sprauslas kopā, nespējot identificēt bojāto.
Diagnostika tukšgaitā.
1. aukstu Lambda zondu pārbaude neieslēgtam dzinējam
a) ieslēgt aizdedzi, dzinēju nestartēt
b) atvērt Analog values 6 bloku: ../F5/F2/F6
c) novērtēt divas apakšējās bar rindas:
kreisās puses bar jārāda 16K Ohm; labās puses bar jārāda 65K Ohm
d) atvērt degvielas maisījuma menu ../F5/F6
e) pārbaudīt kontroles zondu spriegumu, jābūt 0,42V N53 dzinējam; 0,42V 1.mās bankas rādījumam N43 dzinēja gadījumā
f) pārbaudīt wide-band zondu spriegumus, abu banku zondēm jābūt 2,0V +/-10%
Ja vērtības atšķiras, veikt dziļāku izpēti. Sīkāks apraksts šeit.
2. Sprauslu tecēšanas pārbaude (īpaši efektīva - aukstam dzinējam)
a) atvērt degvielas maisījuma menu: ../F5/F6
b) startēt dzinēju
c) sagaidīt, kad MSD80 sāk wide-band zondu apsildi (pirmās rindas bar sasniedz 99%, pēc pāris sekundēm stabilizējas 30..60% robežās)
d) novērot Lambda vērtības wide-band zondēm
e) novērot integratoru vērtības
Ja Lambda vērtības būtiski atšķiras no 1,00 (tipiska defekta gadījumā: ir zem 0,97, bet nekorektas ir arī vērtības virs 1,03), kā arī - ja integratori izslīd ārpus -15..+15%, veikt sīkāku sprauslu tecēšanas testu. Sīkāks testa apraksts šeit.
3. zondu Nernsta pretestību pārbaude
a) ieslēgt dzinēju, uzsildīt 5min.
b) atvērt fuel mixture menu ../F5/F6
c) pārbaudīt, ka visas četras zondes tiek apsildītas (pirmās divas rindas bar rāda 30 .. 60% PWM)
d) atvērt Analog module 6 ../F5/F2/F6
e) novērtēt Nernsta pretestību vērtības (divas apakšējo rindu bar vērtības)
Ja Nernst vērtības ir 0/256/512 Ohm: zondes ir uzsilušas.
1024 Ohm un vairāk - zonde ir novecojusi vai bojāta, tā jāmaina
4. Zondu pārbaude
a) uzsildīt dzinēju līdz darba temperatūrai
b) uzturēt dzinēja apriezienus 2000 RPM vismaz 10 sekundes
c) atvērt zondu testa moduli ../F9/F3
d) veikt testu, nospiežot F1
Pareizi testa rezultāti: Lambda 0,90/1,10 (+/-0,01) wide-band zondēm; <0,1/>0,8V kontroles zondei (zondēm).
Tipveida defekts: kontroles zondes ģenerē pazeminātu spriegumu. Ja testa spriegums uzrāda spriegumu <0,8V, zonde ir novecojusi vai aizsērējusi, tā jāmaina. Pēc maiņas
a) nodzēst adaptācijas (2nd group) ../F8/F2/Shift+F9, izveidot jaunas adaptācijas, kā aprakstīts šeit.
5. Kartera ventilācijas pārbaude
a) ja testu veic aukstam dzinējam - sagaidīt wide-band Lambda zondu apsildi (skat. iepriekš)
b) ieslēgt fuel mixture menu ../F5/F6
c) novērot integratorus un offset tipa adaptācijas
d) lēnām atvērt eļļas uzpildes korķi
Ja integratori pāris sekunžu laikā strauji pieaug un sasniedz +20 .. 30%, vai tiek pārrakstītas (palielinātas) offset tipa adaptācijas, kartera ventilācijas vārsts nestrādā korekti. Sīkāka kartera ventilācijas diagnostika aprakstīta šeit.
6. Intake manifold hermētiskuma novērtēšana
a) atvērt fuel mixture menu: ../F5/F6
b) novērtēt offset tipa adaptācijas
c) novērtēt integratorus
Ja offset tipa adaptācijas ir stipri virs 0 (virs 1,5 ..2,0 mg/stk) un/vai integratori sasniedz +15 .. 20% (pie normāla un stabila degvielas spiediena) abās bankās, iespējama gaisa piesūkšana ieplūdes kolektorā. Pārbaudīt ieplūdes kolektora hermētiskumu (ar dūmu testu), novērst gaisa pieplūdi.
