Atkal par adaptācijām
Ja dzinējs darbojas, kā to paredzējis ražotājs, remonta speciālistam nebūtu jāuztraucas par to, kā tiek veidotas adaptācijas. Tā, šķiet, jāsaprot pilnīgs informācijas vakuums par MSD80 adaptāciju veidošanu.
Situācijā, kad dzinējam rodas kāds defekts un tas tiek salīdzinoši operatīvi novērsts - viss arī notiek pēc ražotāja ieplānotā scenārija. Diemžēl diezgan bieža ir sekojoša situācija - auto, kas aprīkots ar N43/N53 dzinēju, ilgstoši nedarbojas NOx sistēma. Ilgstoši ir gadiem. Vairākus simtus tūkstošus km.
Šādas situācijas iemesli ir vairāki - gan remonta speciālistu zināšanu trūkums (sak - kas gan slikts var būt, ja nedarbojas NOx sensors? Lielāki izmeši? Vai tad vispār tas ko ietekmē?), gan arī tas, ka it kā tiešu katastrofālu tūlītēju seku šiem NOx sistēmas defektiem nav (dzinēju iespējams iedarbināt un pat ar auto braukt). Jā, dzinējs mēdz vibrēt, parādās misfire - kā parasti, ''vainīgas'' ir spoles, sprauslas (šie ''remonti'' gan nepalīdz, un veido urbānās leģendas par to, ka N43/N53 vienmērīgi nemaz nevar strādāt).
Ja dzinējs ilgu laiku ir darbināts ar NOx sistēmas defektu, ir apgrūtināta tā adaptāciju veidošana pēc problēmu novēršanas. Zemāk seko sīkāks apraksts, ko var sagaidīt situācijā, kad auto ļoti ilgi braucis avārijas (tikai Homogēna maisījuma) režīmā, un kā pareizi rīkoties.
Ļoti īsi par problēmsituāciju.
MSD80 adaptāciju veidošana un atjaunošana notiek diezgan komplicēti. Adaptāciju kartes ir saistītas visiem trim darba režīmiem: Homogēnam, Homogēni liesam un Stratified charge. Ja pēdējie divi ir aizliegti (NOx sistēmas defekta rezultātā), tiek traucēta adaptāciju veidošana visiem trim režīmiem.
Sīkāk par adaptāciju veidošanas problēmu šeit.
Ja pēc problēmas novēršanas (jauns NOx katalizators, jauns NOx sensors, vai NOXEM instalēšana un kodēšana) dzinēja vadības blokam tiek dota komanda: nodzēst adaptācijas, patiesībā tas vecās adaptācijas nenodzēš (kā tas notika pirmo paaudžu dzinēju vadības blokiem, piem., MS43 utml.).
Saņemot komandu ''nodzēst adaptācijas'' MSD80 patiesībā lielāko daļu adaptāciju atstāj tām paredzētajos reģistros. MSD80 uzstāda statusa bitus, kas paredz atbilstošo (atjaunošanai paredzēto) adaptāciju nekavējošu modificēšanu. Tas tiek darīts ar nolūku, lai izvairītos no būtiskas dzinēja nevienmērības vai pat nenormālas darbības, tam paliekot pilnīgi bez jebkādiem adaptāciju datiem. MSD80 uzskata - atsevišķu dzinēja komponentu nomaiņa nerada tik lielas izmaiņas tā darbībā, lai vajadzētu uzskatīt, ka visas (degvielas) adaptācijas jāveic no nulles (baltas lapas). Izņēmums - sprauslu piekodēšana, pēc tās tiek dzēsts lielāks skaits adaptāciju.
Šis algoritms strādā labi situācijās, kad dzinēja remonts tiek veikts savlaicīgi, nomainītais komponents atbilst ražotāja paredzētajai specifikācijai. Diemžēl, ja dzinējs gadiem (desmitiem un simtiem tūkstošu km) braucis avārijas (tikai Homogēna maisījuma) režīmā, daudzas specifiskas degvielas adaptācijas (to dati) ir pilnīgi nekorektas.
