Auksts dzinējs un sprauslu problēmas
Ja kādas sprauslas darbība ir nekorekta silta dzinēja gadījumā, to ir iespējams identificēt, izmantojot INPA. Piemēram, izmantojot cilindru efektivitātes rādījumus (../F5/Shift+F6/F3), katram cilindram piemērotās korekcijas apjomu (../F5/Shift+F6/F1) utml.
Turklāt, ja MSD80 neizdosies izlīdzināt cilindru darbību (MSD80 konstatē milzīgas cilindru efektivitātes atšķirības), tas ierakstīs kļūdu par atbilstošā cilindra efektivitātes neatbilstību.
Taču, ja kāda sprausla strādā nekorekti tikai auksta dzinēja situācijā, problēma ir grūtāk atklājama.
Var skatīties auksta dzinēja banku papildkorekcijas (../F5/Shift+F6/F4, pirmās divas rindas), taču ne vienmēr šīs korekcijas parāda patieso ainu. Iemesli tam ir vairāki:
a) šo papildkorekciju maksimālais apjoms ir ierobežots ar +/-8%;
b) ja defekts nav pastāvīgs (katru reizi), vai MSD80 neizdodas nostabilizēt degmaisījuma korekciju (sasniegt Lambda 1.00), papildkorekcija netiks piemērota.
Var skatīties Rough run menu (../F5/F7), bet šis menu mēdz uzrādīt nekorektus datus (it sevišķi vecākām programmatūras relīzēm).
Ja dzinējs ierakstījis kļūdu 3104 par nevienmērīgu dzinēja darbību, var veikt ISTA D testa plānu, kas (ja problēma tiek norādīta aukstam dzinējam) piedāvā veikt auksta dzinēja darbības nevienmērības testu.
Diemžēl, arī izmantojot šo testu, ir iespējamas problēmas:
a) nav zināms, tieši kāda ir testa laikā izmantotā matemātika, taču pēc dzinēja darbības testa laikā ir skaidrs - secīgi tiek atslēgti tā cilindri. Attiecīgi - nav īsti skaidri kritēriji, pēc kādiem tiek izbrāķēts konkrētais cilindrs (tā sprausla);
b) ne vienmēr šis tests dod rezultātus.
Iespējams, ka MSD80 testa laikā kontrolē misfire, secīgi atslēdzot cilindrus. Taču, ja dzinēja defektam raksturīga tikai nenormāla gaiss/degviela attiecība bez misfire, šis tests nekādus defektus neuzrādīs.
Vēl viena problēma - defekta noteikšana jāveic ātri, jo ir gadījumi, kad tie izpaužas tikai pirmās pāris minūtes pēc auksta dzinēja iedarbināšanas.
Protams, liesa degmaisījuma gadījumā pirmkārt jāpārbauda zemspiediena un augstspiediena sūkņu spiediens (../F5/F2/F6). Zemspiediena sūkņa spiedienam jābūt 5 bar; augstspiediena: 150 - 200 bar. Parasti gan šīs vērtības atbilst vajadzīgajām, jo, ja, piemēram, augstspiediena sūknis ilgāku laiku nespēj sasniegt vajadzīgo spiedienu, MSD80 šo problēmu identificē.
Kā rīkoties situācijā, ja auksts dzinējs vibrē, degmaisījums acīmredzami ir neoptimāls? Galējas situācijas gadījumā MSD80 var ierakstīt kļūdu par bankas degmaisījuma trim error. Šī kļūda tiek ierakstīta situācijā, ja integratoru korekcija ilgāku laiku ir virs +/-30% un pat tas neļauj sasniegt vajadzīgo Lambda (tipiska pieprasītā vērtība: 0.98..1.00). Ja tiek ierakstīta trim kļūda, vainīgo iespējamo sprauslu loks sašaurinās līdz 2 vai 3, atkarībā no dzinēja. Taču, ja MSD80 ar lielām pūlēm izdodas sasniegt vajadzīgās Lambda vērtības, kļūda par trim netiek ierakstīta.
