Vēlreiz par Lambda zondēm. N52
Šodien pieslēdzos interesantam gadījumam, kur vairāki meistari nebija atraduši problēmas cēloni. Auto: 6er, dzinējs N52.
Simptomi: periodiskas kļūdas par trim vienā vai abās bankās (īpaši izteikti pirmajā bankā), nevienmērīga darbība, paaugstināts CO atgāzu līmenis izplūdē.
Auto īpašnieks nomainījis diezgan daudz un dažādu rezerves daļu, katalizatorus ieskaitot. Diemžēl pat katalizatoru maiņa nav samazinājusi CO saturu atgāzēs.
Dzinēja mehānisko lietu pārbaude uzrādīja kartera ventilācijas mezgla trubiņu hermētiskuma problēmas. Pēc šo defektu novēršanas pārbaude tika turpināta - pieredze liecināja, ka jābūt vēl kādam problēmu iemeslam.
Lūk, live data no strādājoša (MSV70 kļūdas atmiņā nav ierakstījis, dzinējs nesen noadaptēts) dzinēja.
Kā redzam, gandrīz viss izskatās ļoti glīti. Gan offset, gan proporcionālās adaptācijas ir tuvu nullei, integratori stabili un sistēma strādā closed loop režīmā.
Vienīgā lieta, kas ir neatbilstoša - Lambda vērtība 1.bankā. 0.96, kas ir būtiska atšķirība no 1.00 un disonē ar to, ka integratori nemēģina šo situāciju koriģēt. Kopā ar neatbilstošo Lambda vērtību var redzēt, ka 1.bankā offset adaptācijas veido bagātāku maisījumu kā 2.bankā. Šis apstāklis pastiprina pieņēmumu, ka 0.96 varētu būt patiesa Lambda vērtība (nevis, piem., platjoslas zondes raksturlīknes novirze no ideālās).
Lai precizētu problēmas cēloni, apskatam Lambda zondu Nernsta šūnu dinamiskās pretestības:
Attēlā redzams, ka abas platjoslas zondes uzrāda pareizas Nernsta šūnu dinamiskās pretestības, 2.bankā kontroles zondes dinamiskā pretestība ir vai nu normāla vai ir īssavienojums (patiesa vērtība ir ap 100 Ohm, MSV ADC korektas Nernsta šūnas dinamiskās vērtības gadījumā var rādīt vērtību: 0/256/512 Ohm), bet 1.bankai kontroles zondes iekšējā pretestība ir nenormāla: vairākus desmitus reižu virs normas. Tas nozīmē, ka šī zonde, visticamākais, ir bojāta. Paaugstināta Nernsta šūnas dinamiskās pretestības iemesli var būt: zondes neatbilstoša apsilde/temperatūra (kā redzams pirmajā attēlā, zondes apsilde ir ar pareizu PWM ciklu; tā tiešām notiek, zonde ir labi/pietiekoši ilgi uzsildīta - šie problēmas iemesli ir atmetami) vai vadu/savienojumu defekta rezultāts (tie tika pārbaudīti).
Lai pārbaudītu pieņēmumu par kontroles zondes defektu, skatamies zondu ģenerētos spriegumus tukšgaitas režīmā:
Attēlā redzams, ka 2.bankas kontroles zondes spriegums ir atbilstošs Lambda 1.00..1.01. Tātad - tā darbojas normāli (aizdomas par iespējamu īssavienojumu neapstiprinās).
Taču 1.bankas kontroles zondes spriegums pat pie Lambda 0.96 (platjoslas zondes reportētā vērtība) nepārsniedz 0.2V (un turas stabili, kas netieši izslēdz arī nenormālu 1.bankas cilindru maisījumu disbalansu), kas ir neatbilstoši bagātināta degmaisījuma gadījumā.
Šeit jāņem vērā, ka MSV70, kalibrējot platjoslas zondi, zināmās robežās maina degmaisījumu, lai no kontroles zondes saņemtu apstiprinājumu, ka ir sasniegts stoihiometrisks degmaisījums. Šī iemesla dēļ MSV/MSD bloku kontroles zondu darbspējai jāpievērš īpaša nozīme.
Pazeminātais spriegums no 1.bankas kontroles zondes izsēdz arī slikta kontakta (palielinātas virknes pretestības, ap 4K Ohm) iespēju ķēdē ''zonde līdz MSV'' - MSV ieejas ķēdes ir ar lielu ieejas pretestību, tās zondes ģenerēto EDS spriegumu būtiski nemazinātu.
Piebilde: ir iespējami scenāriji (viens to tādiem - augstākaprakstītais), kad kontroles zondes defekta dēļ dzinēja vadības bloks kļūdaini kā bojātu nosaka atbilstošās bankas platjoslas zondi (jo tā nav sekmīgi izgājusi kalibrēšanas procedūru).
p.s. daži attēli pēc kontroles zondes nomaiņas 1.bankā:
Kā redzams, Nernsta šūnas pretestība ir normas robežās.
Šajā attēlā var redzēt, ka 1.banka ir pārkalibrējusi platjoslas zondes refences vērtību uz korektu (1.00).