Šādu - nekorektu - datu izmantošanas mēģinājumi bieži vien noved pie kļūdu ierakstiem adaptāciju veidošanas laikā un apgrūtina to (adaptāciju) veidošanu.
Kā rīkoties šadā situācijā?
1. Izmantojot INPA, nodzēst sekojošas adaptācijas:
a) no group 1 (../F8/F1) noteikti nodzēst Lambda zondu (F3); Lambda vērtību (F7); NOx ''sensora'' (Shift+F1) adaptācijas;
b) noteikti nodzēst visu group 2 (../F8/F2; Shift+F9, arī Shift+F4 un Shift+F5);
2. Uzsildīt dzinēju, veikt spararata adaptācijas, kā aprakstīts šeit;
3. Izslēgt aizdedzi, izņemt atslēgu, ļaut MSD80 aizmigt (pagaidīt, kamēr beidz degt start/stop pogas apgaismojums).
Ieslēgt dzinēju, pieslēgt INPA, pārliecināties, ka pēc brīža MSD80 sāk visu Lambda zondu apsildi.
Atvērt degmaisījuma menu: ../F5/F6
Augšējās divas rindas rāda zondu apsildi:
a) augšējā: platjoslas zondes (pirms CO katalizatoriem);
b) otrā rinda: šaurjoslas/kontroles zondes (pēc CO katalizatoriem).
Zondes sākot uzsildīt, rādījumi uz 3 - 6 sekundēm sasniedz 95 - 99% (tas tiek darīts ar nolūku - lai zondes ātrāk sasniegtu darba temperatūru), tad jāpaliek 30 - 60% robežās. 30 - 60% rādījumi nozīmē, ka zondes tiek uzturētas darba temperatūrā.
Jāpārliecinās, ka zondu Nernsta šūnas sasniedz atbilstošas vērtības. Jāatver analogo vērtību menu: ../F5/F2/F6.
Divas apakšējās rindas norāda Nernsta šūnu vērtības.
a) kreisajā pusē: zondes pirms katalizatoriem;
b) labajā pusē: zondes pēc katalizatoriem.
Normāli strādājošu zondu Nernsta šūnu vērtībām aptuveni 20 - 60 sekunžu laikā jānokrīt līdz 0/256/512 Ohm. Sīkāk par to, kā pārbaudīt Lambda zondu darbspēju - lasīt šeit.
Jāpārbauda dzinēja darba temperatūra. Ja tā ir zemāka par 90 oC (attēlā: bar labajā pusē, 2. rinda) - jāatrisina problēma ar termostatu.
Ja visi iepriekšminētie parametri atbilst normai, var sākt jaunu degvielas adaptāciju veidošanu.
Jāieslēdz degmaisījuma menu (../F5/F6 no main menu). Visiem nākošajiem bar (zem Lambda zondu apsildes bar) jābūt ar 0 rādījumiem - šādi MSD80 signalizē, ka ir apstiprināts šo adaptāciju atjaunošanas pieprasījums.
1. Degvielas banku multiplikatīvo sākotnējos adaptāciju izveidošana.
Ļoti vienmērīgi (bez straujas akselerācijas) paātrināties līdz 60 - 90km/h un (vēlams, ar ieslēgtu kruīzkontroli) braukt, vienlaikus vērojot multiplikatīvās adaptācijas un integratorus abām bankām.
Ņemot vērā to, ka cilindru individuālās adaptācijas ilgu laiku ir bijušas traucētas, ir iespējama būtiska banku multiplikatīvo adaptāciju atšķirība no 0 (līdz pat +/-20..30..40%). Iespējams, ka tik būtiska atšķirība (un liels cilindru degmaisījuma disbalanss) kādā mirklī izraisīs MSD80 lēmumu par kļūdu degmaisījuma kontrolē (banku trim error) vai kļūdu par Lambda zondu adaptēšanu (zondu trim error vai kļūda par zondu signālu).