Ja problēma (liess vai trekns maisījums) raksturīga abām bankām, vispirms noderīgi pārliecināties, ka problēmas cēlonis nav kartera ventilācija. Šim nolūkam atvieno un noslēdz trubu, kas nāk no kartera ventilācijas vārsta. Auksta membrāna kļūst cietāka un var nepilnīgi noslēgt vārstu. Ja vārstā sakrājušies netīrumi, temperatūrās zem 0 oC tajos esošais ūdens var sasalt un arī tad vārsts var nenoslēgties.
Kad kartera ventilācija noslēgta, jāpieslēdz INPA un tad jāieslēdz dzinējs. INPA jāizvēlas degmaisījuma menu (../F5/F6)
Brīdī, kad sākas platjoslas zondu apsilde (pirmās rindas bar izmainās: sākumā uz 99%, tad nostabilizējas 40..60%), jāvēro Lambda abās bankās:
a) menu apakšējās rindas bar;
b) integratori (2.rinda no apakšas).
Ja abu banku Lambda ir ap 1.00, integratori +/-15% robežās un problēma pazudusi - acīmredzami, problēmas cēlonis ir atrasts. Ja nē, turpinam defekta cēloņa meklēšanu.
Ja abu banku Lambda norāda stabilu vērtību ap 1.00, jānovēro integratori. Ja kādas bankas integrators ir stipri atšķirīgs no 0 (virs +/-15%) - šī ir pazīme, ka degmaisījuma uzturēšanai nepieciešama liela (papildus) korekcija. Ja kādas bankas Lambda nesasniedz 1.00 (degmaisījums ir bagāts: Lambda zem 0.97 vai liess: Lambda virs 1.03) un integrators sasniedz (paliek pie) +/-30% robežas: MSD80 neizdodas saniegt Stoihiometrisku degmaisījumu pat ar 30% papildkorekciju - šajā bankā pilnīgi noteikti ir problēmas ar izsmidzināto degvielas daudzumu.
Kā noskaidrot vainīgo sprauslu?
Atvērt Systemdiagnosis menu, Cilindru vadības submenu (../F9/F2)
Ja problēma ir pirmajā bankā, secīgi atslēgt pirmās bankas cilindrus, ja problēma ir otrajā bankā - secīgi atslēgt otrās bankas cilindrus.
Piemēram, nospiežot F1, tiek pārtraukta degvielas padeve 1-jā cilindrā, menu to apstiprina.
Piezīme: atslēdzot cilindru, dzinējs sāks darboties nevienmērīgi. Lai atjaunotu normālu dzinēja darbību (pēc tam, kad pārbaudīti visi interesējošie cilindri), jānospiež F8.
Pēc katra cilindra atslēgšanas atgriezties degmaisījuma menu
Kā redzams, MSD80 ir atslēdzis atbilstošās bankas degmaisījuma korekciju (integrators ir 0.00: 2.rinda no apakšas, kreisā puse) un pēc Lambda vērtības (pēdējā rinda, kreisā puse) ir iespējams novērtēt katra cilindra iesmidzināto degvielas daudzumu.
Kamēr kāds no cilindriem ir atslēgts, katras bankas ietvaros gaiss iekļūst visos cilindros, bet degviela - tikai divos vai vienā (atkarībā no dzinēja tipa).
Konkrētajā piemērā: N53 dzinējs, atslēgts 1. cilindrs. Pirmās bankas Lambda ir ap 1.4, kas nozīmē 40% gaisa pārpalikumu. Šis rādījums ir tuvu optimālajam (visai loģiski - ņemot vērā, ka ar ieslēgtiem cilindriem Lambda sekmīgi tika uzturēts 1.00, skat. iepriekšējo attēlu).