Redzams, ka offset adaptācijas abās bankās ir izlīdzsvarojušās.
Simptomi: periodiskas kļūdas par trim vienā vai abās bankās (īpaši izteikti pirmajā bankā), nevienmērīga darbība, paaugstināts CO atgāzu līmenis izplūdē.
Auto īpašnieks nomainījis diezgan daudz un dažādu rezerves daļu, katalizatorus ieskaitot. Diemžēl pat katalizatoru maiņa nav samazinājusi CO saturu atgāzēs.
Dzinēja mehānisko lietu pārbaude uzrādīja kartera ventilācijas mezgla trubiņu hermētiskuma problēmas. Pēc šo defektu novēršanas pārbaude tika turpināta - pieredze liecināja, ka jābūt vēl kādam problēmu iemeslam.
Lūk, live data no strādājoša (MSV70 kļūdas atmiņā nav ierakstījis, dzinējs nesen noadaptēts) dzinēja.
Kā redzam, gandrīz viss izskatās ļoti glīti. Gan offset, gan proporcionālās adaptācijas ir tuvu nullei, integratori stabili un sistēma strādā closed loop režīmā.
Vienīgā lieta, kas ir neatbilstoša - Lambda vērtība 1.bankā. 0.96, kas ir būtiska atšķirība no 1.00 un disonē ar to, ka integratori nemēģina šo situāciju koriģēt. Kopā ar neatbilstošo Lambda vērtību var redzēt, ka 1.bankā offset adaptācijas veido bagātāku maisījumu kā 2.bankā. Šis apstāklis pastiprina pieņēmumu, ka 0.96 varētu būt patiesa Lambda vērtība (nevis, piem., platjoslas zondes raksturlīknes novirze no ideālās).
Lai precizētu problēmas cēloni, apskatam Lambda zondu Nernsta šūnu dinamiskās pretestības:
Attēlā redzams, ka abas platjoslas zondes uzrāda pareizas Nernsta šūnu dinamiskās pretestības, 2.bankā kontroles zondes dinamiskā pretestība ir vai nu normāla vai ir īssavienojums (patiesa vērtība ir ap 100 Ohm, MSV ADC korektas Nernsta šūnas dinamiskās vērtības gadījumā var rādīt vērtību: 0/256/512 Ohm), bet 1.bankai kontroles zondes iekšējā pretestība ir nenormāla: vairākus desmitus reižu virs normas. Tas nozīmē, ka šī zonde, visticamākais, ir bojāta. Paaugstināta Nernsta šūnas dinamiskās pretestības iemesli var būt: zondes neatbilstoša apsilde/temperatūra (kā redzams pirmajā attēlā, zondes apsilde ir ar pareizu PWM ciklu; tā tiešām notiek, zonde ir labi/pietiekoši ilgi uzsildīta - šie problēmas iemesli ir atmetami) vai vadu/savienojumu defekta rezultāts (tie tika pārbaudīti).
Lai pārbaudītu pieņēmumu par kontroles zondes defektu, skatamies zondu ģenerētos spriegumus tukšgaitas režīmā:
Attēlā redzams, ka 2.bankas kontroles zondes spriegums ir atbilstošs Lambda 1.00..1.01. Tātad - tā darbojas normāli (aizdomas par iespējamu īssavienojumu neapstiprinās).
Taču 1.bankas kontroles zondes spriegums pat pie Lambda 0.96 (platjoslas zondes reportētā vērtība) nepārsniedz 0.2V (un turas stabili, kas netieši izslēdz arī nenormālu 1.bankas cilindru maisījumu disbalansu), kas ir neatbilstoši bagātināta degmaisījuma gadījumā.
Šeit jāņem vērā, ka MSV70, kalibrējot platjoslas zondi, zināmās robežās maina degmaisījumu, lai no kontroles zondes saņemtu apstiprinājumu, ka ir sasniegts stoihiometrisks degmaisījums. Šī iemesla dēļ MSV/MSD bloku kontroles zondu darbspējai jāpievērš īpaša nozīme.
Pazeminātais spriegums no 1.bankas kontroles zondes izsēdz arī slikta kontakta (palielinātas virknes pretestības, ap 4K Ohm) iespēju ķēdē ''zonde līdz MSV'' - MSV ieejas ķēdes ir ar lielu ieejas pretestību, tās zondes ģenerēto EDS spriegumu būtiski nemazinātu.
Piebilde: ir iespējami scenāriji (viens to tādiem - augstākaprakstītais), kad kontroles zondes defekta dēļ dzinēja vadības bloks kļūdaini kā bojātu nosaka atbilstošās bankas platjoslas zondi (jo tā nav sekmīgi izgājusi kalibrēšanas procedūru).
p.s. daži attēli pēc kontroles zondes nomaiņas 1.bankā:
Kā redzams, Nernsta šūnas pretestība ir normas robežās.
Šajā attēlā var redzēt, ka 1.banka ir pārkalibrējusi platjoslas zondes refences vērtību uz korektu (1.00).
Redzams, ka offset adaptācijas abās bankās ir izlīdzsvarojušās.
Komentāri
Ierakstīt komentāru