Simptomi šai situācijai:
vienas vai abu banku integratori pēkšni tiek nodzēsti (to vērtības pārstāj mainīties, tie ir 0.0%), iespējams, arī multiplikatīvo adaptāciju vērtības tiek nodzēstas (tās arī kļūst 0.000).
Kā rīkoties: nodzēst ierakstītās kļūdas (F4/F1/F1, tad: F5 no main menu), turpināt adaptēšanu, vienmērīgi braucot.
Šī posma mērķis: integratoru vērtības tiek pārrakstītas (no vairāku desmitu % lielām tās nokrīt līdz +/-5 - 10% max), multiplikatīvo adaptāciju vērtības 3 - 5 minūtes ir nemainīgas (stabilas).
Ja nepieciešams, kļūdu dzēšanu atkārtot vairākas reizes, līdz tiek sasniegts nepieciešamais rezultāts.
2. Degvielas offset (tukšgaitas) sākotnējo adaptāciju izveidošana.
Apturēt auto ar ieslēgtu dzinēju (tukšgaitā), novērot offset adaptāciju vērtības un integratorus vismaz 5 minūtes.
Ja kādā brīdi kādas bankas integrators beidz mainīt savu vērtību (tas ''sastingst'' vai nonullējas), veikt kļūdu dzēšanu, kā aprakstīts iepriekš.
Mērķis: integratori no lielām (vairāku desmitu %) vērtībām tiek samazināti līdz +/-5 - 10% (max), offset vērtības ir nemainīgas pāris minūtes.
Ja nepieciešams, kļūdu dzēšanu atkārtot vairākas reizes.
Izslēgt dzinēju, ļaut MSD80 iemigt, sākt jaunu sesiju.
Šajā posmā normāli strādājošs MSD80 (ja nav kļūdu tā atmiņā) sāks cilindru individuālās adaptācijas Homogēnam maisījumam un Stratified charge.
Homogēnam maisījumam tiek veiktas cilindru individuālās adaptācijas:
a) tukšgaitai (mērot mehānisko efektivitāti);
b) īsam sprauslu atvērumam (low rate);
c) ilgam sprauslu atvērumam (high rate).
Stratified charge tiek veiktas individuālās adaptācijas tukšgaitai (mērot mehānisko efektivitāti).
Kā rīkoties?
Vienmērīgi (bez lielas griezes pieprasīšanas) paātrināties un vienmērīgi braukt ar ātrumu 60 - 90km/h vismaz 10 - 15min, tad ļaut dzinējam darboties tukšgaitā 10 - 15 minūtes. Procedūru atkārtot vairākas reizes.
Visu laiku paralēli sekot dzinēja adaptācijām ar INPA.
Ko skatīties?
1. Learnbits. Mērķis: iekrāsota 1.;2.; 4.rinda (redzami: ../F5/Shift+F6/F2)
2. Homogēna maisījuma testu rezultāti (redzami: ../F5/Shift+F6/F3)
Pirmās 3 rindas rāda izmērīto katra cilindra efektivitāti (firing order secībā);
nākošās 3: cilindru zemu temperatūru papildkorekciju (šobrīd būs 0, jo adaptācijas sāktas veidot siltam dzinējam);
Nākošās 6 rindas: piemērotās low/high rate individuālās korekcijas.
Vienmērīgi braucot, pirmajām 3 rinām pēc kāda laika būtu jāsāk rādīt dati (bar vērtībām jākļūst atšķirīgām no 0). Ja tas nenotiek - pārbaudiet kļūdu atmiņu, nodzēsiet kļūdas, turpiniet adaptāciju veikšanu.
