N43/53 un CO katalizatori

N43/N53 sērijas dzinēju izplūdes sistēmas aprīkotas ar 2 vai 4 gab. katalizatoriem:
1 vai 2 gab. CO katalizatori (1 gab. N43 dzinējiem, 2 gab. N53 sērijas dzinējiem) un
1 vai 2 gab. NOx katalizatori (1 gab. N43 dzinējiem, 2 gab. N53 sērijas dzinējiem).

Attēls: N43 sērijas dzinēju izplūdes sistēma (CO katalizators)


Attēls: N53 sērijas dzinēju izplūdes sistēma (CO katalizatori un Lambda zondes)


CO katalizatoru veikstpēju kontrolē viena vai divas šaurjoslas Lambda zondes (viena - N43 dzinējiem, divas - N53 dzinējiem). Plašāk par to, kā tiek veikta CO katalizatoru veiktspējas kontrole - šeit.

MSD80 (priekš N43/N53) veic CO katalizatoru veiktspējas kontroli divos režīmos: Homogēnas un Stratified charge iesmidzināšanas režīmu laikā, katram no režīmiem ir paredzētas savas kļūdas kļūdu kartē.

Homogēna maisījuma gadījumā CO katalizatoriem ir lielāka ''slodze'', tādēļ normālā situācijā (CO katalizatoru veiktspējai samazinoties normālas nolietošanās apstākļos) kļūdas par CO katalizatoru veikspēju to samazinātas performances gadījumā vispirms tiek ierakstītas Homogēna maisījuma režīmam. Ja CO katalizatoru veiktspēja ir ļoti vāja (tuvu - tās nav vispār), MSD80 ieraksta kļūdas arī par CO katalizatoru samazinātu veiktspēju Stratified charge režīmam.

Ja kļūdas ierakstītas par CO katalizatoru samazinātu (nepietiekamu) veiktspēju Homogēna maisījuma apstākļos:
a) kļūdu kodi: 29F4; 29F5 (1. un 2.bankai attiecīgi);
b) MSD80 veic regulāru bagātināta maisījuma (Lambda ap 0,97) pievadi katalizatoriem ar mērķi tos ''uzsildīt'' - paaugstināt to temperatūru (mēģina atjaunot CO katalizatoru veiktspēju);
c) MSD80 izslēdz Stratified charge šī diapazona augšējā daļā (atstājot Stratified charge tikai tukšgaitai un nelielas slodzes apstākļiem, piem., braucot ātrumos līdz 50 .. 60km/h), jeb, ja CO katalizatoru veikspēja ir zemāka - pilnīgi izslēdz Stratified charge.

Ja kļūdas ierakstītas par CO katalizatoru samazinātu (nepietiekamu) veiktspēju Stratified charge režīmā:
a) kļūdu kodi: 2A26; 2A27 (1. un 2.bankai attiecīgi);
a) MSD80 pilnīgi izslēdz Stratified charge;
b) samazina dzinēja tempertūru no Normal/Eco mode (100 .. 110 oC) līdz 75 .. 80 oC.

Gadījumā, ja tiek pilnīgi izslēgta Stratified charge, iespējamas (un ilgākā laika periodā - neizbēgami) visas problēmas, kas raksturīgas arī NOx sistēmas bojājuma gadījumā: dzinēja nevienmērīga darbība, kļūdas par trim, misfire, u.t.t. (jo adaptāciju veidošana ir traucēta).

Piezīme: interesanti, ka N43 sērijas dzinējam, neskatoties uz it kā vienu (kopīgu) CO katalizatoru visiem cilindriem, ir divas atšķirīgas kļūdas par CO katalizatora veiktspēju (katrai no abām bankām). Ņemot vērā to, ka Lambda kontroles zonde ir novietota 2.bankas (tuvāk tai) izplūdes trubā (pirms Y savienojuma), parasti pirmās tiek ierakstītas 2.bankas CO katalizatora kļūdas.

Ja dēļ nepietiekamas CO katalizatoru veiktspējas ir pilnīgi izslēgta Stratified charge:
a) ja ir 29F4 un/vai 29F5 kļūdas, kļūdas par CO katalizatoru pilnīgas veiktspējas zudumu (un attiecīgi kļūdas 2A26; 2A27) var arī nebūt (kaut arī CO katalizatori tiešām ir pilnīgi zaudējuši savas darbspējas), jo dzinējs Stratified charge nemaz nav strādājis/nestrādā (un nav apstākļu, lai pārbaudītu katalizatoru veiktspēju šajā režīmā);
b) var nebūt arī kļūdu par NOx katalizatoru (tā novecošanos, kļūda 30E9) nepietiekamas NOx katalizatora veiktspējas gadījumā, jo NOx katalizatora veiktspēja netiek kontrolēta Homogēna maisījuma apstākļos.

Lai aptuveni novērtētu CO katalizatoru veiktspēju:
1. nodzēst MSD80 adaptācijas, kļūdu atmiņu.
Veidot jaunas adaptācijas. Ja jaunu adaptāciju veidošanas laikā tiek atzīmētas kļūdas 2A26; 2A27 - CO katalizatoru veiktspēja ir ļoti zema. Diez vai līdzēs to ''sildīšana'' un/vai kādas ķīmijas piedevas.
2. ja pēc kāda laika tiek ierakstītas kļūdas 29F4; 29F5: pārbaudīt, vai korekti tiek veidotas adaptācijas.
Daži adaptāciju problēmu gadījumi aprakstīti šeit un šeit.

Ja adaptācijas tiek veidotas korekti, var veikt CO/CH mērījumus.
Uzsildītam dzinējam ieslēgt Homogēnu maisījumu ar Lambda 1 (INPA: ../F9/F1, nospiest F4).
Ja mērījumi (ar rezervi) iekļaujas TA normās, var pieņemt, ka tomēr ir bijušas/ir problēmas ar individuālo adaptāciju veidošanu.
Šajā gadījumā: pārbaudīt sprauslu kodējumu (problēma aprakstīta šeit), novērst visas citas kļūdas, to iemeslus (it īpaši - visas, kas attiecas uz NOx sistēmu), pilnīgi dzēst visas 2.grupas adaptācijas, īpaši rūpīgi veikt jaunas adaptācijas (kā - lasīt šeit un šeit).
Piezīme: pēc dzinēja darba režīma neaizmirstiet to (piespiedu režīmu) izslēgt! Kā to izdarīt droši: ieslēgt Stratified charge (../F9/F1, nospiest F3), pārliecinieties, ka dzinējs strādā Stratified charge (ja tas ir atļauts), tad nospiediet F5, lai izietu no piespiedu režīmu vadības.

CO katalizatoru samazinātas veiktspējas gadījumā var būt traucēta NOx katalizatora desultatēšana, attiecīgi - pēc zināma laika perioda tiks ierakstīta 30EA kļūda, pat, ja regulāri tiek braukts ar ātrumu virs 110 .. 115 km/h un ir visi apstākļi NOx katalizatora desulfatēšanai.

Vilinoša likās ideja ''apmānīt'' CO katalizatoru kontroles zondi(es), ņemot vērā to, ka N43/N53 dzinējiem, strādājot Stratified charge, CO/CH izmešu daudzums ir niecīgs, un viegli iekļaujas TA noteiktajos normatīvos.
Diemžēl, mēģinājums mehāniski modificēt izplūdes sistēmu ar mērķi samazināt gaisa pieplūdes ātrumu kontroles zondei, cieta neveiksmi. Ja pieplūdes ātruma samazinājums bija par mazu, MSD80 noteica nepietiekamu CO katalizatora veiktspēju, ja lielāks - arī kontroles zondes signāls tika uzskatīts par nekorektu (dēļ pieaugušā group delay). MSD80 nekavējoši konstatēja kontroles zondes lēnu atbildes reakciju, mēģināja papildus sildīt/dzesēt kontroles zondi (veica tās paštestus) Homogēna maisījuma režīmā (kas, protams, nevainagojās ar pozitīvu rezultātu - zondes signāls tika atzīts par nekorektu).

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām