N53 darba režīmi
N53 daudzējādā ziņā ir BMW tehnoloģiju flagmanis.
Tā vadības sistēma MSD80/81 spēj strādāt vairākos režīmos:
1. Homogēna maisījuma režīms. Smidzināšana - izplešanās ciklā, labu brīdi pirms aizdedzināšanas, VANOS atbilstoši šim režīmam, laikā atdalīta multipoint smidzināšana - nav.
2. Stratified charge. Darbs ar ļoti liesu maisījumu. Šajā režīmā Lambda var sasniegt 3.0..3.5. Advancētākais/galvenais režīms, kas N53 atšķir no visiem citiem dzinējiem. VANOS un aizdedze: pilnīgi savādāka kā pārējos režīmos, aizdedze - tipiski par 8..10 grādiem agrāka kā homogēnam maisījumam, laikā atdalīta 2 - 3 punktu smidzināšana tieši pirms degvielas aizdedzināšanas.
3. Pārejas režīms Homogenius lean: šajā režīmā Lambda tuvojas 1 (tipiski robežās no 1.4..1.6), papildus emisijas gāzu reducēšanai izmanto EGR sistēmu. Degviela tiek iesmidzināta gan izplešanās ciklā, līdz aizdedzei veidojot liesu homogēnu maisījumu, gan - pēdējā (otrā) degvielas porcija - tieši pirms degvielas aizdedzināšanas.
Īss pastāsts par to, kad kurš režīms tiek izmantots:
Attēlā - tipveida režīmu sadalījums tiešās iesmidzināšanas benzīna dzinējiem.
N53B30 darba režīmi.
N53 sērijas dzinēju iesmidzināšanas stratēģija. BMW AG tehniskais materiāls.
N53B30 dzinēja iesmidzināšanas stratēģija. Trešo pušu veikti mērījumi reālam dzinējam.
Homogēnais mazas/vidējas slodzes apstākļos: aukstam dzinējam; siltam - gadījumā, ja ir kļūdas par NOx katalizatoru un/vai NOx sensoru; brīžos, kad tiek veikta platjoslas Lambda zondu kalibrēšana vai, piemēram, cilindru degmaisījuma individuālās korekcijas homogēnam maisījumam. Ja dzinējs uzrāda kļūdas par NOx katalizatoru un/vai sensoru - šīs režīms ir alternatīvs (patiesībā - avārijas režīms) un nodrošina ierobežotas funkcionalitātes veiktspēju: palielināts degvielas patēriņš, smagnējāka darbība, problēmas ar degmaisījuma uzturēšanu (kļūdas par fuel trimm), nevienmērīga tukšgaita, problēmas ar auto iedarbināšanu aukstā laikā, utml. Dzinēja jauda tiek regulēta (noteikta) ar droseļvārsta atvērumu (gaisa daudzumu), bet degmaisījums tiek regulēts, mainot degvielas iesmidzināšanas laiku (daudzumu). Lielas slodzes apstākļos - dzinēja darbības pamatrežīms.
Stratified charge: uzsilušam dzinējam, ja nav kļūdu par NOx sistēmu, vienmērīgas slodzes apstākļos un ja NOx sensors ir Online modē (apraksts sadaļā par NOx sensoru). Dzinēja jauda tiek regulēta, mainot padotās degvielas daudzumu. Droseļvārsts - gandrīz atvērts. Degšanai derīgs (pietiekoši trekns) maisījums veidojas sveces tiešā tuvumā, citur - būtiski liess.
Homogenius lean - pārejas režīms: palielinātas slodzes apstākļos, posmā starp Stratified un Homogēno režīmu, kā arī - ja Stratified charge novērota dzinēja nevienmērīga darbība.
Stratified charge. Lambda atkarīga no RPM un dzinēja slodzes. Iekrāsotie lauciņi: Stratified charge režīms (Lambda būtiski lielāks par 1.0).
NOx katalizators un tā recirkulācija Stratified charge režīmā.