3. Stratified mode tukšgaitas individuālās korekcijas (redzamas: ../F5/Shift+F6/F5).
Dzinējam, tukšgaitā strādājot Stratified (režīma kontrole: ../F9/F1), pēc kāda laika pirmajām 3 rindām (cilindri - firing order) jāsāk rādīt testa rezultātu dati (bar vērtībām jākļūst atšķirīgām no 0).
Uzmanību: ja kāda cilindra piemēroto korekciju apjoms būs lielāks kā pieļaujamais (zaļais) reģions, MSD80 ierakstīs kļūdu par cilindra efektivitātes neatbilstību.
Šajā situācijā - nodzēst kļūdu, turpināt adaptācijas.
Esošā situācija var rasties, ja vecās (pirms NOx sistēmas defekta) adaptācijas būtiski atšķiras no esošās situācijas. MSD80 atkārtos cilindru efektivitātes mērījumus vairākas reizes, ar katru reizi samazinot atšķirību no ideālās situācijas - dzinējs sāks darboties arvien plūdenāk!
Piezīme: ja dzinējs ilgu laiku ir darbojies ar NOx sistēmas defektu, viena (vai pat vairāku) cilindru būtiska (pārsniedzot maksimāli pieļaujamo) individuālās izmērītās efektivitātes atšķirība ir iespējama un neliecina par sprauslas vai kādu citu komponentu defektu!
4. Cilindru momentānās korekcijas (redzamas: ../F5/Shift+F6/F1).
Aktuālie dati redzami pirmajās 6 rindās (atvēruma laiks un piemērotā korekcija, cilindri: firing order).
Uzmanību: ja kādas sprauslas piemērotā korekcija pārsniegs atļauto apjomu (zaļais apgabals 4 - 6. rindā), MSD80 ierakstīs kļūdu par cilindra (vai pat visas atbilstošās bankas) fuel trim.
Šajā situācijā - nodzēst kļūdu, turpināt adaptācijas.
Piezīme: ja dzinējs ilgu laiku ir darbojies ar NOx sistēmas defektu, viena (vai pat vairāku) cilindru spēcīga (pārsniedzot maksimāli pieļaujamo) individuālā momentānā korekcija sākotnējo adaptāciju veidošanas posmā ir iespējama un neliecina par sprauslas vai kādu citu komponentu defektu!
5. Cilindru efektivitātes korekcijas tukšgaitā (dzinējam strādājot gan Homogēnā, gan Stratified charge modēs, redzami: ../F5/F7).
Visu cilindru vērtībām regulāri jāmaina ''polaritāte'', ja tas nenotiek ilgāk kā 5 - 10 sekundes (kāds cilindrs ilgu laiku uzrāda palielinātu vai samazinātu efektivitāti, jūtama vibrācija) - jāpārbauda kļūdu atmiņa (ja nepieciešams - kļūdas jādzēš) un jāturpina adaptācijas (gan pagaidot 5 minūtes, gan cikliski atkārtojot izbrauciena un tukšgaitas posmus).
Ja siltam dzinējam adaptācijas seksmīgi pabeigtas, ļaut tam atdzist.
Iedarbināt aukstu dzinēju, ļaut tam uzsilt tukšgaitā. Ja nepieciešams, nodzēst kļūdas, kas parādās uzsilšanas posmā. Šajā laikā MSD80 veiks auksta dzinēja banku papildkorekcijas, kā arī izveidos cilindru individuālās korekcijas pie tā zemākām temperatūrām.
Šādu problēmsituāciju gadījumā adaptāciju veidošana prasa pacietību un daudz laika. Tāda ir cena, ko nākas maksāt, ja ilgu laiku dzinējs nav uzturēts atbilstošā tehniskā kārtībā.
Ja auto nonācis īsta BMW entuziasta rokās, pēc sekmīgu sākotnējo adaptāciju izveidošanas var veikt pilnu šī posma atkārtotu veikšanu. Otrajā reizē visām adaptācijām jānotiek daudz ātrāk, vieglāk un bez kļūdu paziņojumiem. Atkārtota sākotnējo adaptāciju veidošana nodrošinās labāko iespējamo rezultātu.
