Kartera ventilācija
Kartera ventilācijas sistēma tiek izmantota katrā mūsdienu dzinējā. Tās uzdevums: no kartera atsūkt eļļas un degvielas tvaikus un novadīt tos ieplūdes kolektorā atkārtotai sadedzināšanai.
Diemžēl sapratne par šī mezgla darbību bieži vien aprobežojas ar ''izlīdzināt spiedienus'', kas neatbilst patiesībai.
Kartera ventilācijas sistēma sastāv no 2 pamatmezgliem:
1. eļļas separators;
2. membrāna jeb vārsts.
Pirmā mezgla uzdevums: nodalīt eļļas/degvielas tvaikus no šķidrās frakcijas. Šim nolūkam izmanto centrbēdzes vai labirintveida separatorus. Abos gadījumos - šķidrā frakcija ar lielāku blīvumu vai nu centrbēdzes, vai inerces spēka ietekmē tiek ''atsijāta'', uz membrānu novadot tikai gāzveida frakciju. Šis mezgls ir ļoti primitīvs, un tehnisku apkopi prasa tikai labirintveida separators. Ja labirinta sieniņas ''apaug'' ar eļļas izdedžiem, netīrumiem, tas zaudē efektivitāti (tā sienu lauzuma vietas kļūst ieapaļas).
Membrāna darbojas sekojoši: tā darbojas kā vārsts un ieplūdes kolektora liela retinājuma gadījumā (piem., tukšgaitā, bez Valvetronic, Homogēns režīms) izslēdz kartera recirkulāciju. Šai funkcionalitātei ir vairāki iemesli:
1. izslēgt pārlieku lielu eļļas uzsūkšanu šajā režīmā (kad ieplūdē ir izteikts retinājums);
2. samazināt kartera gāzu sastāva un spiediena ietekmi uz tukšgaitas režīmu (degvielas adaptācijām, degmaisījuma sastāvu).
Kartera recirkulācijas sistēma vecākiem dzinējiem (līdz N52) ir izvietota ārpus dzinēja un izskatās kā (attēlā redzamais) ''bundulis''. N53 dzinējam kartera ventilācijas vārsts ir iebūvēts cilindru bloka augšpusē, pretī 5. cilindram.
Kartera recirkulācijas sistēmas tipveida defekts - gumijas membrānas plīsums, vārsta hermētiskuma zudums (gaisa piesūkšana gar membrānas perimetru).
Kā pārbaudīt kartera ventilācijas darbspēju?
Ja, tukšgaitā atverot eļļas pieliešanas korķi, būtiski izmainās dzinēja darbības režīms (uz brīdi samazinās tukšgaitas apgriezieni, dzinējs raustās), jūtama būtiska gaisa iesūkšana - acīmredzot, vārsts nav aizvēries (bet tam būtu jābūt aizvērtam).
Skatoties degmaisījuma integratoru live data, veselas membrānas gadījumā pirmajā brīdī (sekundes 5 - 10) un atverot eļļas pieliešanas korķi, adaptācijās nebūs būtisku izmaiņu. Protams, membrāna nav plānota šādam darba režīmam, un iespējams, ka lielā spiedienu starpība starp tās kamerām tomēr ļaus ''izraut'' gaisu uz ieplūdes traktu, taču tas nenotiks uzreiz un nebūs strauju dzinēja darba režīma izmaiņu, atverot eļļas uzpildes korķi.
Kādas darbības nianses ir pieļaujamas:
1. atverot eļļas pieliešanas korķi, ir pieļaujams akustisks troksnis (dūkoņa). Šis troksnis rodas dēļ lielas spiedienu starpības (starp karteri un ielūdes kolektoru), mēģinot ieraut gaisu caur membrānas vārstu ieplūdes kolektorā. Tiesa gan - jāpārbauda, vai membrānā nav kāds plīsums, jo noplūde var būt arī caur plīsumu, ne tikai vārstu;
2. atverot eļļas pieliešanas korķi, karterī var būt spiediena. Pārmērīgs spiediens ir virzuļgrupas (gredzeni, virzuļi, bloka sienas) izdiluma pazīmes.
Tipiska pazīme:
a) vārsta neaizvēršanās gadījumā: atverot eļļas uzpildes korķi, integratori nekavējoši sasniedz +30%;
b) pārplēstas membrānas gadījumā: aizverot vārsta ventilācijas atveri, integratori strauji sasniedz -30%.
Lai aizvērtu vārsta ventilācijas atveri, noņemiet dekoratīvo vāku, ar pirkstu aizveriet kartera ventilācijas vārsta ventilācijas atveri.
Kādas sekas ir neaizvērtam vārstam?
Pieaug eļļas patēriņš. Attiecīgi - pieaug slodze izplūdes sistēmai un zondēm. Strauji tiek bojāti CO un NOx (ja tāds ir) katalizatori.
Kādas ir sekas vārsta hermētiskuma zudumam (pārplēsta membrāna vai gaisa piesūkšana gar membrānas perimetru)?
Tukšgaitas režīmā dzinējam ir būtiskas adaptāciju atšķirības no 0 (ideālām), tās ''peld''. Iespējamas degmaisījuma problēmas aukstam dzinējam (vibrācijas, misfire, utml), problēmas ar tukšgaitas uzturēšanu un degmaisījuma kvalitāti pēc režīma maiņas.
Offset tipa LTFT parasti ir vai nu neapstirpinātas (0.00 mg/stk), vai būtiski atšķirīgas no 0 (virs +1.00 m/stk) vai arī vērtību relatīvā peldēšana pārsniedz +/-0.5 mg/stk vai pat vairāk.
A: ieplūdes kolektorā nebūtisks retinājums (daļēji vai pilnīgi atvērta drosele, Stratified charge visos režīmos);
B: ieplūdes kolektorā būtisks retinājums (tukšgaita Homogēnā režīmā, overrun mode).
[1] korpuss
[2] membrāna
[3] atspere
[4] uz ieplūdes kolektoru
[5] no kartera/eļļas separatora
Komentāri
Ierakstīt komentāru