MS43 diagnostika
MS43 savulaik bija ļoti populārs benzīna dzinēju vadības bloks. Šajā ierakstā minēšu dažas šo bloku diagnostikas nianses.
Dzinēja pamatparametru menu:
Tukšgaitā strādājošam dzinējam, aukstam (ap 0 oC)
Elektriskā akseleratora un droseļvārsta menu:
PGW: akseleratora pedāļa noteiktā pozīcija;
PGW voltage 1: akseleratora pedāļa pirmā potenciometra rādījums;
PGW voltage 2: akseleratora pedāļa otrā potenciometra rādījums.
Akseleratora pedāļa pozīcijas kontrolei tiek izmantoti divi potenciometri ar proporcionāliem rādījumiem, t.i.: pirmā potenciometra rādījums ir 2 reizes lielāks kā otrajam potenciometram.
Pareizu sensoru rādījumu gadījumā:
V1 = 0 .. 4V
V2 = 0 .. 2V
V2 = V1/2
PGW pozīcija ir proporcionāla sensoru rādījumiem.
Gadījumā, ja nesakrīt sensoru rādījumi, tiek ierakstīta atbilstoša kļūda un turpmāk akseleratora pozīcija tiek izgnorēta.
DKP: droseles noteiktā pozīcija;
MDK voltage 1: droseles pozīcijas 1. sensora rādījums;
MDK voltage 2: droseles pozīcijas 2. sensora rādījums.
Droseles pozīciju kontrolē divi pozīcijas sensori ar krustveida raksturlīkni, t.i: to rādījumi ir apgriezti proporcionāli.
V1 = 0 .. 5V
V2 = 5 .. 0V
V2 = 5 - V1
Droseles atvērums ir proporcionāls pirmā sensora rādījumiem. Tukšgaitā 1. sensors rāda 0,5V; pie pilnīgi atvērtas droseles: 4,5V.
Ja sensoru proporcija netiek ievērota, MS43 ieraksta kļūdu par droseli un turpmāk šo sensoru rādījumus vairs neizmanto (pat, ja kļūdas statuss ir pasīvs).
Kā pārbaudīt akseleratora pedāli:
plūdeni to spiežot, atlaižot, sensoru rādījumiem jābūt proporcionāliem nospiediena leņķim, pie tam pirmā sensora rādījumam jābūt precīzi 2 reizes lielākam kā 2. sensora rādījumam. Piemēram: 0,5/0,25V; 1,5/0,75V, u.t.t.
Kā pārbaudīt droseļvārsta sensorus:
veicot izbrauciena sesiju, novērot sensoru rādījumus. Tiem jābūt apgriezti proporcionāliem., piem.: 1,0/4,0V; 1,5/3,5V, u.t.t., droseles pozīcijai - proporcionālai pirmā sensora rādījumam.
Situācijā, kad tiek indicēta droseļvārsta sensoru kļūda, MS43 pārstāj izmantot šo sensoru datus. No šī brīža MS43 droseles pozīciju nosaka, izmantojot gaisa masas mērītāja datus un degmaisījuma kontrolei - Lambda zondes.
Te jāsaprot, ka auksta dzinēja gadījumā pirmajās pāris minūtēs:
Turklāt, ja ir kļūdas par droseļvārstu, tiek atslēgtas gan offset, gan multiplikatīvās degvielas adaptācijas, gan cilindru individuālās adaptācijas tukšgaitā.
Rezultātā - ļoti ikdienišķa parādība ir kļūdas par misfire (un reāli misfire), nenormāla dzinēja darbība (īpaši - pirmajās pāris minūtēs). Arī uzsilis dzinējs tukšgaitā vibrē (jo nestrādā cilindru efektivitātes izlīdzināšana), parasti papildus tiek ierakstītas (fake) kļūdas par fuel trim, Lambda zondēm, CO katalizatoriem. Pašsaprotami - visu šo komponentu maiņa situāciju neatrisina.
VANOS menu. Domāju, šeit īpaši paskaidrojumi nav vajadzīgi, par VANOS slēptajiem defektiem - vairāk šeit.
Lambda zondes, menu 1:
Divas apakšējās rindas: zondu apsilde. MS43 apsildi veic ļoti vienkāršoti, zondu temperatūra netiek stabilizēta.
Augšējās divas rindas: zondu spriegumi (EDS).
Menu kreisajā pusē - zondes pirms CO katalizatoriem.