N43, N53 dzinēju Stratified charge režīma pamatparametri:
Gadījumā, ja tiek detektēta nevienmērīga darbība (vienmērīgas slodzes un RPM apstākļos tiek detektētas spararata ātruma īslaicīgas izmaiņas), Lambda tiek uz laiku samazināts no 2.6 - 3.2 uz 1.4 - 1.6, strādā homogenius lean režīmā. Ja nevienmērīga darbība (vai tās simptomi) turpinās, dzinējs pāriet homogēniskā režīmā. Ja pazeminātas Lambda Stratified režīmā nevienmērība nav novērota, pēc laika (nomainot darba režīmu, vai uzsākot jaunu sesiju: 5 - 15min. laikā) dzinējs mēģina atjaunot pilnu Stratified (Lambda līdz 2.6 - 3.2).
Tukšgaita.
Tukšgaitā N43/N53 var izmantot sekojošus darba režīmus (precīzāki dati par N53, bet idejiski atbilst arī N43):
1. Stratified charge ar Lambda 1.8 - 2.4. Šo režīmu MSD80 izvēlas, ja līdz tukšgaitas brīdim bija aktīvs Stratified charge. Tukšgaitā MSD80 neveic NOx satura analīzi un neveic katalizatoru reģenerāciju;
2. Homogēna maisījuma režīms. Uz šo režīmu MSD80 pārslēdzas, ja tukšgaitas (stāvēšanas) režīms ilgst vairāk par 2 - 3 minūtēm. Uzsākot kustību, tiek atjaunots Stratified charge režīms. Ja stāvēšanas posms ilgst vairāk par 10 - 15 minūtēm, tiek izslēgts NOx sensors. Uzsākot kustību, tas tiek ieslēgts un tiklīdz kā sensors ir gatavs darbam (pēc aptuveni 2 minūtēm), tiek atjaunots Stratified charge režīms. Šis režīms tiek izmantots arī tad, ja bija konstatēta nevienmērīga dzinēja darbība un uz laiku atslēgta Stratified charge, ja ir kļūdas par NOx sistēmas darbību.
Tā vadības sistēma MSD80/81 spēj strādāt vairākos režīmos:
1. Homogēna maisījuma režīms. Smidzināšana - izplešanās ciklā, labu brīdi pirms aizdedzināšanas, VANOS atbilstoši šim režīmam, laikā atdalīta multipoint smidzināšana - nav.
2. Stratified charge. Darbs ar ļoti liesu maisījumu. Šajā režīmā Lambda var sasniegt 3.0..3.5. Advancētākais/galvenais režīms, kas N53 atšķir no visiem citiem dzinējiem. VANOS un aizdedze: pilnīgi savādāka kā pārējos režīmos, aizdedze - tipiski par 8..10 grādiem agrāka kā homogēnam maisījumam, laikā atdalīta 2 - 3 punktu smidzināšana tieši pirms degvielas aizdedzināšanas.
3. Pārejas režīms Homogenius lean: šajā režīmā Lambda tuvojas 1 (tipiski robežās no 1.4..1.6), papildus emisijas gāzu reducēšanai izmanto EGR sistēmu. Degviela tiek iesmidzināta gan izplešanās ciklā, līdz aizdedzei veidojot liesu homogēnu maisījumu, gan - pēdējā (otrā) degvielas porcija - tieši pirms degvielas aizdedzināšanas.
Īss pastāsts par to, kad kurš režīms tiek izmantots:
Attēlā - tipveida režīmu sadalījums tiešās iesmidzināšanas benzīna dzinējiem.
N53B30 darba režīmi.
N53 sērijas dzinēju iesmidzināšanas stratēģija. BMW AG tehniskais materiāls.
N53B30 dzinēja iesmidzināšanas stratēģija. Trešo pušu veikti mērījumi reālam dzinējam.