Papildus - pārbaudīt EGR vārsta hermētiskumu (manuāli nobloķējot EGR vārsta kanālu). Ja offset adaptācijas normalizējas - risināt problēmu ar EGR sistēmu (tukšgaitā EGR vārsts tiek aizvērts).
7. Degvielas spiedienu pārbaude
a) atvērt Analogo vērtību bloku 6: ../F5/F2/F6
b) novērot labās puses bar No5 un No6
zemspiediena degvielas spiedienam jābūt 5000 hPa, uzturēšanas stabilitātei: 4950 .. 5050 hPa, ne sliktāk;
augstspiediena vērtībai jābūt 150.000 .. 200.000 hPa, īslaicīga nevienmērība (jittering) - ne vairāk kā +/-2000 hPa. Ja novērojama spiedienu atšķirība vai lielāka nestabilitāte, veikt papildus degvielas padeves sistēmas testu, kā aprakstīts šeit.
8. VANOS jittering pārbaude
a) atvērt VANOS menu: ../F5/F4
b) novērtēt offset adaptācijas abām sadales vārpstām. Ja kāda no tām ir ārpus +/-8,0..8,5%, veikt VANOS remontu (tas ir nepareizi samontēts);
c) novērtēt uzdotās un nomērītās pozīcijas vērtību atšķirības. Ja atšķirības lielākas par +/-0,5 grādiem, veikt sīkāku VANOS mezgla novērtēšanu un remontu. Apraksts šeit.
Ja novērota VANOS nestabilitāte, noteikti jāpārbauda eļļas spiediena stabilitāte.
9. Eļļas spiediena stabilitāte (var izlaist, ja VANOS strādā stabili)
a) atvērt eļļas spiediena menu: ../F6/F2/F2, novērot noteikto eļļas spiedienu, ja tas stipti fluktuē (virs +/-100 hPa):
b) novērtēt eļļas spiediena vārsta PWM
Ja vārsta PWM sasniedz 99% un/vai eļļas spiediens stipri fluktuē, veikt padziļinātu eļļas spiediena sistēmas inspekciju, sīkāks apraksts šeit.
Piezīme: pieprasītā spiediena vērtību novērtējot, samazināt par 1000 hPa
10. Misfire skaitītāju novērtēšana.
Ja auksts dzinējs darbojas būtiski nevienmērīgi, jāpārskata misfire skaitītāji.
a) pieslēgt EML327 adapteri, atvērt tā programmatūru, OBD mode 6
b) novērtēt aktuālās sesijas (un starpsesiju skaitītāju) cilindru misfire
Ja kāda cilindra misfire skaitītāji ir stipri atšķirīgi no 0, novērtēt šī cilindra sveci un aizdedzes spoli.
Ja svece ir ar melnu aplikumu - visticamākais iemesls: tekoša sprausla.
Kontrolei - nomainīt aizdedzes spoli pret jaunu, atkārtot testu.
Ja ir aizdomas par tekošu sprauslu, izņemt sprauslas un nodot uz pārbaudi/tīrīšanu.
Misfire skaitītāju atšifrējums šeit.
11. Rough run novērtēšana
a) atvērt Rough run ../F5/F7
b) ja spararata adaptācijas statuss ir neaktīvs (neiekrāsots) - nav veikta spararata adaptācija, cilindru efektivitātes rādījumi var būt nekorekti. Veikt spararata adaptācjas, kā aprakstīts šeit
c) novērtēt cilindru mehāniskās efektivitātes mērījumus
Samazināta mehāniskā efektivitāte - palielināta (virs 0) bar vērtība.
Ja kāds no cilindriem uzrāda regulāru samazinātu efektivitāti (bar stipri lielāks par pārējo cilindru atšķirībām no 0), ir pamatotas aizdomas par nekorektu sprauslas darbību. Pārbaudīt sprauslu atvērumu laikus (apraksts zemāk), nodot sprauslas uz darbības pārbaudi un tīrīšanu.
Piezīme: dažādām programmatūras versijām var būt ļoti atšķirīga jūtība pret cilindru nevienmērību. Ir MSD80 software versijas, kurām būtiska nevienmērība būs pie bar atšķirības 1,000 .. 1,500; ir software versijas, kurām būtiska nevienmērība būs jūtama pie bar atšķirību vērtības 0,010 .. 0,015. Tādēļ svarīgi ir nevis novērtēt bar atšķirības absolūtās vērtības (tā var būt mazas un tālu no sarkanā sektora), bet meklēt cilindru, kurš visvairāk atšķiras no pārējiem (bar vērtība ir pozitīva attiecībā pret pārējiem).