Uzsildītam dzinējam, tukšgaitā vai vienmērīgi braucot - zondu (pirms CO katalizatoriem) EDS aptuveni reizi sekundē jāmainās no:
Ja U ilgstoši ap 0,1V: maisījums ir liess;
Ja U ilgstoši ap 0,7V maisījums ir trekns.
Menu labajā pusē - zondes pēc CO katalizatoriem. Šo zondu EDS min/max korekti lielumi sakrīt ar iepriekš minetajām zondēm. Atšķirības:
Degvielas adaptāciju menu:
Menu no augšas, abu banku:
Būtiski: ja uzsildītam dzinējam kaut viena no menu datu grupām ir 0, tas nozīmē: MS43 strādā AVĀRIJAS režīmā un normālu degvielas korekciju neveic!
Lai situāciju labotu: jānovērš problēmas (par kurām minēts kļūdu sarakstā), OBLIGĀTI jānodzēš kļūdu atmiņa.
Pēc šī, sākot jaunu braukšanas sesiju (MS43 barošanas spriegums: off/on), pie nosacījuma, ka MS43 nav ierakstījis jaunas kļūdas, tas nekavējoši (pirmo pāris min laikā) veidos offset adaptācijas tukšgaitai, integratori koriģēs degmaisījumu; veicot izbraukuma sesiju, tiks izveidotas multiplikatīvās adaptācijas, bet tukšgaitā - tiks pakāpeniski izlīdzsvarota cilindru darbība (rough run menu rādīs arvien mazākas cilindru darbības nevienmērības).
Rough run menu:
Šie NAV cilindru adaptāciju dati! Šie ir cilindru mehāniskās efektivitātes mērījumi (mērīti, nosakot spararata ātruma izmaiņas).
Jo lielāks rādījums, jo mazāka cilindra mehāniskā efektivitāte. 0 references vērtība - efektīvākais no visiem cilindriem.
Piezīme: ja dzinējs darbojas avārijas režīmā, tas (arī) neizlīdzina cilindru darbību tukšgaitā. Attiecīgi - liela cilindru darbības nevienmērība (ko MS43 neizlīdzina) liecina par dzinēja darbību avārijas režīmā.
Lambda zondu testa menu:
../F6/F3/F5 (Activate/system test DK/lambda probe system test)
Divas apakšējās rindas: Lambda zondu Nernsta pretestību vērtības.
Pareizas vērtības: sākot no 15 .. 20 Ohm vecu relīžu zondēm līdz 200 .. 300 Ohm jaunāko relīžu (modifikāciju) zondēm.
Diemžēl, palielināta (līdz 200 .. 300 Ohm) Nernsta iekšējā pretestība var norādīt uz vecas relīzes, bet novecojušu zondi.
Augšējās divas rindas: katras zonde min/max vērtības, kas reportētas pēc menu atvēršanas.
Pareizas vērtības:
Umax 0,7V (vismaz);
Umin 0,1V (ne vairāk).
Vairāk par Lambda zondu Nernsta pretestībām, zondu diagnostiku šeit un šeit.
Vispārīgas kopsakarības Siemens vadības blokiem:
Sīkāk par kļūdām šeit.
Būtiski ievērot - problēmu gadījumā vispirms novērst mezglu/sensoru problēmas, obligāti: pēc tam nodzēst kļūdu atmiņu - atjaunot normālu darba režīmu. Tikai tad novērtēt funkcionalitātes kļūdas/problēmas (misfire, degvielas trim problēmas, utml.).
Dzinēja pamatparametru menu:
Tukšgaitā strādājošam dzinējam, aukstam (ap 0 oC)
- patērētais gaisa daudzums: 35 .. 40 kg/h;
- sprauslu atvēršanas laiks: 5 .. 7 ms;
- patērētais gaisa daudzums: ap 12 kg/h;
- sprauslu atvēršanas laiks: ap 2 ms.
Elektriskā akseleratora un droseļvārsta menu:
PGW: akseleratora pedāļa noteiktā pozīcija;
PGW voltage 1: akseleratora pedāļa pirmā potenciometra rādījums;
PGW voltage 2: akseleratora pedāļa otrā potenciometra rādījums.
Akseleratora pedāļa pozīcijas kontrolei tiek izmantoti divi potenciometri ar proporcionāliem rādījumiem, t.i.: pirmā potenciometra rādījums ir 2 reizes lielāks kā otrajam potenciometram.
