Kā es veicu adaptācijas N53 dzinējam
Adaptāciju korekta veidošana ir ļoti svarīgs posms pēc dzinēja darbībā svarīgu komponentu nomaiņas.
Ko nozīmē - veidot adaptācijas?
Veidot adaptācijas: izveidot sākotnējās dzinēja adaptāciju kartes un koeficientus. Adaptāciju koeficienti un kartes apraksta konkrētā tehniskā risinājuma (mezgls vai sensors) reālās situācijas (parametri, raksturlīkne) atšķirības no ideālās, t.i., dzinējs ''mācās'' - novērojot mezgla un/vai sensora darbību, veic korekcijas tā darbībā un novērš jebkuras tā darbības nepilnības. Adaptāciju kartes un koeficientus modernie benzīna dzinēji veido akseleratora pedālim, droseļvārstam, VANOS un Valvetronic mehānismiem, kloķvārpstas un detonācijas sensoriem, degvielas un aizdedzes padevei, platjoslas zondēm, NOx sensoram u.c. Visu dzinēja lietošanas laiku šīs adaptācijas (adaptāciju kartes un/vai koeficienti) tiek koriģētas un atjaunotas, atkarībā no reālās situācijas (degviela, tās kvalitāte, komponentu nolietojums un parametru maiņa utml.).
Adaptācijas ir atkārtoti jāveido, ja tiek mainīts kaut kas no tālākminētā: sensori, aizdedzes spoles (pēc misfire), sprauslas, par nopietnākiem remontiem (VANOS, virzuļgrupa, u.t.t.) pat nerunājot, kā arī - ja dzinējam ir ierakstītas kļūdas par fuel trim, zondēm, utml. (protams, pirms tam novēršot problēmas cēloni).
Šoreiz sīkāk par degvielas adaptācijām.
Vecās degvielas adaptācijas var nodzēst gan INPA, gan ISTA D vidēs.
Adaptāciju dzēšana INPA, loader 2.023 (piemērs attiecas un N43/N53, bet analoģiski jārīkojas arī citu dzinēju gadījumā)
a) INPA izvēlamies dzinēju: MSD80 for N43/N53;
b) izvēlamies adaptāciju dzēšanu: spiežam F8;
c) izvēlamies 2.grupu, spiežam F2;
d) spiežam Shift+F9, lai dzēstu adaptācijas.
Piezīme: dzinējam jābūt izslēgtam, aizdedze = ON.
Apstiprinājums tam, ka adaptācijas ir dzēstas:
a) ../F5/Shift+F6/F2 visi learnbits ir OFF (balti);
b) ../F5/F7 spararata learnbit if OFF (balts).
Adaptāciju dzēšana ISTA D
Izvēlamies: service procedure, Power train/Engine electronics/Adjustment functions/Delete adaptations (variants).
Apstiprinājums tam, ka adaptācijas ir dzēstas: paziņojums uz ekrāna.
Piezīme: dzēšot adaptācijas, tiek dzēsta arī cilindru sinhronizācija (kloķvārpstas sensora/spararata adaptācijas), tādēļ vispirms jāveic spararata adatāciju izveidošana (skat. zemāk).
Jaunas adaptācijas jāveido siltam dzinējam.
Pēc adaptāciju dzēšanas jāieplāno gan laiks (kāda pusstunda, stunda), gan vieta (mierīgs, KVALITATĪVA seguma ceļa posms) jauno adaptāciju izveidošanai.
Pēc adaptāciju nodzēšanas:
1. Pēc adaptāciju dzēšanas pirmā braukšanas sesija būs ar izslēgtām (nesildītām) Lambda zondēm - notiks spararata datu adaptācijas parametru izveidošana. Dzinēja darbība var būt diezgan ''tupa''. Šajā sesijā rīkojos sekojoši:
a) ieskrienos līdz 100..110km/h;
b) ieslēdzu/fiksēju 4.ātrumu;
c) bremzēju ar dzinēju līdz 50..60km/h.
Piezīme: šajā (spararata adaptāciju veidošanas) posmā būtiski adaptācijas veikt pa KVALITATĪVA seguma ceļu.
Ja tiek izmantota INPA, sekoju, lai iekrāsojas learnbit ../F5/F7. Ja tie izmantota ISTA - iepriekšminēto procedūru atkārtot pāris reizes (learnbit nav pieejams apskatei). Kad learbit iekrāsojies (vai 3..4 reizes veikta procedūra, ja tiek izmantota ISTA) - izslēdzu dzinēju un aizdedzi, pagaidu, kamēr MSD aiziet ''gulēt'', t.i., pazūd Start/Stop pogas apgaismojums. Tad startēju dzinēju, pāreju pie p.2.