Lambda vērtība jāpiefiksē, cilindru atslēgšana jāatkārto pārējiem šīs bankas cilindriem (konkrētajā gadījumā: ieejot Cilindru vadības menu ../F9/F2, nospiežot F2 - atslēgt otro cilindru, nākošajā ciklā nospiest F3 - atslēgt trešo cilindru). Cilindrs, kura sprausla izsmidzina neadekvātu degvielas daudzumu, uzrādīs lielas Lambda izmaiņas.
Piezīme: minimālā Lambda vērtība, ko spēj samērīt (un attēlot) MSD80 platjoslas zondes, ir 0.80.
Piemērs. N53B30 U0 dzinējs, Pirmās bankas Lambda 0.80, neskatoties uz integratoru -30%; reizēm tiek ierakstīta kļūda par primās bankas fuel trim (integrators ilgu laiku paliek -30% pozīcijā, taču pat tas neļauj sasniegt Lambda 1.00). Defekts tiek novērots neregulāri, tikai aukstam dzinējamun tikai pirmās pāris minūtes pēc tā ieslēgšanas.
Mēs nezinām sākotnējo Lambda vērtību (kamēr visi cilindri strādā), jo MSD80 rāda minimāli iespējamo vērtību 0.80 (patiesā vērtība ir mazāka par 0.80, bet nav samērāma ar MSD80 pieejamajiem rīkiem), tādēļ atliek tikai novērtēt Lambda vērtības, kad/ja kāds no cilindriem ir atslēgts.
Atslēdzot cilindrus, tiek iegūtas sekojošas Lambda vērtības:
1. 0.85
2. 0.87
3. 1.05
Secinājums: 3. cilindra sprausla iesmidzina milzīgu degvielas daudzumu (un, iespējams, pilnībā neaizveras), kas ir par pamatu (vai viens no vairākiem iemesliem/sprauslām) MSD80 nespējai uzturēt Stoihiometrisku degmaisījumu.
Risinājums - 3. cilindra sprauslas nomaiņa. Pēc sprauslas nomaiņas un piekodēšanas - degmaisījuma adaptāciju dzēšana, jaunu adaptāciju izveidošana un auksta dzinēja darbības pārbaude.
Turklāt, ja MSD80 neizdosies izlīdzināt cilindru darbību (MSD80 konstatē milzīgas cilindru efektivitātes atšķirības), tas ierakstīs kļūdu par atbilstošā cilindra efektivitātes neatbilstību.
Taču, ja kāda sprausla strādā nekorekti tikai auksta dzinēja situācijā, problēma ir grūtāk atklājama.
Var skatīties auksta dzinēja banku papildkorekcijas (../F5/Shift+F6/F4, pirmās divas rindas), taču ne vienmēr šīs korekcijas parāda patieso ainu. Iemesli tam ir vairāki:
a) šo papildkorekciju maksimālais apjoms ir ierobežots ar +/-8%;
b) ja defekts nav pastāvīgs (katru reizi), vai MSD80 neizdodas nostabilizēt degmaisījuma korekciju (sasniegt Lambda 1.00), papildkorekcija netiks piemērota.
Var skatīties Rough run menu (../F5/F7), bet šis menu mēdz uzrādīt nekorektus datus (it sevišķi vecākām programmatūras relīzēm).
Ja dzinējs ierakstījis kļūdu 3104 par nevienmērīgu dzinēja darbību, var veikt ISTA D testa plānu, kas (ja problēma tiek norādīta aukstam dzinējam) piedāvā veikt auksta dzinēja darbības nevienmērības testu.
Diemžēl, arī izmantojot šo testu, ir iespējamas problēmas:
a) nav zināms, tieši kāda ir testa laikā izmantotā matemātika, taču pēc dzinēja darbības testa laikā ir skaidrs - secīgi tiek atslēgti tā cilindri. Attiecīgi - nav īsti skaidri kritēriji, pēc kādiem tiek izbrāķēts konkrētais cilindrs (tā sprausla);
b) ne vienmēr šis tests dod rezultātus.