Situācijā, kad dzinējam rodas kāds defekts un tas tiek salīdzinoši operatīvi novērsts - viss arī notiek pēc ražotāja ieplānotā scenārija. Diemžēl diezgan bieža ir sekojoša situācija - auto, kas aprīkots ar N43/N53 dzinēju, ilgstoši nedarbojas NOx sistēma. Ilgstoši ir gadiem. Vairākus simtus tūkstošus km.
Šādas situācijas iemesli ir vairāki - gan remonta speciālistu zināšanu trūkums (sak - kas gan slikts var būt, ja nedarbojas NOx sensors? Lielāki izmeši? Vai tad vispār tas ko ietekmē?), gan arī tas, ka it kā tiešu katastrofālu tūlītēju seku šiem NOx sistēmas defektiem nav (dzinēju iespējams iedarbināt un pat ar auto braukt). Jā, dzinējs mēdz vibrēt, parādās misfire - kā parasti, ''vainīgas'' ir spoles, sprauslas (šie ''remonti'' gan nepalīdz, un veido urbānās leģendas par to, ka N43/N53 vienmērīgi nemaz nevar strādāt).
Ja dzinējs ilgu laiku ir darbināts ar NOx sistēmas defektu, ir apgrūtināta tā adaptāciju veidošana pēc problēmu novēršanas. Zemāk seko sīkāks apraksts, ko var sagaidīt situācijā, kad auto ļoti ilgi braucis avārijas (tikai Homogēna maisījuma) režīmā, un kā pareizi rīkoties.
Ļoti īsi par problēmsituāciju.
MSD80 adaptāciju veidošana un atjaunošana notiek diezgan komplicēti. Adaptāciju kartes ir saistītas visiem trim darba režīmiem: Homogēnam, Homogēni liesam un Stratified charge. Ja pēdējie divi ir aizliegti (NOx sistēmas defekta rezultātā), tiek traucēta adaptāciju veidošana visiem trim režīmiem.
Sīkāk par adaptāciju veidošanas problēmu šeit.
Ja pēc problēmas novēršanas (jauns NOx katalizators, jauns NOx sensors, vai NOXEM instalēšana un kodēšana) dzinēja vadības blokam tiek dota komanda: nodzēst adaptācijas, patiesībā tas vecās adaptācijas nenodzēš (kā tas notika pirmo paaudžu dzinēju vadības blokiem, piem., MS43 utml.).
Saņemot komandu ''nodzēst adaptācijas'' MSD80 patiesībā lielāko daļu adaptāciju atstāj tām paredzētajos reģistros. MSD80 uzstāda statusa bitus, kas paredz atbilstošo (atjaunošanai paredzēto) adaptāciju nekavējošu modificēšanu. Tas tiek darīts ar nolūku, lai izvairītos no būtiskas dzinēja nevienmērības vai pat nenormālas darbības, tam paliekot pilnīgi bez jebkādiem adaptāciju datiem. MSD80 uzskata - atsevišķu dzinēja komponentu nomaiņa nerada tik lielas izmaiņas tā darbībā, lai vajadzētu uzskatīt, ka visas (degvielas) adaptācijas jāveic no nulles (baltas lapas). Izņēmums - sprauslu piekodēšana, pēc tās tiek dzēsts lielāks skaits adaptāciju.
Šis algoritms strādā labi situācijās, kad dzinēja remonts tiek veikts savlaicīgi, nomainītais komponents atbilst ražotāja paredzētajai specifikācijai. Diemžēl, ja dzinējs gadiem (desmitiem un simtiem tūkstošu km) braucis avārijas (tikai Homogēna maisījuma) režīmā, daudzas specifiskas degvielas adaptācijas (to dati) ir pilnīgi nekorektas.