Homogēnais mazas/vidējas slodzes apstākļos: aukstam dzinējam; siltam - gadījumā, ja ir kļūdas par NOx katalizatoru un/vai NOx sensoru; brīžos, kad tiek veikta platjoslas Lambda zondu kalibrēšana vai, piemēram, cilindru degmaisījuma individuālās korekcijas homogēnam maisījumam. Ja dzinējs uzrāda kļūdas par NOx katalizatoru un/vai sensoru - šīs režīms ir alternatīvs (patiesībā - avārijas režīms) un nodrošina ierobežotas funkcionalitātes veiktspēju: palielināts degvielas patēriņš, smagnējāka darbība, problēmas ar degmaisījuma uzturēšanu (kļūdas par fuel trimm), nevienmērīga tukšgaita, problēmas ar auto iedarbināšanu aukstā laikā, utml. Dzinēja jauda tiek regulēta (noteikta) ar droseļvārsta atvērumu (gaisa daudzumu), bet degmaisījums tiek regulēts, mainot degvielas iesmidzināšanas laiku (daudzumu). Lielas slodzes apstākļos - dzinēja darbības pamatrežīms.
Stratified charge: uzsilušam dzinējam, ja nav kļūdu par NOx sistēmu, vienmērīgas slodzes apstākļos un ja NOx sensors ir Online modē (apraksts sadaļā par NOx sensoru). Dzinēja jauda tiek regulēta, mainot padotās degvielas daudzumu. Droseļvārsts - gandrīz atvērts. Degšanai derīgs (pietiekoši trekns) maisījums veidojas sveces tiešā tuvumā, citur - būtiski liess.
Homogenius lean - pārejas režīms: palielinātas slodzes apstākļos, posmā starp Stratified un Homogēno režīmu, kā arī - ja Stratified charge novērota dzinēja nevienmērīga darbība.
Stratified charge. Lambda atkarīga no RPM un dzinēja slodzes. Iekrāsotie lauciņi: Stratified charge režīms (Lambda būtiski lielāks par 1.0).
NOx katalizators un tā recirkulācija Stratified charge režīmā.
N43, N53 dzinēju Stratified charge režīma pamatparametri:
- reģenerācijas fāze ap 3 sekundēm, Lambda pirms CO katalizatoriem: ap 0.8, pēc NOx katalizatora ap 0.95
- Stratified fāze: 15- 60 sekundes (5 sekunžu solis), atkarībā no slodzes, RPM, NOx satura izplūdē
- Lambda Stratified fāzē: 1.4 - 3.5
Gadījumā, ja tiek detektēta nevienmērīga darbība (vienmērīgas slodzes un RPM apstākļos tiek detektētas spararata ātruma īslaicīgas izmaiņas), Lambda tiek uz laiku samazināts no 2.6 - 3.2 uz 1.4 - 1.6, strādā homogenius lean režīmā. Ja nevienmērīga darbība (vai tās simptomi) turpinās, dzinējs pāriet homogēniskā režīmā. Ja pazeminātas Lambda Stratified režīmā nevienmērība nav novērota, pēc laika (nomainot darba režīmu, vai uzsākot jaunu sesiju: 5 - 15min. laikā) dzinējs mēģina atjaunot pilnu Stratified (Lambda līdz 2.6 - 3.2).
Tukšgaita.
Tukšgaitā N43/N53 var izmantot sekojošus darba režīmus (precīzāki dati par N53, bet idejiski atbilst arī N43):
1. Stratified charge ar Lambda 1.8 - 2.4. Šo režīmu MSD80 izvēlas, ja līdz tukšgaitas brīdim bija aktīvs Stratified charge. Tukšgaitā MSD80 neveic NOx satura analīzi un neveic katalizatoru reģenerāciju;
2. Homogēna maisījuma režīms. Uz šo režīmu MSD80 pārslēdzas, ja tukšgaitas (stāvēšanas) režīms ilgst vairāk par 2 - 3 minūtēm. Uzsākot kustību, tiek atjaunots Stratified charge režīms. Ja stāvēšanas posms ilgst vairāk par 10 - 15 minūtēm, tiek izslēgts NOx sensors. Uzsākot kustību, tas tiek ieslēgts un tiklīdz kā sensors ir gatavs darbam (pēc aptuveni 2 minūtēm), tiek atjaunots Stratified charge režīms. Šis režīms tiek izmantots arī tad, ja bija konstatēta nevienmērīga dzinēja darbība un uz laiku atslēgta Stratified charge, ja ir kļūdas par NOx sistēmas darbību.
Komentāri
Ierakstīt komentāru