Piezīme: ja auksta dzinēja nevienmērība ir īpaši izteikta tieši pirmajās sekundēs pēc starta, šo testa posmu pārcelt kā otro, uzreiz pēc Lambda vērtību pārbaudes izslēgtam dzinējam.
Ja MSD80 konstatēs nevienmērību ilgāku laiku, tas mēģinās šo problēmu novērst, mainot sprauslu atvēruma laiku.
12. Sprauslu atvēruma laiku pārbaude
a) atvērst sprauslu atvēruma menu: ../F5/Shift+F6/F1
b) novērtēt sprauslu atvēruma laika atšķirības
Ja kādas sprauslas atvēruma laiks būtiski atšķiras (vairāk kā par 20..25% no pārējo sprauslu vidējota atvēruma) - nodot sprauslas uz to tīrīšanu.
Piezīme: Sprauslu atvēruma laikus atkārtoti salīdzināt ar Rough run datiem. Abos gadījumos:
a) pie līdzīga sprauslu atvēruma ir liela Rough run vērtību atšķirība
b) pie (pēc laika) izlīdzinātas Rough run mehāniskās efektivitātes kādas sprauslas atvēruma laiks ir būtiski atšķirīgāks kā citām
atšķirīgo cilindru atzīmēt, tā sprauslai veikt pārbaudi, tīrīšanu (ieteicams - visām sprauslām), vai konkrētās sprauslas nomaiņu.
Iepriekšminēto procedūru kopums garantēs vainīgā cilindra vai mezglu atrašanu aukstam vai siltam dzinējam tukšgaitā.
N43/N53 dzinējs tukšgaitā (arī silts, uzreiz pēc iedarbināšanas, ja netiek palielināti apgriezieni) strādā tikai Homogēna maisījuma apstākļos, attiecīgi - atkrīt diagnostika, kas saistīta ar Stratified charge režīmu (tā tiks apskatīta turpinājumā).
Ja dzinējs normāli darbojas tukšgaitā, bet nevienmērīgi darba režīmā un iepriekšējie testa posmi neatklāja nekādas novirzes no normas, jāturpina diagnostika ar izbraukuma sesiju, kuras laikā būs jānovēro vajadzīgie parametri.
Pirms izbraukuma sesijas
1. Pārbaudīt learnbits
a) atvērt learnbits: ../F5/Shift+F6/F2
b) ja nav iekrāsoti pirmās rindas learnbits, dzinējs kaut kādu iemeslu dēļ nav veicis sākotnējās adaptācijas!
Veikt vairākas īsas izbrauciena sesijas, vienmērīgi braucot 10..15min ar ātrumu 60..90km/h, ieturot pauzi tukšgaitā 5..10 minūtes. Pārliecināties, ka iekrāsojas augšējās rindas learnbits.
Ja iekrāsojas pirmās rindas learnbits, turpinār adaptāciju veidošanu, līdz iekrāsojas sekojoši learnbits:
X;X
X;X
0;0
X;X
Ja dzinējs darbojas tik nevienmērīgi, ka nav iespējama normāla adaptāciju izveidošana, šo posmu var izlaist.
Ja dzinējs nākošajās pāris braukšanas sesijās nesāk iekrāsot learnbits, pārbaudiet sprauslu kodējumu. Problēma aprakstīta šeit.
2.Novērtēt degmaisījuma multiplikatīvās adaptācijas
a) atvērt degvielas maisījuma menu: ../F5/F6
b) novērtēt multiplikatīvās adaptācijas
Ja abu banku adaptācijas atšķiras (vienā virzienā) vairāk kā +/-20%, ir jāpievērš īpaša uzmanība augstspiediena sensoram (tā rādījumi var būt nekorekti), sprauslu kodējumam (to ražība var būt neatbilstoša), noteikti jāveic Lambda zondu tests, kas aprakstīts šeit.
Ja starp banku multiplikatīvajām adaptācijām ir liela atšķirība (virs 10..15%), pastiprināta uzmanība jāpievērš Lambda zondēm, jāveic to tests; sprauslām (jāpievērš uzmanība Rough run testam).