Šādu - nekorektu - datu izmantošanas mēģinājumi bieži vien noved pie kļūdu ierakstiem adaptāciju veidošanas laikā un apgrūtina to (adaptāciju) veidošanu.
Kā rīkoties šadā situācijā?
1. Izmantojot INPA, nodzēst sekojošas adaptācijas:
a) no group 1 (../F8/F1) noteikti nodzēst Lambda zondu (F3); Lambda vērtību (F7); NOx ''sensora'' (Shift+F1) adaptācijas;
b) noteikti nodzēst visu group 2 (../F8/F2; Shift+F9, arī Shift+F4 un Shift+F5);
2. Uzsildīt dzinēju, veikt spararata adaptācijas, kā aprakstīts šeit;
3. Izslēgt aizdedzi, izņemt atslēgu, ļaut MSD80 aizmigt (pagaidīt, kamēr beidz degt start/stop pogas apgaismojums).
Ieslēgt dzinēju, pieslēgt INPA, pārliecināties, ka pēc brīža MSD80 sāk visu Lambda zondu apsildi.
Atvērt degmaisījuma menu: ../F5/F6
Augšējās divas rindas rāda zondu apsildi:
a) augšējā: platjoslas zondes (pirms CO katalizatoriem);
b) otrā rinda: šaurjoslas/kontroles zondes (pēc CO katalizatoriem).
Zondes sākot uzsildīt, rādījumi uz 3 - 6 sekundēm sasniedz 95 - 99% (tas tiek darīts ar nolūku - lai zondes ātrāk sasniegtu darba temperatūru), tad jāpaliek 30 - 60% robežās. 30 - 60% rādījumi nozīmē, ka zondes tiek uzturētas darba temperatūrā.
Jāpārliecinās, ka zondu Nernsta šūnas sasniedz atbilstošas vērtības. Jāatver analogo vērtību menu: ../F5/F2/F6.
Divas apakšējās rindas norāda Nernsta šūnu vērtības.
a) kreisajā pusē: zondes pirms katalizatoriem;
b) labajā pusē: zondes pēc katalizatoriem.
Normāli strādājošu zondu Nernsta šūnu vērtībām aptuveni 20 - 60 sekunžu laikā jānokrīt līdz 0/256/512 Ohm. Sīkāk par to, kā pārbaudīt Lambda zondu darbspēju - lasīt šeit.
Jāpārbauda dzinēja darba temperatūra. Ja tā ir zemāka par 90 oC (attēlā: bar labajā pusē, 2. rinda) - jāatrisina problēma ar termostatu.
Ja visi iepriekšminētie parametri atbilst normai, var sākt jaunu degvielas adaptāciju veidošanu.
Jāieslēdz degmaisījuma menu (../F5/F6 no main menu). Visiem nākošajiem bar (zem Lambda zondu apsildes bar) jābūt ar 0 rādījumiem - šādi MSD80 signalizē, ka ir apstiprināts šo adaptāciju atjaunošanas pieprasījums.
1. Degvielas banku multiplikatīvo sākotnējos adaptāciju izveidošana.
Ļoti vienmērīgi (bez straujas akselerācijas) paātrināties līdz 60 - 90km/h un (vēlams, ar ieslēgtu kruīzkontroli) braukt, vienlaikus vērojot multiplikatīvās adaptācijas un integratorus abām bankām.
Ņemot vērā to, ka cilindru individuālās adaptācijas ilgu laiku ir bijušas traucētas, ir iespējama būtiska banku multiplikatīvo adaptāciju atšķirība no 0 (līdz pat +/-20..30..40%). Iespējams, ka tik būtiska atšķirība (un liels cilindru degmaisījuma disbalanss) kādā mirklī izraisīs MSD80 lēmumu par kļūdu degmaisījuma kontrolē (banku trim error) vai kļūdu par Lambda zondu adaptēšanu (zondu trim error vai kļūda par zondu signālu).