Iespējams, ka MSD80 testa laikā kontrolē misfire, secīgi atslēdzot cilindrus. Taču, ja dzinēja defektam raksturīga tikai nenormāla gaiss/degviela attiecība bez misfire, šis tests nekādus defektus neuzrādīs.
Vēl viena problēma - defekta noteikšana jāveic ātri, jo ir gadījumi, kad tie izpaužas tikai pirmās pāris minūtes pēc auksta dzinēja iedarbināšanas.
Protams, liesa degmaisījuma gadījumā pirmkārt jāpārbauda zemspiediena un augstspiediena sūkņu spiediens (../F5/F2/F6). Zemspiediena sūkņa spiedienam jābūt 5 bar; augstspiediena: 150 - 200 bar. Parasti gan šīs vērtības atbilst vajadzīgajām, jo, ja, piemēram, augstspiediena sūknis ilgāku laiku nespēj sasniegt vajadzīgo spiedienu, MSD80 šo problēmu identificē.
Kā rīkoties situācijā, ja auksts dzinējs vibrē, degmaisījums acīmredzami ir neoptimāls? Galējas situācijas gadījumā MSD80 var ierakstīt kļūdu par bankas degmaisījuma trim error. Šī kļūda tiek ierakstīta situācijā, ja integratoru korekcija ilgāku laiku ir virs +/-30% un pat tas neļauj sasniegt vajadzīgo Lambda (tipiska pieprasītā vērtība: 0.98..1.00). Ja tiek ierakstīta trim kļūda, vainīgo iespējamo sprauslu loks sašaurinās līdz 2 vai 3, atkarībā no dzinēja. Taču, ja MSD80 ar lielām pūlēm izdodas sasniegt vajadzīgās Lambda vērtības, kļūda par trim netiek ierakstīta.
Ja problēma (liess vai trekns maisījums) raksturīga abām bankām, vispirms noderīgi pārliecināties, ka problēmas cēlonis nav kartera ventilācija. Šim nolūkam atvieno un noslēdz trubu, kas nāk no kartera ventilācijas vārsta. Auksta membrāna kļūst cietāka un var nepilnīgi noslēgt vārstu. Ja vārstā sakrājušies netīrumi, temperatūrās zem 0 oC tajos esošais ūdens var sasalt un arī tad vārsts var nenoslēgties.
Kad kartera ventilācija noslēgta, jāpieslēdz INPA un tad jāieslēdz dzinējs. INPA jāizvēlas degmaisījuma menu (../F5/F6)
Brīdī, kad sākas platjoslas zondu apsilde (pirmās rindas bar izmainās: sākumā uz 99%, tad nostabilizējas 40..60%), jāvēro Lambda abās bankās:
a) menu apakšējās rindas bar;
b) integratori (2.rinda no apakšas).
Ja abu banku Lambda ir ap 1.00, integratori +/-15% robežās un problēma pazudusi - acīmredzami, problēmas cēlonis ir atrasts. Ja nē, turpinam defekta cēloņa meklēšanu.
Ja abu banku Lambda norāda stabilu vērtību ap 1.00, jānovēro integratori. Ja kādas bankas integrators ir stipri atšķirīgs no 0 (virs +/-15%) - šī ir pazīme, ka degmaisījuma uzturēšanai nepieciešama liela (papildus) korekcija. Ja kādas bankas Lambda nesasniedz 1.00 (degmaisījums ir bagāts: Lambda zem 0.97 vai liess: Lambda virs 1.03) un integrators sasniedz (paliek pie) +/-30% robežas: MSD80 neizdodas saniegt Stoihiometrisku degmaisījumu pat ar 30% papildkorekciju - šajā bankā pilnīgi noteikti ir problēmas ar izsmidzināto degvielas daudzumu.
Kā noskaidrot vainīgo sprauslu?