3. Pārbaudīt NOx katalizatora stāvokli
a) atvērt NOx katalizatora menu: ../F9/Shift+F3/F1
b) ja katalizatora piesārņojuma līmenis ir 0mg, visticamākais: MSD80 ir ierakstīta (un kādreiz nodzēsta) 30EA kļūda jeb arī ierakstīta 30E9 kļūda. Risinājums: rīkoties saskaņā ar konkrētās kļūdas aprakstu, pēc normālas NOx katalizatora veiktspējas atjaunošanas atkārtot testus
c) ja katalizatora piesārņojums ir virs 3000mg, veikt katalizatora piespiedu desulfatēšanas sesiju, kā aprakstīts šeit, tad atkārtot testus
4. Termostata pārbaude
a) uzsildiet dzinēju, atveriet Analog values 6 moduli: ../F5/F2/F6
b) novērtējiet dzinēja darba t
c) novērtējiet eļļas, dzesēšanas t (pirms/pēc radiatora) rādījumus
Visiem t rādījumiem jābūt ticamiem. Ja kāds sensors rāda neadekvātu t, jārisina konkrētā problēma.
Dzinējam jāuzsilst līdz 90oC. Ja dzinēja t ir pazemināta, veiciet termostata darbības pārbaudi. Ja nepieciešams, nomainiet to. Sīkāks apraksts par termostatu šeit.
5. NOx sensora darbības pārbaude
a) atveriet NOx sensora menu: ../F5/Shift+F2/F1
b) uzsildiet dzinēju līdz 90oC: uzsāciet kustību, brauciet ar ātrumu vismaz 20km/h
c) uzsildiet izplūdi līdz 220oC, vismaz
d) divu minūšu laikā NOx sensoram jāsāk reportēt NOx vērtība, kas ir atšķirīga no 0ppm. Ja NOx sensors turpina rādīt 0ppm, veiciet padziļinātu izpēti, kas aprakstīta šeit. Ja nepieciešams, NOx sensors ir jānomaina.
Izbraukuma sesija problemātiskajā režīmā.
Mēģiniet braukt režīmā, kurā novērojama nevienmērība.
Tipiskie režīmi, kuros izpaužas defekti:
1. Kick-down režīms pie maziem apgriezieniem (zem 1500 .. 2000 RPM) - aizdedzes problēmas (sveces, spoles);
2. Režīms ar maksimāli liesu degvielas maisījumu (50 .. 60km/h, 6.ātrumā, Stratified charge: paredzētais Lambda ap 2,5 .. 3,0)
a) aizdedzes problēmas (spoles, sveces);
b) nekorekta Lambda (sasniedz 4 .. 5) - problēmas ar adaptācijām, to veidošanu;
3. mainīgs režīms (piem., vienmērīgi nospiežot/atlaižot akseleratora pedāli, braucot ar ātrumu 50 .. 60km/h) - VANOS (jittering, pozīciju kļūdas), droseļvārsts (jittering, pozīcijas sasniegšana);
4. straujas droseļvārsta atvēršanas brīdī - problēmas ar degvielas spiedienu (LPFP, HPFP). Problēmas apraksts šeit.
5. grūdienveida kustības nevienmērība (maigāka kā misfire gadījumos) - VANOS (pozīciju jittering).
Problemātiskajā režīmā:
1. jānovēro banku Lambda un dzinēja darba režīms
a) atveram fuel mode menu: ../F9/F1
b) novērojam Lambda abās bankās
Ja misfires sākas pie paaugstinātas Lambda (virs 3,0), acīmredzot, ir problēma ar adaptācijām. Ja vecās adaptācijas nesen nodzēstas, ļaujam dzinējam darboties citos, līdzīgos režīmos (piem., ar nedaudz lielāku ātrumu/slodzi), lai dzinējs pareizi noadaptē Lambda vērtības bankām;
c) ja nevienmērība manāma, dzinējam pārslēdzotiies uz Homogēnu maisījumu un atpakaļ uz Stratified charge:
a) jāļauj dzinējam atkārtoti pārslēgties šajos režīmos (kad/ja MSD80 identificēs problēmu šajos pārslēgšanās brīžos, tas veiks throttle jittering adaptācijas);
b) jāatjauno programmatūra - jaunākās MSD80 programmatūras versijas pārslēgšanos veic lēnāk un maigāk - nevienmērība nav identificējama (ja visi dzinēja komponenti ir darba kārtībā).