Simptomi šai situācijai:
vienas vai abu banku integratori pēkšni tiek nodzēsti (to vērtības pārstāj mainīties, tie ir 0.0%), iespējams, arī multiplikatīvo adaptāciju vērtības tiek nodzēstas (tās arī kļūst 0.000).
Kā rīkoties: nodzēst ierakstītās kļūdas (F4/F1/F1, tad: F5 no main menu), turpināt adaptēšanu, vienmērīgi braucot.
Šī posma mērķis: integratoru vērtības tiek pārrakstītas (no vairāku desmitu % lielām tās nokrīt līdz +/-5 - 10% max), multiplikatīvo adaptāciju vērtības 3 - 5 minūtes ir nemainīgas (stabilas).
Ja nepieciešams, kļūdu dzēšanu atkārtot vairākas reizes, līdz tiek sasniegts nepieciešamais rezultāts.
2. Degvielas offset (tukšgaitas) sākotnējo adaptāciju izveidošana.
Apturēt auto ar ieslēgtu dzinēju (tukšgaitā), novērot offset adaptāciju vērtības un integratorus vismaz 5 minūtes.
Ja kādā brīdi kādas bankas integrators beidz mainīt savu vērtību (tas ''sastingst'' vai nonullējas), veikt kļūdu dzēšanu, kā aprakstīts iepriekš.
Mērķis: integratori no lielām (vairāku desmitu %) vērtībām tiek samazināti līdz +/-5 - 10% (max), offset vērtības ir nemainīgas pāris minūtes.
Ja nepieciešams, kļūdu dzēšanu atkārtot vairākas reizes.
Izslēgt dzinēju, ļaut MSD80 iemigt, sākt jaunu sesiju.
Šajā posmā normāli strādājošs MSD80 (ja nav kļūdu tā atmiņā) sāks cilindru individuālās adaptācijas Homogēnam maisījumam un Stratified charge.
Homogēnam maisījumam tiek veiktas cilindru individuālās adaptācijas:
a) tukšgaitai (mērot mehānisko efektivitāti);
b) īsam sprauslu atvērumam (low rate);
c) ilgam sprauslu atvērumam (high rate).
Stratified charge tiek veiktas individuālās adaptācijas tukšgaitai (mērot mehānisko efektivitāti).
Kā rīkoties?
Vienmērīgi (bez lielas griezes pieprasīšanas) paātrināties un vienmērīgi braukt ar ātrumu 60 - 90km/h vismaz 10 - 15min, tad ļaut dzinējam darboties tukšgaitā 10 - 15 minūtes. Procedūru atkārtot vairākas reizes.
Visu laiku paralēli sekot dzinēja adaptācijām ar INPA.
Ko skatīties?
1. Learnbits. Mērķis: iekrāsota 1.;2.; 4.rinda (redzami: ../F5/Shift+F6/F2)
2. Homogēna maisījuma testu rezultāti (redzami: ../F5/Shift+F6/F3)
Pirmās 3 rindas rāda izmērīto katra cilindra efektivitāti (firing order secībā);
nākošās 3: cilindru zemu temperatūru papildkorekciju (šobrīd būs 0, jo adaptācijas sāktas veidot siltam dzinējam);
Nākošās 6 rindas: piemērotās low/high rate individuālās korekcijas.
Vienmērīgi braucot, pirmajām 3 rinām pēc kāda laika būtu jāsāk rādīt dati (bar vērtībām jākļūst atšķirīgām no 0). Ja tas nenotiek - pārbaudiet kļūdu atmiņu, nodzēsiet kļūdas, turpiniet adaptāciju veikšanu.
3. Stratified mode tukšgaitas individuālās korekcijas (redzamas: ../F5/Shift+F6/F5).
Dzinējam, tukšgaitā strādājot Stratified (režīma kontrole: ../F9/F1), pēc kāda laika pirmajām 3 rindām (cilindri - firing order) jāsāk rādīt testa rezultātu dati (bar vērtībām jākļūst atšķirīgām no 0).
