Aizdedzes spoles

Aizdedzes spoļu nomaiņa tiešās iesmidzināšanas dzinējiem ir ikdienišķa darbība. Kaut kas tik pat pašsaprotams kā logu šķidruma papildināšana. Sak, atkal dzinējs raustās? Nu tad jānomaina spoles - un lieta darīta.
Ļoti retos gadījumos diagnostikas veicējs māk ISTA D veikt atbilstošu testa programmu, kuras ietvaros var redzēt, kuru cilindru ''tur aizdomās'' MSD80 pašdiagnostikas sistēma. Biežāk - mainām visas! Rezultāts? Ļoti īslaicīgs un nestabils.
Bija laiks, kad Discovery skatījos seriālu "What Went Wrong". Tad nu šoreiz nolēmu izveikt pats savu izmeklēšanu, jo kaut kas šajā stāstā ''nelīmējās kopā''.
Šīs spoles ražo 10 gadus, nomainītas ir vairākas paaudzes. Sākotnēji spoles piegādāja Bosch, vēlāk Delphi no savas Itālijas rūpnīcas. Abi - lieli un respektabli ražotāji. Piedevām, lai kļūtu par BMW OEM, jāiztur nežēlīgai stingras kvalitātes prasības.

Bosch aizdedzes spole (vairs oficiāli netiek piedāvāta):



Šobrīd aktuālā Delphi spole:

Ievadam jāpiezīmē, ka tiešās iesmidzināšanas dzinēju spoles nav ''parastas'' spoles. Šo dzinēju svecēm gaisa sprauga ir kādas 2 reizes lielāka (t.i., 1,5 - 2 mm parasto 0,8 - 1,0 mm vietā). Lai caursistu šādu gaisa spraugu, nepieciešams vismaz 2 reizes lielāks spriegums kā iepriekš.
Direct injection benzīna dzinēju spoles ražo ap 40KV spriegumu. Primārā strāva ir ievērojama:  8..10A, transformācijas koeficients 1:100, spriegums primārajā tinumā attiecīgi 400V. Salīdzinot ar parastu spoli, spriegums ir dubults, dzirksteles enerģija: reizes 3 - 4 lielāka. Tajā pat laikā spoles izmērs palicis praktiski nemainīgs, kas nozīmē,ka jebkurš it kā sīkums, neliels defekts var kļūt par sprieguma caursites vietu.

Lai saprastu, kur slēpjas problēma, tika salodēts attēlā redzamais spoļu testa stendiņš:

Lai atrastu noplūdes avotu (sprieguma ''caursistas'' vietas), tika izvēlēta no līdz šim redzētajām atšķirīga testa metodoloģija: netika izmantots izlādes avots (''razrjadņiks''), bet gan stabilizēts spoles maksimālais spriegums (lai necaursistu spoles draiveri vai pašu spoli), mēģinot identificēt vietas, kur nevietā pārlec dzirkstele.

Lūk, normāli funkcionējošas spoles tests:




Un šeit - tipveida defekta demonstrācija:




Kā redzams, dzirkstele ''pārlec'', pietuvinot sazemēto vadu spoles "pīpītei". Izrādās, ka "pīpītes" iekšpuse ir pārklāta ar brūnganu nosēdumu (acīmredzot tos veido izžuvusi eļļa un netīrumi) kārtiņu, kas vada elektrību... Saprotams, ka dzirkste pārleks no pīpītes gala uz sveces korpusu, nevis starp sveces elektrodiem!

Gana lielas testa grupas analīze ļāva secināt, ka Bosch aizdedzes spoles ir kvalitatīvi veidotas. To izolācijas materiālu necaursit pat pēc ilgstošas ekspluatācijas. Sliktāka situācija bija ar Delphi spolēm. Problēmas ir ar ''pīpītēm'', t.i.: to daļu, kas aptver sveces izolatoru. Kas šeit ir ne tā, kā vajadzētu? Kur apslēpta problēma?

Izrādījās, ka pat mazlietotas Delphi spoles testu neiziet. Tajā pat laikā, pat 100'000 - 150'000 km lietotas Bosch spoles bieži vien bija darba kārtībā. Tādēļ pirmais secinājums: N43 un N53 dzinējos izmantot TIKAI Bosch aizdedzes spoles!

