B58. Rough run

Šorez par ISTA/Expert mode pieejamajiem datiem. Apskatu sāku ar saraksta pirmo menu: Rough run datu analīzi.


Lūk, kā izskatās Rough run dati:


 

Leģenda:


Jāatzīst, ka šis menu ir relatīvi ''lietojams''. Protams, kā parasti - izpaliek parametru kvalitatīvais novērtējums. Kādas novirzes no ideāla ir pieļaujamas? Kādas liecina par nopietnām problēmām? BMW to mums nestāsta. Atliek paļauties tikai uz pieredzi.

Pirms pāriet pie pieredzes, vēlos vērst uzmanību uz sekojošu fundamentālu niansi: kā atšķirt nevienmērīgu cilindru darbību no atšķirīgas (paliekošās) to efektivitātes.

1. atšķirīga cilindru efektivitāte:

Cilindru mehāniskās efektivitātes mērvienības: scale 2

Kā redzam, sarkanā un dzeltenā līknes vidēji fluktuē ap 0.0;

Abas zilās līkne fluktuē ap +3.0;

Zaļā un pelēkās līknes fluktuē ap -4.0.

Šāds attēls nozīmē: abu zilo līkņu cilindriem ir (nepārtraukti/stabili) palielināta mehāniskā efektivitāte; zaļās un pelēkās līknes cilindriem ir stabili samazināta mehāniskā efektivitāte. 


Saskaņā ar līkņu leģendu: 

1. un 6.tā cilindra efektivitāte ir vislielākā;

3. un 4.tā cilindra efektivitāte ir vidēja;

2. un 5.tā cilindru efektivitāte ir vismazākā.


Kāpēc veidojas šāda situācija? Acīmredzot, 1. un 6. cilindram ir vislabākā gan degvielas, gan gaisa apgāde. 3. un 4. cilindram situācija ir nedaudz sliktāka, bet 2. un 5. cilindram trūkst vai nu degviela vai gaiss. Kas tieši - tas jau ir nākošais solis diagnostikas veikšanā.

Šāda cilindru darbība izraisa ''dīzeļa'' sajūtu - paliekošu vibrāciju. Jā, ja RPM ir pietiekoši augsti, salonā šāda nenormālība var nebūt jūtama (spararats to absorbē), taču šāda cilindru darbības atšķirība:

a. rada palielinātu CO katalizatoru slodzi un tos bojā;

b. samazina dzinēja maksimālo griezi;

c. var radīt detonāciju atsevišķos cilindros - bojāt virzuļgrupu;

d. smagākos gadījumos - izraisīt misfires; degvielas eksploziju izplūdē un tūlītēju CO katalizatoru un Lambdas zondu bojājumus.

Defekta iemesli:

a. tukšgaitā: tipiski - ieplūdes vārstu HVA problēmas, kas atsevišķiem cilindriem (tipiski: bloka ''tālākajiem'') samazina gaisa padevi un attiecīgi - to mehānisko efektivitāti;

b. tukšgaitā un mazas pieprasītās griezes diapazonā: sprauslu pilēšana aizvērtā stāvoklī (bojātās sprauslas cilindrā degmaisījums ir trekns, citos - liess);

c. lielākas pieprasītās griezes diapazonā - kādas sprauslas flowrate problēmas.

Piezīmes. Visos diapazonos šādu defektu var radīt neadaptētas sprauslas (to adaptāciju kartes nav izveidotas vai ir nekorektas).


2. cilindru darbības nevienmērība

Fundamentālā atšķirība no iepriekšējā attēla - cilindru darbības līknes ir zigzagotas, lēkā ''uz augšu/leju''. Kā redzam, līkņu vidējās vērtības pat ir gandrīz ideālas - ļoti tuvu 0. Dēļ spēcīgā ''zigzag'' pat grūti noteikt precīzu to vidējo vērtību. 

Šāds defekts ir jūtams kā īslaicīga regulāra vai reta (atkarībā no defekta apjoma) dzinēja noraustīšanās.

Defekta iemesls - misfires vai neregulāra slikta degvielas sadegšana. Šādu defektu var izraisīt gan aizdedzes sistēmas problēmas (sveču, spoļu nolietošanās vai defekti), gan degmaisījuma neatbilstība optimālajam.


Un tagad: piemēri ar to, kā izskatās korekit strādājoša dzinēja Rough run dati.

Tukšgaita:


 

Neliela pieprasītā grieze (20 .. 40 Nm; akseleratora pozīcija ap 10%):


Vidēja pieprasītā grieze (pedāļa pozīcija ap 25%):


Lielāka pieprasītā grieze (akseleratora pedāļa pozīcija ap 45%):


 Ja jūs interesē šī menu kvalitatīvie parametri, jārīkojas ''kā parasti'':

a. jāatver Rough run menu;

b. strādājošam dzinējam uz brīdi jāatslēdz kāda cilindra aizdedzes spole.

Šādi jūs gūsiet priekšstatu, cik vienības (un kādas ''polaritātes'' novirze) atbilst cilindram ar 0% efektivitāti. Tālāk jau nav nekādu problēmu izrēķināt konkrēta cilindra konkrēto efektivitātes novirzi no ideāla.



Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

G31 Alpina problēmas. Part 1

G31 Alpina problēmas. Part 3

Dažas piezīmes par lodēšanas stacijām