Pareizu sensoru rādījumu gadījumā:
V1 = 0 .. 4V
V2 = 0 .. 2V
V2 = V1/2
PGW pozīcija ir proporcionāla sensoru rādījumiem.
Gadījumā, ja nesakrīt sensoru rādījumi, tiek ierakstīta atbilstoša kļūda un turpmāk akseleratora pozīcija tiek izgnorēta.
DKP: droseles noteiktā pozīcija;
MDK voltage 1: droseles pozīcijas 1. sensora rādījums;
MDK voltage 2: droseles pozīcijas 2. sensora rādījums.
Droseles pozīciju kontrolē divi pozīcijas sensori ar krustveida raksturlīkni, t.i: to rādījumi ir apgriezti proporcionāli.
V1 = 0 .. 5V
V2 = 5 .. 0V
V2 = 5 - V1
Droseles atvērums ir proporcionāls pirmā sensora rādījumiem. Tukšgaitā 1. sensors rāda 0,5V; pie pilnīgi atvērtas droseles: 4,5V.
Ja sensoru proporcija netiek ievērota, MS43 ieraksta kļūdu par droseli un turpmāk šo sensoru rādījumus vairs neizmanto (pat, ja kļūdas statuss ir pasīvs).
Kā pārbaudīt akseleratora pedāli:
plūdeni to spiežot, atlaižot, sensoru rādījumiem jābūt proporcionāliem nospiediena leņķim, pie tam pirmā sensora rādījumam jābūt precīzi 2 reizes lielākam kā 2. sensora rādījumam. Piemēram: 0,5/0,25V; 1,5/0,75V, u.t.t.
Kā pārbaudīt droseļvārsta sensorus:
veicot izbrauciena sesiju, novērot sensoru rādījumus. Tiem jābūt apgriezti proporcionāliem., piem.: 1,0/4,0V; 1,5/3,5V, u.t.t., droseles pozīcijai - proporcionālai pirmā sensora rādījumam.
Situācijā, kad tiek indicēta droseļvārsta sensoru kļūda, MS43 pārstāj izmantot šo sensoru datus. No šī brīža MS43 droseles pozīciju nosaka, izmantojot gaisa masas mērītāja datus un degmaisījuma kontrolei - Lambda zondes.
Te jāsaprot, ka auksta dzinēja gadījumā pirmajās pāris minūtēs:
- Lambda zondes ir aukstas, to dati nav pieejami;
- Gaisa masas mērītāja dati arī nav pieejami (tas tiek uzsildīts).
Turklāt, ja ir kļūdas par droseļvārstu, tiek atslēgtas gan offset, gan multiplikatīvās degvielas adaptācijas, gan cilindru individuālās adaptācijas tukšgaitā.
Rezultātā - ļoti ikdienišķa parādība ir kļūdas par misfire (un reāli misfire), nenormāla dzinēja darbība (īpaši - pirmajās pāris minūtēs). Arī uzsilis dzinējs tukšgaitā vibrē (jo nestrādā cilindru efektivitātes izlīdzināšana), parasti papildus tiek ierakstītas (fake) kļūdas par fuel trim, Lambda zondēm, CO katalizatoriem. Pašsaprotami - visu šo komponentu maiņa situāciju neatrisina.
VANOS menu. Domāju, šeit īpaši paskaidrojumi nav vajadzīgi, par VANOS slēptajiem defektiem - vairāk šeit.
Lambda zondes, menu 1:
Divas apakšējās rindas: zondu apsilde. MS43 apsildi veic ļoti vienkāršoti, zondu temperatūra netiek stabilizēta.
Augšējās divas rindas: zondu spriegumi (EDS).
Menu kreisajā pusē - zondes pirms CO katalizatoriem.
Uzsildītam dzinējam, tukšgaitā vai vienmērīgi braucot - zondu (pirms CO katalizatoriem) EDS aptuveni reizi sekundē jāmainās no:
- U mazāks par 0,1V
- U lielāks par 0,7V
Ja U ilgstoši ap 0,1V: maisījums ir liess;
Ja U ilgstoši ap 0,7V maisījums ir trekns.
Menu labajā pusē - zondes pēc CO katalizatoriem. Šo zondu EDS min/max korekti lielumi sakrīt ar iepriekš minetajām zondēm. Atšķirības:
- ja CO katalizatori ir ar mazu efektivitāti, šīs zondes (ar ļoti nelielu laika aizturi) atkārto pirms CO ieslēgto atbilstošās bankas zondu signālus;
- ja CO katalizatoru veiktspēja ir laba, kontroles zondes daudz vairāk 'uzturas' 0,7 .. 0,8V apgabalā.
- U jābūt vismaz 0,7V strauji uzņemot ātrumu (ja pirms CO zondes apstiprina bagātu maisījumu ar EDS ap 0,7V);
- U jābūt ne vairāk kā 0,1V overrun modē (veicot bremzēšanu ar dzinēju).
Degvielas adaptāciju menu:
Menu no augšas, abu banku:
- integratori;
- offset tipa adaptācijas (tukšgaitai);
- multiplikatīvās adaptācijas (daļējai/pilnai slodzei).
Būtiski: ja uzsildītam dzinējam kaut viena no menu datu grupām ir 0, tas nozīmē: MS43 strādā AVĀRIJAS režīmā un normālu degvielas korekciju neveic!
Lai situāciju labotu: jānovērš problēmas (par kurām minēts kļūdu sarakstā), OBLIGĀTI jānodzēš kļūdu atmiņa.
Pēc šī, sākot jaunu braukšanas sesiju (MS43 barošanas spriegums: off/on), pie nosacījuma, ka MS43 nav ierakstījis jaunas kļūdas, tas nekavējoši (pirmo pāris min laikā) veidos offset adaptācijas tukšgaitai, integratori koriģēs degmaisījumu; veicot izbraukuma sesiju, tiks izveidotas multiplikatīvās adaptācijas, bet tukšgaitā - tiks pakāpeniski izlīdzsvarota cilindru darbība (rough run menu rādīs arvien mazākas cilindru darbības nevienmērības).
Rough run menu:
Šie NAV cilindru adaptāciju dati! Šie ir cilindru mehāniskās efektivitātes mērījumi (mērīti, nosakot spararata ātruma izmaiņas).
Jo lielāks rādījums, jo mazāka cilindra mehāniskā efektivitāte. 0 references vērtība - efektīvākais no visiem cilindriem.
Piezīme: ja dzinējs darbojas avārijas režīmā, tas (arī) neizlīdzina cilindru darbību tukšgaitā. Attiecīgi - liela cilindru darbības nevienmērība (ko MS43 neizlīdzina) liecina par dzinēja darbību avārijas režīmā.
Lambda zondu testa menu:
../F6/F3/F5 (Activate/system test DK/lambda probe system test)
Divas apakšējās rindas: Lambda zondu Nernsta pretestību vērtības.
Pareizas vērtības: sākot no 15 .. 20 Ohm vecu relīžu zondēm līdz 200 .. 300 Ohm jaunāko relīžu (modifikāciju) zondēm.
Diemžēl, palielināta (līdz 200 .. 300 Ohm) Nernsta iekšējā pretestība var norādīt uz vecas relīzes, bet novecojušu zondi.
Augšējās divas rindas: katras zonde min/max vērtības, kas reportētas pēc menu atvēršanas.
Pareizas vērtības:
Umax 0,7V (vismaz);
Umin 0,1V (ne vairāk).
Vairāk par Lambda zondu Nernsta pretestībām, zondu diagnostiku šeit un šeit.
Vispārīgas kopsakarības Siemens vadības blokiem:
- ja tiek konstatēta TIKAI funkcionalitātes problēma, piem.: misfires, fuel trim problēmas, dzinējs atjauno normālu darbību, kļūdas statusam nomainoties uz pasīvu (tipiski: pēc jaunas braukšanas sesijas uzsākšanas);
- ja tiek konstatēta kāda sensora vai izpildmehānisma nenormāla darbība (piem.: VANOS, droseļvārsts, u.t.t.) un ir ierakstīta atbilstoša kļūda, MS sērijas vadības bloki šo mezglu mēģina 'apiet', dzinējs strādā 'avārijas' režīmā neatkarīgi no kļūdas statusa un atjauno normālu darbību TIKAI pēc kļūmes novēršanas UN kļūdu dzēšanas. Pie tam, atkarībā no kļūdas statusa (pasīvs vai aktīvs) 'avārijas' režīms var atšķirties (un parasti arī atšķiras)!
Sīkāk par kļūdām šeit.
Būtiski ievērot - problēmu gadījumā vispirms novērst mezglu/sensoru problēmas, obligāti: pēc tam nodzēst kļūdu atmiņu - atjaunot normālu darba režīmu. Tikai tad novērtēt funkcionalitātes kļūdas/problēmas (misfire, degvielas trim problēmas, utml.).
Komentāri
Ierakstīt komentāru