Sīkāk par spararata adaptācijām lasiet šeit.
2. Ieslēdzu dzinēju, ļauju 5 - 10min padarboties tukšgaitā. Normālā gadījumā: MSD būtu jāsāk platjoslas zondu apsildi (skatam ar INPA ../F5/F6 vai ISTA bloka testa parametros). Paralēli būtu vērtīgi pakontrolēt tukšgaitas kompensācijas un offseta adaptāciju līmeni. Kad offseta adaptācijas pārrakstītas (kompensācijas/integratori ir normas robežās), paātrinos (vienmērīgi, bez entuziasma, lai nesaķertu misfire) līdz 70 - 90km/h, ieslēdzu kruīzu un braucu 10 -15min. Ja MSD nav kļūdu, dzinējam vajadzētu darboties Stratified charge. Pirmās 3 - 5min Lambda var spēcīgi svārstīties (jo dzinēja vadības bloks adaptē sprauslas, pa vienai bagātinot degvielas padevi tām). Pēc 5 - 10min Lambda jābūt stabilai, robežās 2.6 - 3.2; kad Lambda nostabilizējusies, izslēdzu dzinēju un aizdedzi, pagaidu, kamēr MSD80 aizmieg, pāreju pie p.3.
Piezīme: ja MSD nesāk platjoslas sprauslu apsildi, iespējamais (ticamākais) iemesls - nekorekti veikta sprauslu piekodēšana. Risinājums: atkārtoti iekodēt visas sprauslas (izmantojot ISTA).
3. ieslēdzu dzinēju, ļauju tam atkal padarboties tukšgaitā 5 - 10min. Šajā posmā notiks atkārtota tukšgaitas adaptāciju modificēšana (adaptācijas ir izmainījušās, jo MSD ir pāradaptējis sprauslas atbilstoši reālajiem datiem). Kad offseta adaptācijas pārrakstītas, var uzskatīt, ka sākotnējās adaptācijas ir pabeigtas.
Protams, dzinējs turpinās adaptācijas karšu izveidi citiem režīmiem (lielākai slodzei, aukstam dzinējam utml.), bet - ar šo vismaz varēs gan novērtēt adaptāciju ''sekmīgumu'', gan normāli braukt.
Adaptāciju veidošanas laikā dzinēja vadības bloks var ''noķert'' dažādas kļūdas: gan par maisījuma neatbilstību, gan katalizatoru veiktspēju, gan dzinēja darbības nevienmērību. Daļa kļūdu pārtrauc adaptāciju veidošanu, tāpēc svarīgi ir šīs kļūdas uzreiz pamanīt, nodzēst un atkārtot aktuālo adaptāciju posmu.
Jā, parasti neviens uz šo nesaspringst, sak - kļūdas nodzēsām, problēmu novērsām, brauc laimīgs. Diemžēl bieži vien pasākums beidzas ar dzinēja nevienmērīgu darbību, virkni kļūdu un kārtējo riņķadanci -servisa apmeklējumi, "profesionāla" diagnostika utt.
Detalizēta informācija par re-adaptēšanu, izmantojot INPA
Detalizēta informācija par re-adaptēšanu, izmantojot ISTA D
Piezīme: detalizētajā aprakstā ietvertas gan tipiskās kļūdas, kas tiek ierakstītas, dzēšot adaptācijas, gan veidi, kā tās novērst; kā arī - īss apraksts, kādām jābūt fuel trim korektām adaptāciju vērtībām pēc re-adaptēšanas.
BMW oficiālā versija par adaptēšanu:
a) Car must be at operating temperature/warm;
b) Drive vehicle 50-60mph with 2000-2500rpm for at least 3min (use manual shift, if needed);
c) Perform at least 2-3 drive cycles if possible;
d) Let vehicle idle for about 5min;
e) Recheck mixture adaptation values.
Piebilde: šī rekomendācija ir spēkā vēl no M sērijas dzinējiem un nav korekta N sērijas dzinējiem. Nezināmu iemeslu dēļ BMW AG nav atjaunojis šo procedūras aprakstu (nav ietverta ne spararata adaptēšana, ne citas nianses).
Paldies par padomu, N52B25 sprūda VANOS solenoīdi, pēc to maiņas neviens nebija iedomājies nodzēst adaptācijas, tā es gadu nobraukāju ar defektu nospiežot akseleratora pedāli pie zemiem apgriezieniem dzinējs aizrijās un "kavējās" uzņemt ātrumu , citu defekti vai kļūdas nebija novērotas, pēc adaptāciju dzēšanas pēc minētā piemēra, auto atkal brauc kā iepriekš. Paldies.
AtbildētDzēst