Atvērt Systemdiagnosis menu, Cilindru vadības submenu (../F9/F2)
Ja problēma ir pirmajā bankā, secīgi atslēgt pirmās bankas cilindrus, ja problēma ir otrajā bankā - secīgi atslēgt otrās bankas cilindrus.
Piemēram, nospiežot F1, tiek pārtraukta degvielas padeve 1-jā cilindrā, menu to apstiprina.
Piezīme: atslēdzot cilindru, dzinējs sāks darboties nevienmērīgi. Lai atjaunotu normālu dzinēja darbību (pēc tam, kad pārbaudīti visi interesējošie cilindri), jānospiež F8.
Pēc katra cilindra atslēgšanas atgriezties degmaisījuma menu
Kā redzams, MSD80 ir atslēdzis atbilstošās bankas degmaisījuma korekciju (integrators ir 0.00: 2.rinda no apakšas, kreisā puse) un pēc Lambda vērtības (pēdējā rinda, kreisā puse) ir iespējams novērtēt katra cilindra iesmidzināto degvielas daudzumu.
Kamēr kāds no cilindriem ir atslēgts, katras bankas ietvaros gaiss iekļūst visos cilindros, bet degviela - tikai divos vai vienā (atkarībā no dzinēja tipa).
Konkrētajā piemērā: N53 dzinējs, atslēgts 1. cilindrs. Pirmās bankas Lambda ir ap 1.4, kas nozīmē 40% gaisa pārpalikumu. Šis rādījums ir tuvu optimālajam (visai loģiski - ņemot vērā, ka ar ieslēgtiem cilindriem Lambda sekmīgi tika uzturēts 1.00, skat. iepriekšējo attēlu).
Lambda vērtība jāpiefiksē, cilindru atslēgšana jāatkārto pārējiem šīs bankas cilindriem (konkrētajā gadījumā: ieejot Cilindru vadības menu ../F9/F2, nospiežot F2 - atslēgt otro cilindru, nākošajā ciklā nospiest F3 - atslēgt trešo cilindru). Cilindrs, kura sprausla izsmidzina neadekvātu degvielas daudzumu, uzrādīs lielas Lambda izmaiņas.
Piezīme: minimālā Lambda vērtība, ko spēj samērīt (un attēlot) MSD80 platjoslas zondes, ir 0.80.
Piemērs. N53B30 U0 dzinējs, Pirmās bankas Lambda 0.80, neskatoties uz integratoru -30%; reizēm tiek ierakstīta kļūda par primās bankas fuel trim (integrators ilgu laiku paliek -30% pozīcijā, taču pat tas neļauj sasniegt Lambda 1.00). Defekts tiek novērots neregulāri, tikai aukstam dzinējamun tikai pirmās pāris minūtes pēc tā ieslēgšanas.
Mēs nezinām sākotnējo Lambda vērtību (kamēr visi cilindri strādā), jo MSD80 rāda minimāli iespējamo vērtību 0.80 (patiesā vērtība ir mazāka par 0.80, bet nav samērāma ar MSD80 pieejamajiem rīkiem), tādēļ atliek tikai novērtēt Lambda vērtības, kad/ja kāds no cilindriem ir atslēgts.
Atslēdzot cilindrus, tiek iegūtas sekojošas Lambda vērtības:
1. 0.85
2. 0.87
3. 1.05
Secinājums: 3. cilindra sprausla iesmidzina milzīgu degvielas daudzumu (un, iespējams, pilnībā neaizveras), kas ir par pamatu (vai viens no vairākiem iemesliem/sprauslām) MSD80 nespējai uzturēt Stoihiometrisku degmaisījumu.
Risinājums - 3. cilindra sprauslas nomaiņa. Pēc sprauslas nomaiņas un piekodēšanas - degmaisījuma adaptāciju dzēšana, jaunu adaptāciju izveidošana un auksta dzinēja darbības pārbaude.
Komentāri
Ierakstīt komentāru