2. jāskata misfire skaitītāji
a) pieslēgt EML327 adapteru
b) nolasīt misfire skaitītājus
c) ticamākam rezultātam: izslēgt/ieslēgt aizdedzi, pēc nevienmērības novērtēt skaitītājus vēlreiz
Risināt problēmas ar misfire algoritmu identificēto cilindru (problēmu novēršanu sākt ar cilindru, kura skaitītājs uzrāda vislielāko misfire gadījumu skaitu).
Piezīme: testus veikt uz līdzena ceļa. Nelīdzena ceļa ietekme uz misfire skaitītājiem aprakstīta šeit.
3. jāpārbauda VANOS darbība. Iespējams, ka tieši šajos režīmos uzdotā un apstprinātā pozīcija būtiski atšķiras. Ja novērojamas būtiskas atšķirības (īslaicīgi - vairāku grādu; ilglaicīgas + jittering - ne vairāk kā +/-0,5 grādu robežās:
a) jāpārbauda eļļas spiediena stabilitāte, kā aprakstīts augstāk. Ja eļļas spiediens ir nestabils - risināt problēmu ar eļļas spiedienu. Ja eļļas spiediens ir stabils,
b) jārisina VANOS problēma.
4. jānovēro Lambda jittering
a) ieslēgt Lambda un darba režīmu menu ../F9/F1
b) novērot Lambda abās bankās Stratified režīmā, vienmērīgi (ideāli - kruīza režīmā) braucot 60 .. 90km/h
Ja ir novērojama būtiska Lambda jittering - ātras value izmaiņas up/down (vairāk kā +/-5% no Lambda vērtības) - jāveic sprauslu tīrīšana. Acīmredzot, sprauslu izsmidzinātais degvielas daudzums (vai beam) ir nestabils.
Papildus - jāpārbauda LPFP un HPFP spiedienu stabilitāte konkrētajos režīmos, kā aprakstīts augstāk.
5. aizdedzes sveču novērtēšana
a) izskrūvēt aizdedzes sveces
b) salīdzināt sveču izolatora nokrāsu
Ja izolators ir nevis gaiši pelēks, bet melns, ticamākais iemesls - sprauslas pilēšana. Nodot sprauslas uz pārbaudi (leakage testu) un tīrīšanu. Ja tīrīšana neatrisina problēmu - mainīt bojāto sprauslu.
Ja tumšākas ir tieši kādas no bankas svecēm, veikt nākošo testu.
6. Homogēna režīma Lambda novērtēšana
a) atvērt dzinēja režīmu menu ../F9/F1
b) pārslēgt dzinēju Homogēnā režīmā, nospiežot F1
Dažādos režīmos novērtēt Labda vērtības abās bankās. Ja kādā bankā Lambda ilgstoši (izņemot strauju paātrināšanos) ir zem 1,00, veikt papildus Lambda zondu testu, kā aprakstīts šeit. Iespējamais defekta cēlonis: samazināts kontroles zondu spriegums (zonde ir aizsērējusi un/vai novecojusi).
Piezīme: pēc testa atslēgt Homogēnu maisījumu: rež'mu menu ../F9/F1 nospiest F5
7. Sprauslu adaptāciju veidošanas novērtēšana
izbrauciena sesiju veikt 10..15min vienmērīgas braukšanas apstākļos (50 .. 100km/h), 5..10min ļaut dzinējam darboties tukšgaitā. Atkārtot vairākus ciklus.
a) atvērt sprauslu adaptācijas: ../F5/Shift+F6/F3
b) novērt sprauslu mērījumu datus. Normālas atšķirības: līdz +/-5%
c) atvērt Stratified charge tukšgaitas efektivitātes mērījumus: ../F5/Shift+F6/F5
d) novērtēt efektivitātes mērījumus. Normālas atšķirības: līdz +/-0,5mg/stk
e) novērtēt kopējās sprauslu korekcijas: ../F5/Shift+F6/F1 (4. lidz 6. rinda)
Ja kāda no sprauslām uzrāda ļot lielas atšķirības - veikt sprauslas pārbaudi, tīrīšanu vai nomaiņu, ja nepieciešams.
Veicot atkārtotus testus, cilindru efektivitātes atšķirībām būtu jāsamazinās. Ja tās paliek ievērojamas, piefiksēt, kuri cilindri regulāri maina savu (nomērīto) efektivitāti, veikt to sprauslu pārbaudi (ražība un noplūdes).
Komentāri
Ierakstīt komentāru