Uzmanību: ja kāda cilindra piemēroto korekciju apjoms būs lielāks kā pieļaujamais (zaļais) reģions, MSD80 ierakstīs kļūdu par cilindra efektivitātes neatbilstību.
Šajā situācijā - nodzēst kļūdu, turpināt adaptācijas.
Esošā situācija var rasties, ja vecās (pirms NOx sistēmas defekta) adaptācijas būtiski atšķiras no esošās situācijas. MSD80 atkārtos cilindru efektivitātes mērījumus vairākas reizes, ar katru reizi samazinot atšķirību no ideālās situācijas - dzinējs sāks darboties arvien plūdenāk!
Piezīme: ja dzinējs ilgu laiku ir darbojies ar NOx sistēmas defektu, viena (vai pat vairāku) cilindru būtiska (pārsniedzot maksimāli pieļaujamo) individuālās izmērītās efektivitātes atšķirība ir iespējama un neliecina par sprauslas vai kādu citu komponentu defektu!
4. Cilindru momentānās korekcijas (redzamas: ../F5/Shift+F6/F1).
Aktuālie dati redzami pirmajās 6 rindās (atvēruma laiks un piemērotā korekcija, cilindri: firing order).
Uzmanību: ja kādas sprauslas piemērotā korekcija pārsniegs atļauto apjomu (zaļais apgabals 4 - 6. rindā), MSD80 ierakstīs kļūdu par cilindra (vai pat visas atbilstošās bankas) fuel trim.
Šajā situācijā - nodzēst kļūdu, turpināt adaptācijas.
Piezīme: ja dzinējs ilgu laiku ir darbojies ar NOx sistēmas defektu, viena (vai pat vairāku) cilindru spēcīga (pārsniedzot maksimāli pieļaujamo) individuālā momentānā korekcija sākotnējo adaptāciju veidošanas posmā ir iespējama un neliecina par sprauslas vai kādu citu komponentu defektu!
5. Cilindru efektivitātes korekcijas tukšgaitā (dzinējam strādājot gan Homogēnā, gan Stratified charge modēs, redzami: ../F5/F7).
Visu cilindru vērtībām regulāri jāmaina ''polaritāte'', ja tas nenotiek ilgāk kā 5 - 10 sekundes (kāds cilindrs ilgu laiku uzrāda palielinātu vai samazinātu efektivitāti, jūtama vibrācija) - jāpārbauda kļūdu atmiņa (ja nepieciešams - kļūdas jādzēš) un jāturpina adaptācijas (gan pagaidot 5 minūtes, gan cikliski atkārtojot izbrauciena un tukšgaitas posmus).
Ja siltam dzinējam adaptācijas seksmīgi pabeigtas, ļaut tam atdzist.
Iedarbināt aukstu dzinēju, ļaut tam uzsilt tukšgaitā. Ja nepieciešams, nodzēst kļūdas, kas parādās uzsilšanas posmā. Šajā laikā MSD80 veiks auksta dzinēja banku papildkorekcijas, kā arī izveidos cilindru individuālās korekcijas pie tā zemākām temperatūrām.
Šādu problēmsituāciju gadījumā adaptāciju veidošana prasa pacietību un daudz laika. Tāda ir cena, ko nākas maksāt, ja ilgu laiku dzinējs nav uzturēts atbilstošā tehniskā kārtībā.
Ja auto nonācis īsta BMW entuziasta rokās, pēc sekmīgu sākotnējo adaptāciju izveidošanas var veikt pilnu šī posma atkārtotu veikšanu. Otrajā reizē visām adaptācijām jānotiek daudz ātrāk, vieglāk un bez kļūdu paziņojumiem. Atkārtota sākotnējo adaptāciju veidošana nodrošinās labāko iespējamo rezultātu.
Komentāri
Ierakstīt komentāru