Piedevām, Delphi spoles Wess Select ar 20% atlaidi: ap 45- 50EUR
Bosch original spoles Bavaria Auto: ap 25EUR


Problēma ir arī autocentru nekompetencē.
Šo (un arī daudzu citu) dzinēju tipveida problēma: vārstu vāka un eļļas uzpildes korķa blīvju sulošanās, kā arī - darba kultūra sveču nomaiņas laikā (spoles un sveces tiek aiztiktas ar eļļainām rokām, spoles noliktas uz eļļainas virsmas, spoļu šahtas netiek izslaucītas, tiek izmantota eļļaina svečatslēga utml.). Šīs ligas rezultātā eļļa nokļūst uz aizdedzes spoļu virsmas un lēnām sūcas zemāk - līdz sveču vītnes daļai. Pirmajā brīdī šķiet: kas tur īpašs? Eļļa taču ir izolators! Arī aptaujātie autocentri šo situāciju uztvēra stoiskā mierā - sak, eļļainas spoles ir tikai kosmētisks defekts.

Nē, eļļainas spoles ir problēmu cēlonis! Kamēr eļļa krājas tikai spoles ārpusē, nekas traks nenotiek. Taču, ja šādu - eļļainu - spoli noņem un pēc tam atkal uzmauc svecei, eļļa nokļūst jau uz sveces izolatora un spoles "pīpītes" iekšpusē. Atšķirībā no tīras eļļas, lietota eļļa (kopā ar izdedžiem, netīrumiem) nav labs izolators. Ar laiku šo netīrumu kārtiņu ''caursit'' augstspriegums un spoli neatgriezeniski bojā.

Lai atrisinātu problēmu ar aizdedzes spolēm, jānovērš problēmas cēlonis:
  • jānovērš eļļas nokļūšana uz spolēm gar vārstu vāka blīvi;
  • jānovērš eļļas nokļūšana uz spolēm gar eļļas papildināšanas korķa blīvi.
Pēc eļļas problēmas novēršanas jāveic sekojoši pasākumi:
  • jāizskrūvē visas sveces, ar benzīnā samērcētu drāniņu jānotīra sveču izolatori, jānoslauka ar sausu salveti; pēc šīs operācijas sveču izolatoru ar rokām NEAIZTIKT un sveces novietot uz tīras, sausas salvetes;
  • jāizslauka visas sveču šahtas;
  • jānoslauka aizdedzes spoļu ārpuse, "pīpīšu" iekšpuses iztīrīšanai izmantot VIENREIZĒJUS vates riņķīšus, t.i., katru spoli tīrīt ar SAVU salvetīti (lai netīrumi ''neceļo'' no spoles uz spoli);
  • aizdedzes spoles jāpārbauda ar minēto testa rīku; ja tiek novērota "pīpītes" vadītspēja - spole jāmaina pret jaunu.
Papildus jāatceras: sveču atslēga JĀNOMAZGĀ benzīnā, jānoslauka (īpaši svarīgi - atslēgas iekšpuse, jo no tās netīrumi var nokļūt uz sveces izolatora).
Un vēlreiz vēlos atkārtot - sveces aiz izolatora NEŅEMT!

Nobeigumā provokatīvs jautājums: kurš autocentrs šādi maina sveces? Neviens! Pat, ja nav eļļas noplūde, tipveida mehāniķis Vasja ar eļļainām rokām apgrābsta gan sveču izolatorus, gan aizdedzes spoļu "pīpītes", bet mēs: klienti par to maksājam! Maksājam par to, ka auto būtībā tiek reāli sačakarēts!


P.S. kā vizuāli atšķirt spoles ar bojātu "pīpīti"?


No ārpuses bojātās spoles "pīpīte" var būt netīra, ar ''zīmējumu'' - dažāda veida līnijām, lokiem.

Ja "pīpītes" iekšpuse ir it kā ar smilšpapīru apstrādāta (attēlā var redzēt - ieskrāpētas švīkas virzienā no elektroda uz pīpītes galu) - tā ir ''izsista''. Švīkas ir augstsprieguma izlādes atstātas pēdas. Jaunas spoles (gan Bosch, gan Delphi) ir ar gludu "pīpīšu" iekšpusi.



Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām